2294
Sök

200sx S13 med SkylineMotor & 300zx bromsar (Uppdaterad, "Bashbar " )

RB25DET i en s13, med uppgraderat bromssystem, coilovers, snygga fälgar, snyggt kjolpaket och på sikt blir det även att trimma. Det kommer nog att spåra ur en aning... (Är vi där ännu?)

133 305 Visningar
Projektet avslutat 23 oktober 2018
593 Inlägg
23 oktober 2014
Trådstartare
#41
Hänt lite iaf,

Bromsservo och gaswire inkopplat, moddade till orginalfästet lite, får duga sålänge:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-ebc8dcc291feaf0b241d91b88cce5636.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-18fe93c331e81678037772d76b9a36c8.jpg

Inhandlat diverse, mest till att göra klart kylsystemet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-ae1e799adb2b5d9af36979e393a61ebf.jpg

Började med att koppla in servon:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-a472fa08643834d3fcaf560ee0015e8e.jpg

Corbon canister'n hamnade här nere:
(Vet att man kan ta bort den, men behåller den så länge, bra att ha allt org kvar ifall ja ska regga den sen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-ad65db5c4c752ce3018dbdf7686642b9.jpg

Expansionkärlet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6607a10649c3f338cc4799e8244e152e.jpg

Expansionskärlet inkopplat
Bränsleslangarna är dragna också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7f2951b416dc8b9f3afb9da2d82d235a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6f768821f765c768ea27bead901bc2af.jpg

Nedre kylslang, sitter en adapter med givare till fläktarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-848ceb6b1b9da5863aef01ccfa6fc7fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-8420fe4de9872672dc689cb9cac7c856.jpg


593 Inlägg
23 oktober 2014
Trådstartare
#42
Har även en TODO lista på förstasidan som jag uppdaterar.
Den ser i nuläget ut som följer:



[X] Provmontera motor och låda
[X] Montera avgassystem
[X] Montera stolar och mattor
[X] Montera behållare till spoalarvätska
[X] Byta koppling
[X] Montera ic och dra rör
[X] Fixa gaswiren
[X] Montera kylare och dra slangar
[X] Expansionskärl
[X] Montera elfäktar
[/]  Koppla in bromsservo, styrservo, värmepaket
[/]  Montera coilovers
[/]  Köpa och Montera s14 diff i s13 hus med s13 kronhjul
[/]  Köpa och montera naven bak
[]   Byta/fixa bakvagn
[]   Koppla elen - motor
[]   Montera alla plastdetaljer/paneler
[]   Köpa paneler och göra iordning i skuffen
[]   Köpa belägg och Montera bromsskivor och ok
[]   Byta huvudbromscylinder
[]   Fixa kardanen
[]   Byta ratt
[]   Lacka bilen svart
[]   Modda om huven
[]   Flytta/byta krängningshämmare
[]   Fylla upp växellådsolja(3,9), motorolja(~3,5-4) diffolja(1,8) och kylarvätska(~8,5)
[]   Lufta koppling
[]   Byta bränslefilter, luftfilter



1 163 Inlägg
23 oktober 2014
#43
fan va nice update!! gillas skarpt! big_smilebig_smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

593 Inlägg
23 oktober 2014
Trådstartare
#44
De tackar jag för, kul att någon uppskattar (=
Försöker beskriva vad jag gör så utförligt de går, (så det ska bli enkelt för dig när det blir dags wink

Hehe, skämt å sido.



De som är på g nu är iaf att fixa värmepaketet, koppla in canistern klart och kika på diverse inkopplingar, sen är det mer eller mindre dags för att koppla el!

Stötte på mindre problem när jag började med värmepaketet, till o börja med är det lite trångt.
Och sen är det en för tvär och kort sväng så det går inte att bara sätta en slang utan att de viker sig.
Så lär fixa ett 90 graders rör där. Tror de ska bli bra.

Funderar dock på vad man ska använda sig av för rör, rostfritt? koppar?


