3145
Sök

Snik-sleeper Volvo 244 -79.

244 från 79 ska bli en snik-sleeper med hjälp av en b230fk 190hk motor m.m.

76 666 Visningar
Projektet avslutat 2 augusti 2017
412 Inlägg
21 april 2015
#121
Det är väl röret från vattenpumpen som ska in till kranen? smile
Kul att du har kommit igång igen!


170 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
#122
Dannne11 skrev:
Det är väl röret från vattenpumpen som ska in till kranen? smile
Kul att du har kommit igång igen!

Svår nöt att knäcka cool

Jepp, fint väder ute å bilen hemma. Kanske blir provtur idag om allt vill sig väl, men jag hoppas inte på för mycket tongue
Senast redigerat av Budadi (22 april 2015)


412 Inlägg
22 april 2015
#124
Tråkig du är som inte börnar wink


170 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
#125
Dannne11 skrev:
Tråkig du är som inte börnar wink

Haha jo jag kände mig som en gammel gubb. Men man börj ju bli he å smile


412 Inlägg
22 april 2015
#126
Budadi skrev:
Dannne11 skrev:
Tråkig du är som inte börnar wink

Haha jo jag kände mig som en gammel gubb. Men man börj ju bli he å smile

Du får kompensera för det senare cool


170 Inlägg
23 april 2015
Trådstartare
#127
Känns som halva dagen gått åt att veta vars alla vakuumslangar ska gå, tror inte ens jag kopplat rätt nu ändå haha. Har fixat så stereon fungerar. Fäst upp nå kablar, ändrat fästet lite på ic/kylarn så det sitter betydligt bättre nu, tagit ut ett ton med skrot/skräp ur bilen. Mycket småpill kvar. Avgassystemet måste fästas på en punkt till känner jag, för att vara safe. Elfläkten är ej ikopplad, får lösa det asap, känns onödigt att köra runt UTAN tempmätare och utan fläkt. Ska köpa och koppla in oljetrycksmätare, laddtrycksmätare och en tempmätare, den i instrumenteringen är trasig. Tror jag sätter alla mätare i en enkel träkonsoll som jag skruvar fast i mitten på instrumentbrädan. Verkar som den läcker olja från topplockspackningen längst bak vänster sida. Skumt, har efterdragit bultarna. Som sagt mycket småpill kvar ännu, men körde en mil nu på kvällen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-4581526f05f2baff92399ba4b43094d6.jpg


170 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#128
Hoppas vädret håller i sig, varit lite hagel på förmiddagen. En kompis kommer förbi med svets å rondell så då kanske jag byter reserhjulsbaljan. Har även beställt vattentempmätare med adapter som man sätter på den övre kylslangen och en tryckmätare, får det ikväll! Gött


170 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#129
Satt dit tempmätare, skönt! Biltemas tryckmätare funka dock it, jävlat stendöd. Deras mätar"hus" passa då bolt-on i skruvhålen för bräd-högtalaren. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-a861097cf64155516135530787056816.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-3b74b3d774a395004c9e8b8b68cde540.jpg


412 Inlägg
25 april 2015
#130
Varför använder du inte orginal tempmätare? smile
Bara byta givaren i toppen till den från den gamla motorn och koppla in som vanligt


170 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#131
Dannne11 skrev:
Varför använder du inte orginal tempmätare? smile
Bara byta givaren i toppen till den från den gamla motorn och koppla in som vanligt

För att den är trasig! tongue


170 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#132
Det går inget bra nu haha. Läcker olja ur toppkåpan, kopplingen lev djävul ibland, dumpventilen släpper inte ut nå sen jag pröva koppla den till insuget. Tror jag tar mig några bärs i solen istället smile


170 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#133
Röda ringen längst ner till vänster, där rinner det ut olja. På andra sidan ser man att det är dubbel packning (lol), som slutar då jag markerat med en liten ring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-b6dc31dcc8d587dfd5394b20f297a2ab.jpg


170 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#134
Lite smuttande på bärsen senare kom en blixt från klar himmel. Armen till WG hade ju såklart lossnat, konstigt att den inte dumpade tongue Undra däremot vad det är med kopplingen, surrar ibland när jag sätter kopplingen i botten, slutar när jag släpper upp, och det är inte varje gång heller.


412 Inlägg
26 april 2015
#135
JAHA! Är det ventilkåpepackningen som läcker! HAHA Uppfattade det som att det var topplockspackningen som läckte xD Men den där är ju bara att byta wink 60kr på feltema wink
Det där med armen verkar vara vanligt. var så på min också!
Kopplingen surrar ibland när du kopplar...  Urtrampningslager? Bytte du den? annars kan det vara den!


170 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#136
Dannne11 skrev:
JAHA! Är det ventilkåpepackningen som läcker! HAHA Uppfattade det som att det var topplockspackningen som läckte xD Men den där är ju bara att byta wink 60kr på feltema wink
Det där med armen verkar vara vanligt. var så på min också!
Kopplingen surrar ibland när du kopplar...  Urtrampningslager? Bytte du den? annars kan det vara den!

Ja de är den, hehe. Har varsamt tagit lös den och tagit bort gamla packningsrester och satt tillbak (kmr köpa ny till veckan) låtit bilen stå på tomgång/gasat lite och det verkar hålla tätt nu. Ja, ska söka reda på nå ståltråd å fästa den. Nej urtrampningslagret är inte bytt.

Om jag startar och kopplar så händer inget, lägger jag i 1an kanske inget händer, drar över 2-3 också kanske på 4an börjar de knorra lite, släpper jag upp kopplingen lite, utan att bilen åker iväg dvs, å trampar ner slutar det. Inte varje gång som sagt bara ibland, vilken växel jag väljer verkar inte ha betydelse tongue


412 Inlägg
27 april 2015
#137
Skuuuuuummmmmtttt...... Ta bort gummit vid växelgafeln och kolla in så det ser bra ut? smile


170 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#138
Dannne11 skrev:
Skuuuuuummmmmtttt...... Ta bort gummit vid växelgafeln och kolla in så det ser bra ut? smile

Jo någon felsökning blir det framöver. Har läst runt lite och det verkar som urtrampningslagret. Men det är ju olika bud beroende på vars man läser tongue


412 Inlägg
27 april 2015
#139
Ja det är väl det vanligaste felet om man inte gör som jag gjorde och satte lamellen bak och fram! wink


170 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#140
Dannne11 skrev:
Ja det är väl det vanligaste felet om man inte gör som jag gjorde och satte lamellen bak och fram! wink

Haha. Nu är inte urtrampningslagret satt bak och fram, men min första turbobil (740 såklart) när jag var 18, där hade de satt lagret felväg, gick it så bra att koppla efter några mil tongue

För övrigt böt jag olja&filter idag samt tittade igenom allt för 100e gången, innan jag åkte på en 8-mils tur, inget gick sönder och bilen gick sött. Skönt. Däremot håller inte ventilkåpspackningen 100% tätt så den blir det att byta.

Det här måste jag göra något åt känner jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-1738104d14b82439542a779308758b5c.jpg
Senast redigerat av Budadi (27 april 2015)



Sök