3484
Sök

Volvo 940 ftt svårstartad vid kall start

117 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#1
Ska eventuellt byta bort min 850 mot denna 940 problemet är att den tydligen är väldigt svårstartad när den är kall men har den gått under dagen startar den tydligen som den ska. Någon som har någon aning vad som kan vara problemet? Sen undrar jag om någon vet vad den kan ha för hk med denna spec.
Mappad på e85
B230ft
Lätt portad 530 topp
Vx3 kam
T3/t4 turbo
Portat grenrör
580cc spridare
Ms sprut
3" hela vägen
Sportluftsfilter
712 tryckplatta klarar ca 500nm
M90 låda
Svetsad diff
Svetsad 3a förstärkt
Bosch 044 pump


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 september 2014
#2
tobbee_90 skrev:
Ska eventuellt byta bort min 850 mot denna 940 problemet är att den tydligen är väldigt svårstartad när den är kall men har den gått under dagen startar den tydligen som den ska. Någon som har någon aning vad som kan vara problemet? Sen undrar jag om någon vet vad den kan ha för hk med denna spec.
Mappad på e85
B230ft
Lätt portad 530 topp
Vx3 kam
T3/t4 turbo
Portat grenrör
580cc spridare
Ms sprut
3" hela vägen
Sportluftsfilter
712 tryckplatta klarar ca 500nm
M90 låda
Svetsad diff
Svetsad 3a förstärkt
Bosch 044 pump

Felaktigt mappad...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

117 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#3
Jag kan tänka mig att det kan vara felaktigt, om den ens är mappad då han som byggde motorn inte svarar när nuvarande ägare ringer. Men kan det vara så att den inte är mappad överhuvudtaget eller är det bara en dålig mappning det kan var? Vad skulle en riktig mappning kosta? Kan det vara något annat än mappning som kan vara fel?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
22 september 2014
#4
tobbee_90 skrev:
Jag kan tänka mig att det kan vara felaktigt, om den ens är mappad då han som byggde motorn inte svarar när nuvarande ägare ringer. Men kan det vara så att den inte är mappad överhuvudtaget eller är det bara en dålig mappning det kan var? Vad skulle en riktig mappning kosta? Kan det vara något annat än mappning som kan vara fel?

Att det inte är mappat eller att det är mappat fel är i princip samma sak. Sprutet är felinställt och behöver göras om av någon som begriper. Vad det kostar har jag ingen aning om tyvärr. Sen kan det ju givetvis vara något som är trasigt eller saknas. Till exempel kallstartspridare om det finns/ska finnas på motorn. Helt omöjligt för mig eller någon annan att gissa sig till då ingen mer än motorbyggaren/ ägaren vet nåt om motorn.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

117 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#5
Är det dumt att test köra den på bensin när den är mappad för e85 o se om den är lika svårstartad då? Någon som vet något om det sprutet som ska vara monterat i bilen tänkte om det är något annat som måste köpas innan mappning och om det ens går att mappa den med det sprutet sen om någon vet någon som kan mappa den?


117 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#6
Är det någon som vet någon som kan mappa ms sprut?


5 700 Inlägg
22 september 2014
#7
Antingen så är etanolhalten för hög i pumpen han tankat (har varit med om 99% etanol i E85). Är etanolhalten över 90% är det svårt/nästan omöjligt att få igång bilen när det är kallare än +10°C ifall bilen inte varit igång tidigare under dagen.

Eller så är kallstartsmappen helt felinställd.

Är själv tvungen att blanda i några liter bensin varje gång jag tankar E85 för att få igång bilen eftersom Preem-pumpen jag tankar på alltid har över 95% etanol året om.
Brukar då hälla i runt 3L BF95 när jag tankar runt 50L etanol för att kunna kallstarta bilen.
Senast redigerat av simlar (22 september 2014)


117 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#8
simlar skrev:
Antingen så är etanolhalten för hög i pumpen han tankat (har varit med om 99% etanol i E85). Är etanolhalten över 90% är det svårt/nästan omöjligt att få igång bilen när det är kallare än +10°C ifall bilen inte varit igång tidigare under dagen.

Eller så är kallstartsmappen helt felinställd.

Är själv tvungen att blanda i några liter bensin varje gång jag tankar E85 för att få igång bilen eftersom Preem-pumpen jag tankar på alltid har över 95% etanol året om.
Brukar då hälla i runt 3L BF95 när jag tankar runt 50L etanol för att kunna kallstarta bilen.

Okej tack ska kolla med honom om han kan tanka i lite bensin o se om det blir bättre.


117 Inlägg
23 september 2014
Trådstartare
#9
Glesmark skrev:
Om man skall mappa på e85 bör man vid tillfället man mappar mäta etanolhalten i tanken så den är 85%, har man sen en etanolsensor kopplat till sprutet kan man få ut mer driftsäkerhet.

Okej funderar på om jag ska mappa om den till bensin istället är det någon som vet någon som kan det gärna runt skaraborg.



Sök