3163
Sök

Snik-sleeper Volvo 244 -79.

244 från 79 ska bli en snik-sleeper med hjälp av en b230fk 190hk motor m.m.

76 669 Visningar
Projektet avslutat 2 augusti 2017
412 Inlägg
18 november 2014
#61
Jalusi är äckligt jävla snyggt på 240!!!!!


170 Inlägg
20 november 2014
Trådstartare
#62
Dannne11 skrev:
Jalusi är äckligt jävla snyggt på 240!!!!!

Jow! Fränt, inte ofta man ser det nu för tiden. Var förbannat glad att det satt ett på donatorbilen jag köpte, inga skavanker och alla originalfästen kvar cool


170 Inlägg
22 november 2014
Trådstartare
#63
Såja, skruvat lös bakaxeln från donatorbilen och från blivande turbo240in. Fanns dock inte tillräckligt med tid att få den på plats just idag (den ligger dock typ under bilen redo att skruvas dit), men nu tror jag alla delar som behövs ligger löst och redo. Gött

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-7c336e9ca9196ca8d27ecfaa77052f3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-e893a6913f9024b41096dc326d0765b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-a5686f741f5638e26d40c4a7bfd2141a.jpg


1 Inlägg
22 november 2014
#64
Prem lagd!

170 Inlägg
22 november 2014
Trådstartare
#65
oskar_hallmans skrev:
Prem lagd!

Vad roligt:)


170 Inlägg
23 november 2014
Trådstartare
#66
Skruvat dit 1031 bakaxeln och nya dämpare idag, måste dock byta bussningar på den inom en snar framtid. Var lite orolig att hastighetsmätaren skulle börja visa helgalet men den visar bara 1-2km/h fel nu, så en förbättring till och med hehe.


170 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
#67
Fått ur den gamla motorn, som visade sig vara en b23a och inte en b21.. Tyckte den var lite piggare än en annan 240 jag kört tongue Vevhusvent hade lossnat samt motorjorden, jordade bara på lilla jorden från toppen, haha.
Det visade sig även att kopplingen var av den fetare modellen så det slipper man bekymra sig om. Rengjort motorrummet någorlunda, sen bytt ut gamla tanken mot den med insprut, behöll originalledningen som kommer få vara retur, satt dit pumparna och dragit tryckledningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-86565f88d97385858f10888316d90c33.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-30cd794471f80e4f41cc2d94fe469a3c.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-6d05c10c3fc53cd56faab3bf034b14b7.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-187a12dc55a89916b7678829053b3a37.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-7f37c389cbc7054dffac2c1593312a41.jpg


412 Inlägg
30 november 2014
#69
Fan vad gött att det går framåt!
finns det flera pumpar?
När åker turbo motorn ner då? big_smile


170 Inlägg
1 december 2014
Trådstartare
#70
Dannne11 skrev:
Fan vad gött att det går framåt!
finns det flera pumpar?
När åker turbo motorn ner då? big_smile

Jo det är en i tanken sen den under bilen jag posta en bild på tongue Så fort som möjligt haha! Däremot skruvar vi enbart helger, men jag skulle tippa på att motorn åker i till helgen och med tur får vi igång bilen om två veckor.smile


412 Inlägg
1 december 2014
#71
Budadi skrev:
Dannne11 skrev:
Fan vad gött att det går framåt!
finns det flera pumpar?
När åker turbo motorn ner då? big_smile

Jo det är en i tanken sen den under bilen jag posta en bild på tongue Så fort som möjligt haha! Däremot skruvar vi enbart helger, men jag skulle tippa på att motorn åker i till helgen och med tur får vi igång bilen om två veckor.smile

jaha. trodde att det bara var en under bilen smile
Men man behöver väl inte byta dom om man byter från en F motor till en FK motor? smile
Det går ju rätt så fort då iaf! får se när min åker i men fick tag på en guldbox+chippad bränslebox+kabelhärva från en 240 lh 2.4 så får se hur mycket meck det är att byta från lh 2.2 till lh 2.4 eller det kanske du redan vet?


170 Inlägg
1 december 2014
Trådstartare
#72
Dannne11 skrev:
Budadi skrev:
Dannne11 skrev:
Fan vad gött att det går framåt!
finns det flera pumpar?
När åker turbo motorn ner då? big_smile

Jo det är en i tanken sen den under bilen jag posta en bild på tongue Så fort som möjligt haha! Däremot skruvar vi enbart helger, men jag skulle tippa på att motorn åker i till helgen och med tur får vi igång bilen om två veckor.smile

jaha. trodde att det bara var en under bilen smile
Men man behöver väl inte byta dom om man byter från en F motor till en FK motor? smile
Det går ju rätt så fort då iaf! får se när min åker i men fick tag på en guldbox+chippad bränslebox+kabelhärva från en 240 lh 2.4 så får se hur mycket meck det är att byta från lh 2.2 till lh 2.4 eller det kanske du redan vet?

