3079
Sök

Vinterförvara en fin bil. HUR?

360 Inlägg
29 augusti 2014
Trådstartare
#1
Jag har maximal otur.
I alla fall är garaget "upptaget" under hela vintern. Hur ska man förvara en fin bil utomhus?
Ska jag bara låta den stå utomhus utan att röra snön m.m.
Eller täcka med halvskydd ?
Placera torrboll invändigt?
Eller en spann med ris?

Batteriet ska in i garaget. Så mycket har jag fattat.

1 624 Inlägg
29 augusti 2014
#2
Pressening löser säkert biffen.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 augusti 2014
#3
om du har möjlighet och bygga ett båthus över bilen o ställa bilen på en pressenning så det blir som en påse på bilen som inte rör lacken är vore det guld, o sen 1-2 torrbollar i bilen


309 Inlägg
29 augusti 2014
#4
Så länge du inte ställer dig på en gräsmatta behöver du inte göra något alls.
En bil tål faktiskt snö wink och en kupé möglar inte ihop över en vinter.

309 Inlägg
29 augusti 2014
#6
Roffer skrev:
http://www.verktygsboden.se/fordonstaelt/biltaelt-foer-utomhusbruk

Så man ska ha bilen i en sådan hela vintern ? Sen ska den lilla fläkten stå där och jobba i 5-6 månader.
Den elräkningen + 6000:- inköp gör det nog till en väldigt dålig affär roll
Senast redigerat av maaw (29 augusti 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 augusti 2014
#7
Städa löjligt noga, torrboll, full tank, batteri på laddning och gärna någon form av tak. Dock tror jag inte att det är hälsosamt med något i stil med pressening då det kommer bildar fukt däremellan med rost som följd

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

360 Inlägg
29 augusti 2014
Trådstartare
#8
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … duk-37267/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ter-37260/

Något att ha? Hur isolera från att ligga direkt mot taket?
Frigolitskivor?

89 Inlägg
2 september 2014
#9
Jag hade min bil avställd och ståendes ute en hel vinter, borstade av snön då och då och varmkörde den med jämna mellanrum.
Lägg absolut inte på en pressenning eller något som ligger mot lacken. En god vän gjorde det misstaget och det slutade med att pressenningen fastnat i lacken...inte skoj.

\\ Mer laddtryck åt folket! //

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 september 2014
#10
Att starta en bil med jämna mellanrum är mycket värre än att låta den stå under en hel vinter... borsta av snön repar bara lacken, som jag skrev innan bygg ett hus runt bilen som presenningen ligger på!


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 september 2014
#11
Funkiee skrev:
Att starta en bil med jämna mellanrum är mycket värre än att låta den stå under en hel vinter... borsta av snön repar bara lacken, som jag skrev innan bygg ett hus runt bilen som presenningen ligger på!

Håller med

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

9 117 Inlägg
2 september 2014
#12
Finns massor med trådar i ämnet. Men en pressening på bilen är ett stort nej! Det förstör lacken nåt grymt.
Att starta bilen med jämna mellanrum är inte fel, men se då till att varmköra ordentligt. När du ändå varmkör bilen så kör med full värme så blir det ingen fukt i bilen.


30 Inlägg
3 september 2014
#13
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar … 6-m-14321/ lägg ut 1600 så har du allt färdigt
om din bil inte är större smile

Ta gärna en titt på mitt projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298869

153 Inlägg
3 september 2014
#14
Enkelt - Som många redan skrivit så ska du bygga ett enkelt garage runt bilen som du därefter kan lägga pressenningen över. Detta brukar man ha till båtar, och det är exakt samma sak fast du ställer bilen där inunder.  Det är kanske en dags jobb med att göra detta. Problemet med att lägga pressenningen på bilen är att det fryser fast när slasken kommer, det blir bara inte bra. Dessutom blir luften innanför stillaståendes vilket i sin tur leder till att det blir fuktigt inuti bilen när våren väl gör sig ihågkommen, det i sin tur leder till mögel. Samma sak om du skulle haft bilen ståendes helt öppet och inte sopa av snön, det blir fuktigt i bilen och dessutom fryser snön och vattnet på bilen dagarna då det är varmt ute och kallt på nätterna.

Och att starta bilen bara för att vintertid är en dum idé. Ta bort polerna från batteriet och starta den inte förrän våren kommit tillbaka.


4 467 Inlägg
3 september 2014
#15
ett skidställ på taket,sen på med en byggflyfa skiva..

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 september 2014
#16
zzr94092 skrev:
ett skidställ på taket,sen på med en byggflyfa skiva..

Why not?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

30 Inlägg
3 september 2014
#17
zzr94092 skrev:
ett skidställ på taket,sen på med en byggflyfa skiva..

Smartaste hittils tycker jag! smile

Ta gärna en titt på mitt projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298869

89 Inlägg
5 september 2014
#18
Vad skulle vara så dåligt med att varmköra bilen ordentligt några gånger under vintern?
Och att inte borsta av bilen för att den blir repig? Hur gör man då för att få bort snön?

\\ Mer laddtryck åt folket! //

Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 september 2014
#19
du sliter ju på mer om du ska hålla på o kallstarta bara lite då o då, fukt i oljan osv, tänk så förstår du nog. visst är det bättre att få av snön men vill man repa så varsågod.


1 282 Inlägg
5 september 2014
#20
TurboKolle skrev:
Vad skulle vara så dåligt med att varmköra bilen ordentligt några gånger under vintern?
Och att inte borsta av bilen för att den blir repig? Hur gör man då för att få bort snön?

För att kallstarter är det som sliter på bilen värst, efter att bilen har stått några dagar/veckor så har all olja runnit ner i sumpen och du har usel smörjning. Att då starta bilen sliter ju sjävklart mer än att bara låta bilen genomlida det en gång på våren istället.
Varför ska du ha bort snön? Väntar du på våren så kommer de lösa sig magiskt wink



Sök