2770
Sök

Vad är det här? Förgasare

143 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201836/201836-81bfe3e7cbe271c08a4405bf8f53872a.jpg


??

5 685 Inlägg
21 september 2014
#2
Det är en bimetallfjäder under plastkåpan där, det är en temperaturkompensator. Dvs den fetar på soppan lite grann när det blir kallare temperaturer så motorn inte går för snålt.

Om du även undrar över skruven som är inringad men överkluddad så sägs det vara CO-skruven på CD175 verkar dock inte stämma då det ej blev någon skillnad på CO-värdet när jag skruvade på den i min bil.


143 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Det är en bimetallfjäder under plastkåpan där, det är en temperaturkompensator. Dvs den fetar på soppan lite grann när det blir kallare temperaturer så motorn inte går för snålt.

Om du även undrar över skruven som är inringad men överkluddad så sägs det vara CO-skruven på CD175 verkar dock inte stämma då det ej blev någon skillnad på CO-värdet när jag skruvade på den i min bil.

Hm, den ramlade av från min förgasare.. Kan man köra utan? haha.
Senast redigerat av Audi8 (21 september 2014)

5 685 Inlägg
21 september 2014
#4
Bara locket eller hela fjädern/metallblecket där bakom? Plastlocket är ju bara för att skydda smuts och sånt från att komma in och störa funktionen på temperaturkompensatorn.


143 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Bara locket eller hela fjädern/metallblecket där bakom? Plastlocket är ju bara för att skydda smuts och sånt från att komma in och störa funktionen på temperaturkompensatorn.

Det har jag inte kollat! Låg under bilen och skruvade åt sprängkåpan efter bytt koppling och fick den där plastbiten i huvet

143 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201836/201836-f12664fa968cf9fcc1956a16ad79e137.jpg
woops?

Evildan
21 september 2014
#7
Apropå Co inställningen på en Stromberg 175CD.

Det görs genom att vrida nålventilen numrerad 12 i länken genom att ett avpassat verktyg eller en modifierad mejsel som ser ut som ett U stoppas ned genom dämpkolvens hål. Äldre Stromberg har dock 3mm insexfattning på nålen.

http://www.misab.se/Stromspares.gif

Hittade även en välbeskrivande inställningsguide åt dig.

http://slrk.egetforum.se/zenith-strombe … 11-15.html
Senast redigerat av Evildan (21 september 2014)

5 685 Inlägg
21 september 2014
#8

Hoppsan hejsan hela komponenten är ju borta.

Det kommer inte ut soppa ur hålet där då? Om inte så är det väl bara gasa tills det rasar eller få tag i en temperaturkompensator och skruva dit.


143 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#9
simlar skrev:

Hoppsan hejsan hela komponenten är ju borta.

Det kommer inte ut soppa ur hålet där då? Om inte så är det väl bara gasa tills det rasar eller få tag i en temperaturkompensator och skruva dit.

Ojdå... jag vet inte om det kommer ut soppa, har lixom inte kikat så noga!

Kanske hela grejen ligger någonstans i garaget, får leta! hur ser den ut??

5 685 Inlägg
21 september 2014
#10
Se på sprängskissen evildan länkade så ser du delen som är märkt med nummer 24 så ser du hur den ser ut.

Bara att gå ut och leta wink


143 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#11
simlar skrev:
Se på sprängskissen evildan länkade så ser du delen som är märkt med nummer 24 så ser du hur den ser ut.

Bara att gå ut och leta wink

Haha får göra det! Annars finns det ju miljoner förgasare man kan plocka ifrån

143 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#12
haha hittade den lilla jäveln!! big_smile

Men det konstiga är att utan den gick den rent men på lite höga varv, men när jag tryckte dit den så gick den på lägre varv men den som vrom vrom vrom vrom vrom, eller hur man förklarar. Förövrigt, visst är motorrummet riktigt rent på den?

5 685 Inlägg
21 september 2014
#13
Finfint smile

Hmm, låter som att CO är lite högt. Har du justerskruv på botten av förgasaren? Om du har det kan du testa skruva på den för att snåla ner bränsleblandningen lite (har för mig det är inåt för att snåla ner och utåt för att feta på).

Däremot brukar t.ex 240 med förgasarmotor alltid gå lite ojämnt på tomgång.


143 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#14
simlar skrev:
Finfint smile

Hmm, låter som att CO är lite högt. Har du justerskruv på botten av förgasaren? Om du har det kan du testa skruva på den för att snåla ner bränsleblandningen lite (har för mig det är inåt för att snåla ner och utåt för att feta på).

Däremot brukar t.ex 240 med förgasarmotor alltid gå lite ojämnt på tomgång.

Om man vill ha ner bränsleförbrukningen så mycket som möjligt, ska man feta på eller snåla ner då? hehe

5 685 Inlägg
21 september 2014
#15
Snåla ner blandningen så det precis går att köra med bilen (en klassiker som många snålgubbar brukar göra tongue Och så kör du aldrig över 70 wink)
Senast redigerat av simlar (21 september 2014)


143 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#16
simlar skrev:
Snåla ner blandningen så det precis går att köra med bilen (en klassiker som många snålgubbar brukar göra tongue Och så kör du aldrig över 70 wink)

Haha okej! Tack för all hjälp smile


Sök