Som jag förstått det (är som jag skrev i 1a inlägget gode okunnig, blivit bättre nu dock) så räcker F-motorns pumpar för att driva en FK-motor utan problem, jag har som sagt tagit tank med pumpar från en 240 B230F lh 2,4. Kommer köra med kabelhärvan från 940in och chippad guldbox samt bränslebox också, hehe. Går allt åt helvete och kablaget brinner upp har jag ju kvar ett lh 2,4 från donator 240in.

Ingen aning, det vi har kvar nu är just elektroniken, och lyfta i motorn smile Men jag har läst någonstans att ska man använda ett 2,4 från en 240 till en fk/ft motor måste man bygga in motstånd till spridarna, eller nå... Men som sagt, är gode nybörjare på den nivån.


412 Inlägg
2 december 2014
#73
Budadi skrev:
Dannne11 skrev:
Budadi skrev:

Jo det är en i tanken sen den under bilen jag posta en bild på tongue Så fort som möjligt haha! Däremot skruvar vi enbart helger, men jag skulle tippa på att motorn åker i till helgen och med tur får vi igång bilen om två veckor.smile

jaha. trodde att det bara var en under bilen smile
Men man behöver väl inte byta dom om man byter från en F motor till en FK motor? smile
Det går ju rätt så fort då iaf! får se när min åker i men fick tag på en guldbox+chippad bränslebox+kabelhärva från en 240 lh 2.4 så får se hur mycket meck det är att byta från lh 2.2 till lh 2.4 eller det kanske du redan vet?

Som jag förstått det (är som jag skrev i 1a inlägget gode okunnig, blivit bättre nu dock) så räcker F-motorns pumpar för att driva en FK-motor utan problem, jag har som sagt tagit tank med pumpar från en 240 B230F lh 2,4. Kommer köra med kabelhärvan från 940in och chippad guldbox samt bränslebox också, hehe. Går allt åt helvete och kablaget brinner upp har jag ju kvar ett lh 2,4 från donator 240in.

Ingen aning, det vi har kvar nu är just elektroniken, och lyfta i motorn smile Men jag har läst någonstans att ska man använda ett 2,4 från en 240 till en fk/ft motor måste man bygga in motstånd till spridarna, eller nå... Men som sagt, är gode nybörjare på den nivån.

Okej, skönt att höra att man slipper köpa andra pumpar också!
jag är också nybörjare på volvo och speciellt bensin bilar! har aldrig hållit på med en bensinare förut. innan har jag bara renoverat en äkta epa med en golf diesel i och byggt en a-traktor av en bmw 530I som jag pimplade ner en trimmad TDS motor och en ZF låda i wink

Men jag har läst runt lite och som jag uppfattar det så är det väldigt mycket lättare att ta en lh 2.4 härva från en 240 och modda (förlänga lmm kablarna, koppla in spridar motstånd, skarva några kablar om man byter från lh 2.2 till lh 2.4 och något mer...) än att försöka modda in en lh 2.4 härva från en 940 då den är mycket mer integrerad i bilens el.
Då boxarna från 940 härvan passar på 240 lh 2.4 härvan så är det ju inga problem.
i alla fall så har jag hittar en annan tråd här på forumet och han bytte från lh 2.2 till lh 2.4 och stoppade ner en b230fk i sin 240 så han skulle kolla upp vilka kablar han behövde skarva etc så kan skicka vidare det hit när jag får det om du vill?


170 Inlägg
2 december 2014
Trådstartare
#74
Dannne11 skrev:
Okej, skönt att höra att man slipper köpa andra pumpar också!
jag är också nybörjare på volvo och speciellt bensin bilar! har aldrig hållit på med en bensinare förut. innan har jag bara renoverat en äkta epa med en golf diesel i och byggt en a-traktor av en bmw 530I som jag pimplade ner en trimmad TDS motor och en ZF låda i wink

Men jag har läst runt lite och som jag uppfattar det så är det väldigt mycket lättare att ta en lh 2.4 härva från en 240 och modda (förlänga lmm kablarna, koppla in spridar motstånd, skarva några kablar om man byter från lh 2.2 till lh 2.4 och något mer...) än att försöka modda in en lh 2.4 härva från en 940 då den är mycket mer integrerad i bilens el.
Då boxarna från 940 härvan passar på 240 lh 2.4 härvan så är det ju inga problem.
i alla fall så har jag hittar en annan tråd här på forumet och han bytte från lh 2.2 till lh 2.4 och stoppade ner en b230fk i sin 240 så han skulle kolla upp vilka kablar han behövde skarva etc så kan skicka vidare det hit när jag får det om du vill?

