Elmia närmar sig och fullständigt kaos råder just nu i garaget. Jag spenderar varje vaken minut där och försöker få ihop skiten så fort som möjligt! Tyvärr glömmer jag bort att ta bilder i all stress, men här kommer några i alla fall.
Blocket blev ju klart till slut, men givetvis skulle det ju klydda in i det sista. När jag skulle montera sumpen så insåg jag att jag hade fått fel... ja, allt har ju verkligen varit problem med detta jäkla blocket. Men som tur var så hade en kompis en sump, så det ordnade sig ganska fort! Så det var bara till att slipa och lacka det igen.
Blocket består av:
Cp kolvar med RSP bultar. Jag köpte verktyg till att montera kolvar på biltema, detta rekommenderas verkligen INTE. Det löste ju sig ändå, men verktyget var värdelöst. Runt kolvarna har jag 10 hundringar i spel till cylingerväggarna. Lite större än vad CP rekommenderar, för att vara på den säkra sidan.
Carillo Heavy duty stakar (CARR bultar). Dessa drog jag 79nm.
Lagerna är ifrån ACl, utom ramlagerna som istället blev Clevite HX då spelet var för litet. Nu har jag fem hundringar i spel där, helt perfekt.
Billet överfall med ARP bultar, dessa drog jag 85nm. Det fanns ju väldigt delade meningar om vilket moment man skulle använda där, men efter en del efterforskning valde jag i alla fall detta.
Org vev
Till alla lager använde jag en lube ifrånRedline, vad jag förstått så ska den duga bra
Toppen blev också klar till slut, och jag måste säga att det ser riktigt fint ut! Setupen är följande:
Större ventiler (1mm) från Ferrea. Även fjädrar, packningar, retainers och styrningar är från Ferrea.
ARP 625+, jag fick mig en smärre shock när dessa skulle monteras, haha... Det finns ju såklart ingen hylsa som passar i det trånga utrymmet.... men min fina sambo tillverkade ett, så nu finns det för framtiden också
Det finns även att köpa på nätet, men det kostar då ca 800kr.... inte kul att lägga på en hylsa inte! 130nm drog jag i alla fall dessa bultar, körde i tre steg för att vara säker.
GSC s2 kammar. Dessa var det lite problem med eftersom de inte gick fritt. Det visade sig att insugskammens största lager var 2 hundringar större än avgaskammens. Lite puts och polering löste det problemet. Det var även lite klydd att hitta shims, men det löste sig också till slut. Erland Cox har mirafräst och portat toppen, det ser ut som att han har gjort ett bra jobb, vilket återstår att se när det är dags att de kärran kaffet
Mer om resten i ett eget inlägg,
XoXo