Bil/motorintresserade som kör för törstiga bilar

Hamilton
30 augusti 2014 · 8 873 Inlägg

Vettemannen skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Vad säger ni om motor och bilintresserade som kör runt i bränsletörstiga bilar? Är det acceptabelt då miljöhotet växer sig större och större? Ska vi lägga ner vår hobby och börja cykla så jorden inte går under i förtid? Kom gärna med åsikter hur vi ska lösa problemet med törstiga bilar och miljöhotet.

Jag säger inte ett skit om detta då mina 100-200 mil om året påverkar nada. Jag skiter fullständigt i detta. Se till att alla som ska flyga på semester 1 till 2 gånger om året stannar hemma istället så har vi sparat en jävla massa bränsle och utsläpp. Flygplan spyr ut alla avgaser helt orenade men dessa vågar väl inga gå på. Jag hörde för kanske 20 år sedan att ett flygplan som flyger över Atlanten till USA gör av med 90000 liter flygbränsle. Lika mycket hem givetvis. Alltså 180000 liter, delar vi på det med 400 passagerare så blir det 450 liter bränsle per passagerare. Bara för en flygning Sverige-USA tur och retur. AJAJ!!! Inte bra. Titta på Kina! OJOJ! Det lilla Svedala förbrukar är knappt en fjärt i rymden. Men det är ju alltid så att vi här uppe i Sverige ska vara nån sorts Bror Duktig och det oftast inte till nån nytta.

/Benny

FN:s internationella klimatpanel (IPCC) anger att flygtrafiken idag svarar för omkring 2 procent av de globala utsläppen av koldioxid. Tillsammans med utsläppen av kväveoxider, vattenånga och effekter från kondensstrimmor, beräknas flyget svara för 3 procent av människans totala påverkan på klimatet. Flyget står för 4-5 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid. Transportsektorn svarar i sin tur för en dryg tredjedel av Sveriges totala utsläpp av koldioxid.

Källa:  LFV
Tror jag fortsätter med mitt flygande.

Senast redigerat av Hamilton (30 augusti 2014)

Fotograf på tierpidag.se
Pierre_r Lastbilsmekaniker
30 augusti 2014 · 729 Inlägg

Ju fler som köper bilar som drar mindre bränsle är bara bra.
Då blir det mera över till oss andra som vill ha roliga bilar.
Mindre som vill ha bensin = billigare pris.
Se på etanol och diesel, för inte alls många år sen kostade etanolen 3-4kr/l nu när fler vill ha det 10kr/l...
Diesel 8-9 kr/l nu när nästan alla nya bilar är diesel så är den dyrare än bensin vissa dagar....

caromania Forummoderator
30 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

Vad är en bränsletörstig bil? Var går gränsen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
OpelP1
30 augusti 2014 · 1 412 Inlägg

Över 2,5l/mil tycker jag personligen är törstigt, även om det ändå kan vara värt det med rätt bil. smile

SportPilot Ubåtsingenjör
31 augusti 2014 · 7 247 Inlägg

över 1 liter per mil är törstigt...

Jag anser att vi alla ska göra så gott vi kan för att rädda moderjord, dvs köra en så klimatsmart bil som man har råd med. Sen kan man ju ha en törstig skitig bil som hobby fordon, men att sitta och fisa runt i det varje dag är dumt.

Som bruksbil vill jag mer än gärna köra Tesla modell S, den är både klimatsmart och läcker som tusan !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
OpelP1
31 augusti 2014 · 1 412 Inlägg

Då kan jag ju bara skylla på att jag är för fattig för att ha råd med nyare och renare bilar än dom jag har ( -34, -59, -62, -69 ).  tongue

Senast redigerat av OpelP1 (31 augusti 2014)

SportPilot Ubåtsingenjör
31 augusti 2014 · 7 247 Inlägg

OpelP1 skrev:
Då kan jag ju bara skylla på att jag är för fattig för att ha råd med nyare och renare bilar än dom jag har ( -34, -59, -62, -69 ).  tongue

nog har du allt råd att köra en nyare mer klimatsmart bil, är väl viljan som fattas smile

Man ser redan nu tecken på att det håller på att gå åt skogen, och det handlar inte om att oljan håller på att ta slut...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
OpelP1
31 augusti 2014 · 1 412 Inlägg

CHEEVA skrev:

OpelP1 skrev:
Då kan jag ju bara skylla på att jag är för fattig för att ha råd med nyare och renare bilar än dom jag har ( -34, -59, -62, -69 ).  tongue

nog har du allt råd att köra en nyare mer klimatsmart bil, är väl viljan som fattas smile

Man ser redan nu tecken på att det håller på att gå åt skogen, och det handlar inte om att oljan håller på att ta slut...

Jo det har jag att, skojade bara lite då jag åkt nyare bilar förr tills jag tröttnade på det. smile

För ett år sedan åkte jag t.ex E61.

SportPilot Ubåtsingenjör
31 augusti 2014 · 7 247 Inlägg

OpelP1 skrev:

CHEEVA skrev:

OpelP1 skrev:
Då kan jag ju bara skylla på att jag är för fattig för att ha råd med nyare och renare bilar än dom jag har ( -34, -59, -62, -69 ).  tongue

nog har du allt råd att köra en nyare mer klimatsmart bil, är väl viljan som fattas smile

Man ser redan nu tecken på att det håller på att gå åt skogen, och det handlar inte om att oljan håller på att ta slut...

Jo det har jag att, skojade bara lite då jag åkt nyare bilar förr tills jag tröttnade på det. smile

För ett år sedan åkte jag t.ex E61.

Jo jag vet smile håller med om att många nyare bilar är opersonliga och i många fall tråkiga, men det spelar inte så stor roll om man bara ska från a till b. Bilen jag har nu tycker jag är kanon, billig i inköp och billig att äga. Dessutom hyffsat snål, mellan 0,65-0,8 beroende på hur man kör och vad för körning, men den är inte speciellt underhållande att köra.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang