3294
Sök

BMW e34 525i Ny koppling tar dåligt och högt upp

102 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#1
Bytte koppling på e34an men M50b25 Vanos - 93 pga att den gamla tog dåligt och högt upp.
när jag väl såg hur lamell såg ut så var den inte allt för sliten men bytte den självklart iallafall inklusive tryckplatta mm.

Väl fått ihop allt och provkörde så tog den nu ännu högre(!) upp och kan knappt lägga en lakris, vilket gick med den gamla dock med nöd och näppe. dock börjar dragläget tidigt men är extremt långt. den nyper inte åt förens de sista millimetrarna på pedalen.

lamellen sitter rätt och allt är åtdraget, känns liksom som slavcylindern ligger och trycker hela tiden på tryckplattan, räcker med att peta på pedalen så kopplar den ur.

Försökt att lufta slavcylindern men det går inte, det är typ stopp i nippelgängan, kan skruva lös hela nippeln och kan fortfarande koppla som om det satt en nippel där, det kommer inte ut något?

Kopplingskittet är från schmiedmann och är rätt då jag förts beställde fel.

Vad kan grejen vara, kass slavcylinder? Vill inte lägga för stora summor pengar då det är en ren och kär vintersläde.

6 637 Inlägg
30 september 2014
#2
TurboRiddarn skrev:
Bytte koppling på e34an men M50b25 Vanos - 93 pga att den gamla tog dåligt och högt upp.
när jag väl såg hur lamell såg ut så var den inte allt för sliten men bytte den självklart iallafall inklusive tryckplatta mm.

Väl fått ihop allt och provkörde så tog den nu ännu högre(!) upp och kan knappt lägga en lakris, vilket gick med den gamla dock med nöd och näppe. dock börjar dragläget tidigt men är extremt långt. den nyper inte åt förens de sista millimetrarna på pedalen.

lamellen sitter rätt och allt är åtdraget, känns liksom som slavcylindern ligger och trycker hela tiden på tryckplattan, räcker med att peta på pedalen så kopplar den ur.

Försökt att lufta slavcylindern men det går inte, det är typ stopp i nippelgängan, kan skruva lös hela nippeln och kan fortfarande koppla som om det satt en nippel där, det kommer inte ut något?

Kopplingskittet är från schmiedmann och är rätt då jag förts beställde fel.

Vad kan grejen vara, kass slavcylinder? Vill inte lägga för stora summor pengar då det är en ren och kär vintersläde.

Börja där, ska gå att lufta.

De/Dem

102 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
TurboRiddarn skrev:
Bytte koppling på e34an men M50b25 Vanos - 93 pga att den gamla tog dåligt och högt upp.
när jag väl såg hur lamell såg ut så var den inte allt för sliten men bytte den självklart iallafall inklusive tryckplatta mm.

Väl fått ihop allt och provkörde så tog den nu ännu högre(!) upp och kan knappt lägga en lakris, vilket gick med den gamla dock med nöd och näppe. dock börjar dragläget tidigt men är extremt långt. den nyper inte åt förens de sista millimetrarna på pedalen.

lamellen sitter rätt och allt är åtdraget, känns liksom som slavcylindern ligger och trycker hela tiden på tryckplattan, räcker med att peta på pedalen så kopplar den ur.

Försökt att lufta slavcylindern men det går inte, det är typ stopp i nippelgängan, kan skruva lös hela nippeln och kan fortfarande koppla som om det satt en nippel där, det kommer inte ut något?

Kopplingskittet är från schmiedmann och är rätt då jag förts beställde fel.

Vad kan grejen vara, kass slavcylinder? Vill inte lägga för stora summor pengar då det är en ren och kär vintersläde.

Börja där, ska gå att lufta.

Just precis det jag försökt med det sjuka är att det inte går? yikes
Liksom, gängar man ut hela luft nippeln ska det ju vara fri väg för både luft och olja att pasera beroende på hur du trampar på pedalen men det händer inget alls liksom? :S Kommer ingen olja eller suger in luft, pedalen förblir "som innan"
(ja, jag vet hur man luftar) svårt att förklara det hela.


Sök