Provar att skriva igen då, allt jag skrev nyss fick för sig att försvinna... Sitter iaf i bilen på vägen till jobbet så passar på att skriva vad som hänt sen sist. Fick på färg på lagningen på bakre stötfångaren, det är inte bra än men klart bättre! Ska göra så gott jag kan med våtslip och klarlack, kul att se vad man kan få till själv och skulle det bli katastrof så gör inte det nåt då hela stötfångaren ändå ska lackas om sen.
När jag ändå höll på och kladdade med färg så passade jag på att lacka emblemlisten på bakluckan, drog på lite Plastidip för att se hur den blir i mattsvart å jag gillar't! Blir nog permanentlackering sen, får se om det blir på befintlig list eller om jag köper den nya med texten SAAB.
I fredags gjorde jag klart dämpningen av framdörrarna, skönt att få klart det så man slipper vara där och riva mer på ett tag. Det blev ett lager SilentCoat Extra (4mm), följt av ett lager med Biltemas bitumen (3mm) och därefter Biltemas "äggkartongsmatta" bakom middarna.
Fick sen för mig att jag skulle tävla hos PM Shopen i söndags så poddarna från gamla bygget plockades fram i lördags, då jag insåg att dom krävde lite kärlek för att se dugliga ut. Fram med spackel, varmluftspicka och sprayfärg å gå lös! Dom duger tills vidare, får göra nån annan lösning sen, får se om jag kanske stoppar i Amega igen och provar.
Tävlingen då? Gick klart över förväntan! Hade bara stoppat i grejerna och tweakade 15 minuter på plats, hade ingen dokumentation eller systemskiss men lyckades ändå ta en 4:e plats och låg bara 9 poäng efter 3:an på ljudet! Bådar gott inför nästa år, kan säga att det gav blodad tand och en hel del bygglust inför vintern!
Finns fortfarande massor att göra innan jag är nöjd och tillbaks på samma nivå som förra bilen var när den var som bäst.
"Råkade" få med mig en bas hem från Stockholm (dock inte från PM Shopen) som det ska lekas lite med, tror inte den ska användas vid SQ tävling dock men vi får se hur det utvecklar sig.
Insåg i helgen att ett halvrisigt original 60Ah batteri inte räcker så långt när man börjas lasta i lite ljud trots rejält kablage. Inte så kul när lamporna blinkar när man drar på... Så nya batterier införskaffades! Ett Biltema (ja det blir en del Biltema, men dom har en hel del vettiga saker!) 80Ah AGM att sätta fram och ett GAS 18Ah blyacc bak. Fram ska det egentligen bara gå i ett 275mm långt batteri men med en såg, en dremel och tålamod går det uppenbarligen att få i ett 315mm långt. Bak passade lillbatteriet perfekt! Vill inte ha nåt i reservhjulsbaljan så jag hoppas att det här ska räcka.
När jag ändå rev runt där så passade jag på att fixa till jordkabeln, hade tyvärr bara 50mm2 CCA (kopplarpläterad alu) när allt sattes ihop för ett par veckor sen men nu sitter det en riktig 50mm2 kopparkabel där! Hann nästan koppla färdigt bakre batteriet också, lär bara få fast säkringshållaren på nåt bra sätt nånstans.
Fick hem ett par blinkerslampor igår som ska passa på vissa äldre SAABar men tänkte försöka få dit dom på min då original är lite väl vita för min smak. Lär modifiera fästena lite och även ta bort ett par plastpiggar på insidan som är i vägen för lampsockeln. Kan nog bli bra.
Men nu blir det några dagars uppehåll med jobb i Stockholmstrakten, ska försöka passa på att räkna på lite baslådor. Ska göra en portad låda med lite roliga former åt mina Amega QW12 som kommer användas ett tag framöver, och en 4:e ordningens bandpass till Alpine 8an som köptes i söndags (tack Zurken för uträkningen!) som blir lite simplare på utsidan. Sen är det dags att dämpa taket och dra högtalarkabel. För tillfället står bilen hos Nordic för kontroll av oljeläcka och byte av mjukvara.