En Golf GTI Special-84 Ska helrenoveras. Och med det menar jag att allt ska bytas eller renoveras. Men så mycket som möjligt av originalet ska räddas. varit avställd i 8 år men klarat sig väldigt bra från rost. Så lite fix innan... Visa mer
Tur att Golfen är packvänlig Blir det att sätta i allt idag?
Är ens en Golf packvänlig Ne det är Volvo 245 för hela slanten som jag använder till skitjobb ( förutom veteranarna)
Nu har det regnat non stopp i flera dagar. Men hoppas det upphör. För måste byta länkarmarna och ena fjäderbenet. Sen ska den dras hem till garaget ( och förhoppningsvis blir garaget klart nån gång ) Sen får jag se. Men blir garaget klart så blir det rostlagning.
Motorn kommer renoveras i vintern Lär väl inte hända allt för mycket innan jul men efter så Har en del hemligheter på gång till vintern
Kanske dags att uppdatera? Mycket inför julen. Men lite hinner man med.
Alltid bra att ha en bonde till vän
Både motorerna ur. Väntar på monteringssatsen till backarna. Sen när den kommer så ska det monteras så vi kan bogsera hem dem. Sen efter jul blir det fart. Hoppas även garaget är klart tills dess
Håller på att byta länkarmen så jag kan bogsera hem den. Så inget intressant att fota på. Men lägger upp några foton på de nya oken som jag har lackat Ni får tyvärr mobilbilder då jag glömde kameran ska skärpa mig
Som man har fått mecka med polisens bilar ( privata ) så har jag inte hunnit bogsera hem den Men till helgen SKA den bara hem Råkat köpa delar som jag inte kan använda till denna. Så får ta och köpa en golf till när denna är klar. Då jag vill ha denna original Lådan innehåller en GTI topp men stora ventilerna planad 1mm mekaniska lyftare, portad och ENEM kamaxel. Ska maila ENEM för att få exakt värden på kammen. Och för en gång skull se portningen okej ut. Ytterst lite puts behövs. Spar man den tiden 40 in 33,2 ut om jag inte minns fel på ventilerna. Men det tar vi efter denna
Rivit motorn. Bilder kommer. Men har en fråga. Är det samma styrspindel lagerhus på Golf mk1 84 till golf mk2? Hittat nya i tyskland till MK2 men ser nästan ut som till MK1. Men vill vara säker. Vill inte lägga 160 euro i onödan
Lite dåligt med uppdateringar nu innan jul. Sen så blåser det, regnar och hagla stup i kvarten. Men lite blir det gjort. Motorbilderna får vänta tills jag får bort de där jävla spridarna rent ut sagt. K-jet har jag mekat väldigt mycket men aldrig varit med om att spridarna sitter så hårt. Drog i slangarna tills jag nästan lyfte motorn. Men de rubbas inte Men fått bort länkarmen efter mycket slit. Märktes att den har stått i 8 år och rostat fast. Bara vänta på uppehåll så man kan montera länkarmen så man får hem den
Men hittat den felande länken varför det inte gick och bogsera hem den
Den ser lättat ut, det måste vara en sportmodell, ;-) Jag har aldrig sett en så dålig länkarm som inte är krockad. Skönt när den delen är avklarad och du kan få hem den i garaget.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Den ser lättat ut, det måste vara en sportmodell, ;-) Jag har aldrig sett en så dålig länkarm som inte är krockad. Skönt när den delen är avklarad och du kan få hem den i garaget.
Haha ja lätt är den. Men den var inte mycket att ha Ja det ska bli mycket skönt. Slippa blåsten och regnet
Lägger in några bilder på motorn så ni inte tror att jag ligger och lata mig Tar tid då nästan varenda bult/mutter är sönderdragna. Så kommer byta alla muttrar och bultar/skruvar. Men står still med motorn då jag måste ha en 12 kantig 9 mm hylsa till svänghjulet o just den har jag slarvat bort Bilen dras hem när min far har tid så hoppas till helgen
Bara ta en rörtång nu
så får man bort bultarna utan att skada gängorna i blocket
Kikat igenom tråden nu ikväll! Gillar idén på en helrenovering av en Special -84:a! Började själv min karriär i fordonsdjungeln med en MkII GTI och då var ju den våta drömmen en MkI GTI Special!
