2257
Sök

Bränslepumpar startar inte med VEMS

15 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#1
Tjo, ska nu igång med Volvo  244 turbo, men jag får inte någon ström från VEMS boxen till soppapumparna. Fuel pump output är kopplad på pin 14, fast i kopplingsschemat står det att den är på 15. Allt är enabled som det ska i ECUn. Några tips på varför dem inte startar? Det är fabrikshärva så det känns långsökt att det är felkopplat i härvan.
Senast redigerat av mellanmjolk (30 augusti 2014)

374 Inlägg
30 augusti 2014
#2
Låter lustigt, pin 14 är ju till motortemperaturgivaren. Det tycker jag att du ska kontrollmäta.
Sen så har jag läst mig till och hört av flera VEMS-kunniga att man ska undvika att använda P259 utgångarna då de är lite känsliga. Bättre att då driva soppapumparna via någon annan ledig utgång såsom stepper, tänd-eller spridarutgångar. Så har jag gjort och det är snabbt åtgärdat i härvan.

Sen så undrar jag hur du kopplat pumprelät, P259 utgångarna jordar ju i styrenheten så att du inte förväntar dig drivspänning från den utgången.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

866 Inlägg
30 augusti 2014
#3
Blir inte klok på vad du menar men ? men stift 15 är väl negativ styrning till bränslepumps relät ? Den ska fan inte driva pumpen !?

15 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#4
Ricke W skrev:
Låter lustigt, pin 14 är ju till motortemperaturgivaren. Det tycker jag att du ska kontrollmäta.
Sen så har jag läst mig till och hört av flera VEMS-kunniga att man ska undvika att använda P259 utgångarna då de är lite känsliga. Bättre att då driva soppapumparna via någon annan ledig utgång såsom stepper, tänd-eller spridarutgångar. Så har jag gjort och det är snabbt åtgärdat i härvan.

Sen så undrar jag hur du kopplat pumprelät, P259 utgångarna jordar ju i styrenheten så att du inte förväntar dig drivspänning från den utgången.

Förmodligen där felet är. Jag antog att den färdigdragna kabeln Fuelpump out var +12v, men kommer ihåg nu i efterhand när du skriver det att boxens utgångar ger jord.

Alltså behöver jag bara flytta den kabeln jag dragit till + (fuelpump out kabeln) till minus samt dra en +12v från batteriet..?

374 Inlägg
30 augusti 2014
#5
Jag förutsätter att det är ett relä inblandat här också, för om du kopplar en bränslepump direkt på stift 15 så kommer du att få skicka boxen på lagning, den ingången får max belastas med 0.350A.

Men i vilken fall, kabeln från stift 15 jordar relät (helst stift 85 om man ska vara petig) och sen tar du +12V från lämpligt plats.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

15 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#6
Okok, då vet jag det. Tack!

Självklart är det relä+avsäkrat enligt detta kopplingsschema.

http://vems.hu/download/harness/V3Harne … rev2_2.png

312 Inlägg
30 augusti 2014
#7
Det du kan göra är att ta ur boxen och ta en kabel som du jordar ner och sen duttar du lite på kontakten på kontaktstycket (inte boxen) där du tror att pumpen ligger troligtvis pin 15. Då man räknar bakifrån kontaktstycket och inte framifrån så är det lätt att förväxla pin 14-15. Startar pumpen då så är troligtvis fel utgång konfigurerad. Glöm inte säkringen.  Men kolla det och återkom.


15 Inlägg
31 augusti 2014
Trådstartare
#8
ExtremeBoost skrev:
Det du kan göra är att ta ur boxen och ta en kabel som du jordar ner och sen duttar du lite på kontakten på kontaktstycket (inte boxen) där du tror att pumpen ligger troligtvis pin 15. Då man räknar bakifrån kontaktstycket och inte framifrån så är det lätt att förväxla pin 14-15. Startar pumpen då så är troligtvis fel utgång konfigurerad. Glöm inte säkringen.  Men kolla det och återkom.

Skulle pröva detta och döm av min förvåning när pumparna startar när jag ger dem ström utan att ge jord i kontaktstycket till boxen. Har kollat kablaget och det är inga kabelbrott påvägen.

Hur kan det ge jord utan att boxen är i överhuvudtaget??

312 Inlägg
31 augusti 2014
#9
mellanmjolk skrev:
ExtremeBoost skrev:
Det du kan göra är att ta ur boxen och ta en kabel som du jordar ner och sen duttar du lite på kontakten på kontaktstycket (inte boxen) där du tror att pumpen ligger troligtvis pin 15. Då man räknar bakifrån kontaktstycket och inte framifrån så är det lätt att förväxla pin 14-15. Startar pumpen då så är troligtvis fel utgång konfigurerad. Glöm inte säkringen.  Men kolla det och återkom.

Skulle pröva detta och döm av min förvåning när pumparna startar när jag ger dem ström utan att ge jord i kontaktstycket till boxen. Har kollat kablaget och det är inga kabelbrott påvägen.

Hur kan det ge jord utan att boxen är i överhuvudtaget??

Nu hängde jag inte riktigt med. Testade du att jorda ner pin 15 eller hur fick du igång pumparna?


15 Inlägg
31 augusti 2014
Trådstartare
#10
Nu hängde jag inte riktigt med. Testade du att jorda ner pin 15 eller hur fick du igång pumparna?

Jag var påväg att testa jorda pin 15, men när jag skulle göra det tog jag bort boxen från kontakterna och gav 12v till punparna direkt från batteriet för att därefter pröva jorda, men pumparna startar direkt jag ger spänning utan att jag hunnit jorda bara pin 15.

Pumparna startar alltså när Fuelpump output är kopplad till minus på bränslepump och jag ger +12v direkt från batteriet med helt bortkopplad styrbox. I min värld ska dem inte gå när styrboxen är urkopplad, men gå igång när jag ger jord på pin15.

Hoppas du förstår hur jag menar.

312 Inlägg
1 september 2014
#11
mellanmjolk skrev:
Nu hängde jag inte riktigt med. Testade du att jorda ner pin 15 eller hur fick du igång pumparna?

Jag var påväg att testa jorda pin 15, men när jag skulle göra det tog jag bort boxen från kontakterna och gav 12v till punparna direkt från batteriet för att därefter pröva jorda, men pumparna startar direkt jag ger spänning utan att jag hunnit jorda bara pin 15.

Pumparna startar alltså när Fuelpump output är kopplad till minus på bränslepump och jag ger +12v direkt från batteriet med helt bortkopplad styrbox. I min värld ska dem inte gå när styrboxen är urkopplad, men gå igång när jag ger jord på pin15.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Det som händer när du jordar ner utgången är att ett relä drar och skickar ut spänning till pumparna. När du kopplar 12v direkt på pumpen så går det förbi relät och då kvittar det om utgången är ner jordad eller inte. Men du har ju uteslutit trasiga pumpar iallafall smile Så koppla tillbaka kablarna från kabelhärvan i bränslepumpen, kolla så att säkring och relä sitter på plats och jorda ner pin 15. Kolla även så att du iallafall har minst 12v blir lätt att spänningen sjunker efter ett tag och då kan det uppkomma ett och annat fel.
Var befinner du dig i landet?


15 Inlägg
1 september 2014
Trådstartare
#12
Hittat felet!

Kabeln från relät till kontakten satt inte i pin 15, följde den från relät och den gick in i ett ledigt tändsteg till en spridare, flyttade den till 15 och nu fungerar pumparna som dem ska! Mitt nästa problem är att orginal BTR inte öppnar samt har ingen gnista..! Varför återstår att se :-)

Bor i piteå!


Sök