1 163 Inlägg
24 oktober 2014
#45
hahaha de e gott! wink


aaa de e som för mig va sket trångt så mina slangar vek sig .. har använt mig av 90 graders bränslerör 15mm tjocka finns på ex. ahlsell så de borde funka fint för dig med!smile tror dom är typ elförzinkade eller något !

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

593 Inlägg
24 oktober 2014
Trådstartare
#46
Satt och googlade en del igår kväll.
Hittade typ bara 90 graders på do88 så blev att ja la en beställning på några sånna.
Lär nog också funka!

Men bra att veta att ahlsell's har!


593 Inlägg
28 oktober 2014
Trådstartare
#47
Går sakta men säkert frammåt,

Fick hem mina böjar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-b62d18134a7c275b17c7babf42801391.jpg

2st 19mm till värmepaketet
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-4bae0933bfe082591676716d4fd6d0ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-fbde148db74df8c6ab61e8d44256664e.jpg

blev skit bra, trångt och jävligt bara. Synd abs'en är kvar hehe, hade varit mer plats annars..

Sen kikade jag lite på vakumslangar osv.
Detta är väl typ org "laddtryckstyrning"
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-762a557b744049363dd455e09fedaa98.jpg

anstränger man sig lite ser man att jag satt på en böj på styrservoslangen också:
(Ser lite trassligt ut, ja vet)
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-da8165e95930fe092c83c27550dce6f5.jpg

Sen undrar jag om någon vet vart denna slangen ska gå till?
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6bbe0eaf6779ec8d128b7939f1ce3775.jpg

exakt vart den kommer ifrån kommer jag inte ihåg i huvudet men det är denn tjocka slangen som ligger över tryckröret på följande bild: 
(för att förtydliga: slangen på bilden här under går till canistern. och precis innan den går in i canistern sitter det ett t-korts där det går ut en slang. Det är den som är rödmarkerad på föregående bild och som jag undrar vart den ska leda )
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-84e900cbffdd22cc7cbd466cc88bf98c.jpg


593 Inlägg
28 oktober 2014
Trådstartare
#48
I övrigt så har jag tagit tag i bromsarna och letat tag i belägg och monteringssatser.
Sen har jag beställt växellådsolja, kommer köra motylgear, hört mkt bra om den.
Sen väntar jag på luftfilter och bränslefilter.

Så nu ska väl elen kopplas och sen är det väl i princip "klart" för uppstart!


1 163 Inlägg
28 oktober 2014
#49
fan vad nice! nära för dig med nu ju !! big_smilebig_smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

593 Inlägg
29 oktober 2014
Trådstartare
#50
Jo nu gäller det bara att motivera sig själv till att göra elen, men har läst igenom en manual och det verkar "hyfsat" enkelt. Så ska försöka få de gjort denna vecka. Iaf göra ett helhjärtat försök wink


1 163 Inlägg
29 oktober 2014
#51
fan va gott! aa jag har tankat olja å kylvatten nu .. å kopplat allt å lagt på batteripolen utan något missöde .. så nu behövs lite vakuum till turbon å sedan vrida nyckeln .. rätt nervöst! ska nog provas frammmåt helgen smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

593 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
#52
Låter ju riktigt gött! Hoppas det går bra! smile


593 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
#53
Tjenare, har börjat med elen. Övre härvan är i princip klar, så bara nedre kvar.

Har följt "RB into S13 200SX Conversion Wiring Guide
J Bennett, Jan 2010. (rev 0.7)"

Och det har funkat bra. Dock är guiden för en högerstyrd s13 men det är inga större skillnader.

Kontakterna som behövdes från s13 härvan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-d4ecc1d8b9449f7313806882bb63bd3e.jpg

Och ett kort när jag håller på att grötar runt i härvan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-3f5faee5277ff864d4fc1a4424a36375.jpg

Så det som står på schemat nu är att koppla nedre kabelhärvan.

