3201
Sök

Hjälp med inställning av bas

10 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
Jag har en Alpine type R bas i en sluten låda (fabriksbyggd) den drivs av ett Alpine MRD-M1005 steg.

Nu har jag äntligen kopplat allting men när jag satte igång å börja spela så tyckte jag inte det lät så värst bra mest muller tyckte ja.

Jag är helt ny på billjud så ja skulle vilja ha lite tips på hur man ska ställa in basen på bästa sätt, typ va gainen ska vara på och Hz.

Eller om det kan vara något annat fel.

Tack på förhand

PS. Jag har Alpine 9855R som HU och inte gjort några inställningar.

666 Inlägg
4 december 2006
gain är hur mycket ljud som slutsteget levererar ut, mer gain högre volym
HZ är desto längre desto djupare bas spelar den, 125 Hz kan vara bra å att ställa den på...
en bra ide är att du ställer basen på tex 125Hz och låter de andra högtalarna spela allt över 125Hz...

//Silver
Senast redigerat av silverbird (4 december 2006)

10 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
Tack för svaret men hur gör man för att högtalarna ska spela allt över 125 hz?

666 Inlägg
4 december 2006
har du slutsteg till de med så ska det finnas motsvarande ratt på det steget, jag kan göra det från min huvudenhet, men det är olika...

//Silver

6 851 Inlägg
4 december 2006
Har du en Alpine 9855 så kan du ställa vilket HZ du vill ha till basen i denna.
I samma meny kan du även dela av så att resterande högtalare spelar över den valda sub. delningen.
Att dela en sub vid 125hz tycker jag INTE låter som en bra idé. Att spela ljud runt 125hz skall framsystemet göra. Att ställa den på 80 hz el. lägre verkar mera "rätt", beroene på ditt framsystem.

1 631 Inlägg
4 december 2006
En Alpine 9855 är inte lätt att ställa in. Att ställa delningar, tidskomp och EQ rätt kräver kunskap och erfarenhet. Detta ska sen matchas till rätt gain på steg.

Som nybörjare blir det garanterat inte rätt. Du borde kunna få hjälp där du köpt spelaren? En grundinställning brukar alltid ingå...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

med lem
1 925 Inlägg
4 december 2006
silverbird skrev:
gain är hur mycket ljud som slutsteget levererar ut, mer gain högre volym
HZ är desto längre desto djupare bas spelar den, 125 Hz kan vara bra å att ställa den på...
en bra ide är att du ställer basen på tex 125Hz och låter de andra högtalarna spela allt över 125Hz...

//Silver

skulle föredra att du sätter basen på 60-70hz, tycler jag är bäst, 

mvh filip smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

666 Inlägg
4 december 2006
det var mer ett exempel... men visst... det kan jag hålla med som.... men jag har ännu ingen baslåda, men jag testade vilket som lät bäst ur min högtalare spec vid högvolym, och det vara att dra bort basen under 125Hz, men det e klart låter det sen inte bra på basen så kan man jue alltid kompensera det genom att ta 80Hz eller vad man nu tycker låter bäst i ens eget fall, både vadgäller bil och högtalare och musikstil

BTW såg att du kör orginal sterio, så det blir nog till att ratta in frekvensen på slutstegen som gäller för dig!

//Silver
Senast redigerat av silverbird (4 december 2006)

26 Inlägg
4 december 2006
om det är alltför mycket muller så kan du även ha jordfel!

det har du om den mullrar hela tiden konstant, även fast ingen låt spelas..

// Jonas

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind!

Sök