Icebear skrev:Evildan skrev:Icebear skrev:Evildan och Rquired:
Så ni menar att fakta som står på nätet om hybridbilar inte stämmer?! Då kommer det genast en motfråga, om nu hybridbilarna är så bra som ni påstår, varför är det då inte fler som kör hybrid?
Jag kan inte säga att jag känner nån som har hybridbil, jag kan t.o.m gå så långt och säga att vad jag vet så finns det ingen på hela orten där jag bor som kör hybrid, är ganska säker att det inte ens finns nån i grannkommunerna häromkring som kör hybrid heller, utan det är i stort sett bensin/diesel som gäller här, möjligen nån enstaka etanol bil, men i övrigt är det som sagt bensin och diesel. Visst, bor man i en stad så är nog hybrid ett väldigt bra alternativ. Sen har man dessutom läst att om huvudbatteriet på en hybridbil skulle av nån anledning sluta funka så fungerar inte bilen alls. Och då man bor i en mindre ort i Norrland och även har hus "halvvägs" ute i skogen, 3 mil från närmaste samhälle, så känns inte hybrid speciellt säkert...
Nej, dom "fakta" som du tidigare radade upp stämmer inte alls vilket påvisades tidigare i tråden.
6.5 miljoner HSD bilar har Toyota sålt, så jovisst är det många som kör hybrider.
Varför det inte finns fler än den mängden som rullar i landet vet jag inte, kanske just för att gemene man inte vågar ta till sig "den nya" tekniken, för att det i vissa kretsar anses lite 'poofta' att köra hybridbil, det är ju inte lika manligt som en bränsleslukande stor turbodiesel, riktiga män luktar ju diesel som det brukar sägas.
Jag vet att det är glesare med hybrider i norr, kan det bero på att många behöver dragkrok till att släpa runt sin scooter med eller en stor kombi för hundarna? Eller vad vet jag.
Att påstå att en hybrid skulle fungera sämre vintertid än en tjurig dieselmotor är helt galet, finns en mängd tester och provkörningar gjorda av flertalet tidningar både svenska och utländska i olika klimatzoner som påvisar det motsatta.
Startar någon bil när batteriet är urladdat? Nej.
Det finns ett helt vanligt 12v batteri även i en hybrid, är det tomt så kopplar man på startkablarna även på det då bilen går att köra som vanligt även utan ett laddat hybridbatteri.
Jag vågar påsåt att det är högre risk att en dieselbil får fel på en avgörande komponent, dieselpumpen börjar läcka under natten och sedan startar inte bilen eller någon annan komponent havererar, hur löses då det på en nyare dieselbil 3mil ute i skogen? Om det inte går att lösa på en hybrid går det knappast att lösa på någon annan bil heller menar jag.
Ja, visst.. Jag har inte sagt att det inte är många som kör hybrider, och att Toyota sålt 6.5 miljoner HSD bilar kan väl mycket väl stämma, har inte sagt nåt annat. Men var rullar dom bilarna?! Jo, i städerna och inte Norrländska skogarna där jag bor.
Och du kom ju med en väldigt bra anledning till att jag inte ska ha en hybrid, det här som du skrev med att "många behöver dragkrok för att släpa runt sin skoter med eller en stor kombi för hundarna", om du kanske har sett mina tidigare inlägg så har du kanske sett att jag har skoter och drar släpvagn upp till fjället en hel del....
Tror även det beror till stor del på att det i mindre samhällen är svårare att våga gå sin egen väg och kliva utanför den traditionellt satta normen samt okunskap i kombination med rädsla för ny teknik.
Som i detta fall i enskild komponentform inte är särskilt ny.
Liknande som när katalysatorer anlände, då skulle det bli jättedyrt att äga bil och Volvo exempelvis sålde slut på sina -87or tidigt för att introducera -88a och -88b, med och utan det där djävelskapet som bara skulle framkalla dyra reparationer, lambdasond jag har väl aldrig hört på maken osv osv.
Kanske utryckte mig lite oklart för den som inte har full koll på HSD.
Jag syftade på den mängd Priusar och för all del även Civic och Insight som inte får ha drag och släpa kärra.
En sådan Lexus RX450h jag föreslog får släpa och har utrymme för hundar i bagageutrymmet.
http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_R … 12&w=3
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 800
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 1550
0
0
0
0