Japp, hur mycket effekt pumparna pallar har jag iaf ingen aning om, men FK;ns 190hk borde dom klara hehe. Ja men då har du lite mekvana iaf, jag har typ bara gjort enklare ingrepp i bilar/motorcyklar före detta, men man lär sig.

Jasså, ja vi kommer att nysta i härvan och ta bort onödiga kablar utan att klippa, sen koppla in kablaget i bilen och därefter gå vidare, men blir det för bökigt har jag ju ett till. Ja gör det!

Om jag får tid kommer motorn lyftas i på Lördag, sen får vi se vad mer som hinns med smile
Senast redigerat av Budadi (2 december 2014)


412 Inlägg
3 december 2014
#75
Jag hittade en norskt guide hur man konverterar från lh 2.2 till lh 2.4 och det är tydligen jätte lätt!
Samt ett annat forum inlägg!
http://www.bilforumet.no/topic/93554-gu … til-ffkft/
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 79&p=3

Kontakten sin sitter vid inprutboxen ser ut såhär och är 9-polig eller 11-polig beroende på årsmodell.

http://img.photobucket.com/albums/v213/laffen240/DSC00296.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v213/laffen240/DSC00263.jpg

Den 11-poliga kontakten har 2 tjocka röda kablar som ska kopplar till +12v konstant med en 15A säkring emellan medans den 9-poliga redan har en tjock röd med en säkring på som ska kopplas till batteriet.

det är enbart ett par kablar du behöver bry dig om dock i kontakten och det är dom här:

Blå/gul startmotor =kopplad på 50 på tändningslås
Blå ström läge 2-3 =kopplad på säkring med ström på tändningslås läge 2 och 3
Röd direkt ström = konstant 12v även när nyckeln är ur
Gul/röd soppa pump= kopplade på kablarna/säkringen till pumparna
Blå/svart ska till hastighetsmätaren men alla verkar inte ha den (jag har den inte)
Smal gul/röd lambda förv. = samma som blå
Rosa check engine = kopplad på lampa

Vill du se var resten av dom gör så står det i den norska guiden!

Det sista du behöver göra är den här kontakten.

http://img.photobucket.com/albums/v213/laffen240/rarcon3.jpg

Den blå kabeln ska till + på tändspolen och den andra röd/vita är uttag för varvräknare.

Står även i den norska guiden vad som behövs för att byta till en fk motor!

Får å montere FT/FK motor er det kun få endringer som må gjøres,

-bytte motor (en selvfølge smile )
-lodde inn formotstander til dysene
-bytte styreenhetene (begge), må være uten startsperre
-flytte LMM (valgfritt, kan stå på sug eller trykk siden)
-flytte fordeleren.


OBS! Jag har bara sammanfattat vad massa andra personer har skrivet så jag vill inte ta åt mig äran på något sätt!

Jag är inte 100% heller på att allting jag har skrivit är korrekt men så gott som iaf! smile
Hoppas jag inte gjorde det för lätt för dig nu bara så vill du ha en utmaning så kör du på 940 härvan wink

Edit: När man själv har provat så allting stämmer här så kanske det är uppskattat om man lägger upp detta inlägg som en guide någon stans på forumet?
Senast redigerat av Dannne11 (3 december 2014)


170 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
#76
Dannne11 skrev:
Guide

Trevligt smile


170 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#77
Snurrat dit 1030 axeln på röda 240in så den gick att bogsera bort. Sen blev det gjort lite på projektbilen, nu är motorn på plats smile Hade köpt nya motorkuddar, men dom hade skickat 2st vänsterkuddar, jaja man är för godtrogen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-68be59f2ca489fc63883b45cafce2ab5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-ac3d996fc8782e54217ae82bb995cd8b.jpg


412 Inlägg
7 december 2014
#78
Ser bra ut! smile
Hur blir det med slangarna till Servon?


170 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#79
Dannne11 skrev:
Ser bra ut! smile
Hur blir det med slangarna till Servon?

Jo det går framåt! Ingen aning, så långt har jag inte tänkt. hehe.


170 Inlägg
12 december 2014
Trådstartare
#80
Började nysta i elsystemet tidigare ikväll... Vilken mardröm, vi körde utan elschema först, efter 2 timmar av nystande och lite klippta kablar fixade vi fram ett elschema, så vi får väl se vad som kommer ur detta. Integrerat är systemet iaf, uh.

Edit; Går det åt helvete med 940ins elsystem kommer jag köra det andra lh 2,4 som sitter i donator-240in, så lite backup har man iaf.
Senast redigerat av Budadi (12 december 2014)



Sök