Sen inväntar jag lite beställningar, bla på växellåds- och servoolja och en liten kylare till servostyrningen sen kommer det även lite annat smått å gott, så som ny ratt, hjulmuttrar och lite monteringsgrejjer till bromsarna!
Senast redigerat av Nissan200sx- (2 november 2014)


1 163 Inlägg
3 november 2014
#54
fyfan va najjs detta känns igen! wink

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Nissan 200sx drifting
356 Inlägg
4 november 2014
#55
grymt jobbat om du vill får du gärna hjälpa mig med elen ha ha ha big_smile hatar skiten men det ska jag nog ta tag i snart...
Senast redigerat av Bosse86 (4 november 2014)


593 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
#56
Ja det är ju inte direkt jättekul tongue
Men googlar du på
RB into S13 200SX Conversion Wiring Guide J Bennett, Jan 2010. (rev 0.7)

Så får du upp den jag följt och det är typ bara att göra som de står.

Jag håller på med nedre nu och där var det lite klurigare, men vi kan ju höras lite på pm så kan vi ju hjälpas åt wink


Nissan 200sx drifting
356 Inlägg
5 november 2014
#57
Nissan200sx- skrev:
Ja det är ju inte direkt jättekul tongue
Men googlar du på
RB into S13 200SX Conversion Wiring Guide J Bennett, Jan 2010. (rev 0.7)

Så får du upp den jag följt och det är typ bara att göra som de står.

Jag håller på med nedre nu och där var det lite klurigare, men vi kan ju höras lite på pm så kan vi ju hjälpas åt wink

ja det hade varit toppen.


593 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#58
Först tar vi det roliga!

Fått hem lite olja (:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-fb8fe3925ab443c14fc0e6de41229e6d.jpg

Sen kom det en beställning från JapTuning big_smile
Lite sevoolja, filter, kryssplåtar till bakbormsarna och tändstift.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-ab77d547fcdb44f3a528dd849a9d5a8b.jpg

Och lite dekaler:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-da7a829cdb94b657dd1020072ace1c45.jpg

Sen till det mindre roliga, till och börja med kom jag på att jag inte kommerr kunna göra en uppstart på ett tag.
Lär ju fixa kardanen innan jag kan fylla olja i lådan, och har inte tillgång till någon press för tillfället.
Men det är väl som det är.

När jag köpte lådan fick jag med en växelspak, så jag tänkte väl prova så den passa och att allting följde med.
Stoppade i spaken och insåg efter ett par i och urstoppningar att det fattades grejer.  Sen när jag skulle ta bort spaken så satt den helt plötsligt fast, försökte lirka och hålla på men den ger sig inte. Försöker med lite våld och det går ändå inte.

Har iaf beställt en ny short shift där allt följer med, men hur f*n ska ja få bort spaken som sitter där?
Det är uppbyggt så att det är en kula längst ner med en cylinderformad plastbit på. Det är väl den som är sliten och på nå vis hakat fast.

Funderat på om man kan ta en gasbrännare och typ värma på spaken / palastbiten (man kommer ju inte åt jättebra) och på så vis borde man ju få bort den?

Vad tror ni? Ni är ju trots allt några som följer så skulle uppskatta om ni kom med nå tips!


1 163 Inlägg
5 november 2014
#59
humm du kan väll fylla på olja i lådan även om kardan ej e på?smile min låda var ju fylld under hela tiden den var av rann ej ur en droppe wink

Sedan har ja nog inget tips på spaken .. släng upp en bild på den vet ja! smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

593 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#60
Hoaken skrev:
humm du kan väll fylla på olja i lådan även om kardan ej e på?smile min låda var ju fylld under hela tiden den var av rann ej ur en droppe wink

Sedan har ja nog inget tips på spaken .. släng upp en bild på den vet ja! smile

Trodde jag med hehe, men började hälla i lite och de rann ut haha wink
Så kollade och det sitter ju en tätning runt yoken liksom.

Tror inte det hjälper med någon bild, men ser ju liksom inget.

Men kan något ta skada av värme om man eldar på lite? Man får ju givetvis ta de lite försiktigt.

Får väl leta reda på någon sprängskiss på lådan annars och klura ut hur man kan göra...
Senast redigerat av Nissan200sx- (5 november 2014)



Sök