Eller det kanske borde heta Projekt Bortskämd dotter? Fast eftersom jag precis fått lära mig termen Tot Rod så kör jag på det, eftersom det verkar vara ett vedertaget begrepp. Åtminstone i staterna.
Jag tänkte att eftersom jag redan har ett långtidsprojekt i form av en Hot Rod, så varför inte dra igång ett till, fast i kanske lite mindre skala. Halvskala mer precis.
När jag köpte min 31 Tudor-kaross så köpte jag också en 33 Roadster i halvskala, mest på skoj. Tänkte att det kanske gick att göra något roligt av den någon gång. Sen dess har den mest bara stått och samlat damm. Nu i veckan fick jag höra att en kollega hade en rullad halvskrotad fyrhjuling ståendes. Och efter att ha kollat på den och betalat herrn i fråga 300 riksdaler så var jag och hämtade den. Till råga på det så har jag blivit lovat att få köpa en gammal hyrkart av en bekant. Och tillsammans lär dessa kunna bli en ganska rolig lådbil.
Fyrhjulingen började jag kolla på idag. Och eftersom det verkar som att den någon gång varit gatlegal så hade den både hel och halvljus, blinkers, tuta, instrumentpanel osv. Och eftersom det är en fyrhjulingen så har den både elstart och backväxel också. Dessutom skivbromsar runt om och allmänt riktigt fina upphängningar.
Efter att ha pillat en del och mätt lite med multimeter så lyckades jag få alla lysen, tuta, blinkers och instrumentering att fungera. Och efter lite mer pillande hade jag lyckats bränna tändspolen
Och efter ännu lite mer pillande så gick motorn runt med startmotor och allting förutom tändningen verkar fungera.
Såhär ser det ut i nuläget.
Här är karossen och hjulen som satt på 4-hjulingen. Lattjo dimensioner. 205/30-12 fram och 235/30-12 bak
Kommer se ut som en Hot Wheels-leksak
Provpassning av bakaxel. Kommer få tillverka spackers för att bredda lite.
Ska försöka få tag i en ny tändspole av modell moppe till veckan och lyckas få igång motorn. Startar den så finns motor med komplett elsystem till hela bilen färdigt sånär som på några strömbrytare och startknapp. Sen ska väl fälgarna renoveras lite då dom är kantstötta ett par av dom.
Men vad tror ni? Kommer dottern bli bortskämd eller?