Vad siktar du på utvändigt? Renodlat originalstuk eller stukad originalare? Jag väntar med spänning på lite helhetsbilder!
Kikat igenom tråden nu ikväll! Gillar idén på en helrenovering av en Special -84:a! Började själv min karriär i fordonsdjungeln med en MkII GTI och då var ju den våta drömmen en MkI GTI Special!
Vad siktar du på utvändigt? Renodlat originalstuk eller stukad originalare? Jag väntar med spänning på lite helhetsbilder!
mvh Ola
Ja de är ju lite ovanliga. MKII är ju trevliga också Jag har faktiskt bestämt mig att det blir 100% original eller så nära som möjligt. Utvändigt som invändig. Finns så många tyskstukade/stylade men få originalare
Helhetsbilder kommer nästa helg garanterad. Även på den förskräckliga inredningen Har en del bilder på motorn också men som får vänta tills kopplingen är väck. 2 st 9 mm 12 kantshylsor har gått sönder och fortfarande inte fått bort en enda bult till kopplingen =P
PS trevligt att du vill följa och du har verkligen en fin Aston
Lite dåligt med uppdateringar nu innan jul. Sen så blåser det, regnar och hagla stup i kvarten. Men lite blir det gjort. Motorbilderna får vänta tills jag får bort de där jävla spridarna rent ut sagt. K-jet har jag mekat väldigt mycket men aldrig varit med om att spridarna sitter så hårt. Drog i slangarna tills jag nästan lyfte motorn. Men de rubbas inte Men fått bort länkarmen efter mycket slit. Märktes att den har stått i 8 år och rostat fast. Bara vänta på uppehåll så man kan montera länkarmen så man får hem den
Men hittat den felande länken varför det inte gick och bogsera hem den
Kul med golf....men undrar hur den ser ut under ? dom brukade rosta runt bakaxeln utan att stå på gräs...men det är ju en kult bil så jobba på....mvh johansen
Lite dåligt med uppdateringar nu innan jul. Sen så blåser det, regnar och hagla stup i kvarten. Men lite blir det gjort. Motorbilderna får vänta tills jag får bort de där jävla spridarna rent ut sagt. K-jet har jag mekat väldigt mycket men aldrig varit med om att spridarna sitter så hårt. Drog i slangarna tills jag nästan lyfte motorn. Men de rubbas inte Men fått bort länkarmen efter mycket slit. Märktes att den har stått i 8 år och rostat fast. Bara vänta på uppehåll så man kan montera länkarmen så man får hem den
Men hittat den felande länken varför det inte gick och bogsera hem den
Kul med golf....men undrar hur den ser ut under ? dom brukade rosta runt bakaxeln utan att stå på gräs...men det är ju en kult bil så jobba på....mvh johansen
Tack Ja sa att den var ovanlig frisk innan. Men vid närmare kontroll så var den inte så frisk Och just det du skrev var där det var värst Men tacka tyskarna att de vill bevara sina bilar och har gått om ekonomiplåt.
Så det som behöver bytas är hela golvet, trösklarna, bakskärmar, bakpartiet sen byter jag nog hela fronten med. Samt bägge dörrar, bagageluckan och båda framskärmar kommer bytas fast lite längre fram.
Blir faktiskt inte så värst dyrt med ekonomiplåten då Tyskland är princip gratis jämfört med Sverige. Visst trösklarna är onödiga att byta hela men tänker vara seriös och slippa skarva.
Detta är delvis en ot fråga. Men sitter och läser om alla olika motorer som finns ( Audi, VW, SEAT ) Det finns några 2,0 l motor. Men motorblocken ser ju likadana ut. Förutom då att det finns de som är högre block och med/utan oljekylning, kanaler o utan smidda delar mm.
MEN bör inte 2,0l vevarna passar i alla blocken ifall man montera längre/kortare vevstakar med högre/lägre kolvar ( beror ju på vilket block ) I mina ögon borde de passa. Kanske att man få byta mellanaxel men det är ju inga större problem. Annars får man köpa en 2E vev, 1,9TDI och en 3A bara för att testa Kan inte släppa frågan då jag är för nyfiken
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
När man äntligen kan få hem sin golf så blir det full storm. Så blir inte förrns nästa vecka. Har dock rivit motorn klart och påbörjat renovering försöker ladda upp bilder. Men nätet är väldigt dåligt när det stormar ute Så de kommer när de väl har laddat klart