2239
Sök

Köpråd:BMW 530i

50 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#1
Hej motorfantaster!

Har tänkt mig att jag ska köpa en BMW 530i -04 då jag finner den vara riktigt snygg och lyxig plus att den har lite extra hästkrafter jämfört med 525i smile

Jag undrar bara en sak,
Jag har hittat en butik i Halland som säljer exakt den bilen jag vill ha men den har rullat 21000 mil, finns där vissa saker man ska tänka på när man köper den eller ska man undvika att köpa den helt och hållet ?

Mvh Gustav Holm smile

Säljare
30 Inlägg
1 oktober 2014
#2
detta är första modellen -04 och kan ha både barnsjukdomar på både el och motorelektronik.
Jag skulle passa på den, då det är en långmilare som tidig modell..
Köp hellre en 05a eller 06a , betala lite mer, men då håller d bättre utan fel ett tag ..
530 är en riktig rolig motor, och bekväm..
men köp något nyare pga barnsjukdomar på tidiga modeller..

Killar med hjärna, kör bil med stjärna

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 oktober 2014
#3
Första årsmodellen av E60 var 2003 och barnsjukdomar är något som inträffar när modellen är ung som namnet antyder så BMW har haft gott om tid på sig att åtgärda dem, dessutom var motorn (M54) arvegods från föregångaren E39 medan nästa årsmodell 2005 hade en för det året helt ny maskin (N52). Om man är rädd för barnsjukdomar blir det skevt att välja bort en årsmodell 2004 när E60 var ett år gammal mot en 2005 eller 2006 när N52 var helt ny eller ett år gammal.

Däremot tjänar du på att kontrollera om bilen är tillverkad 2004 eller i slutet av 2003 som årsmodell 2004 för en BMW tillverkad 2004-01 eller senare har 12års rostskyddsgaranti mot tidigare 6år. Det kan du kontrollera med hjälp av chassinumret på följande länk tillsammans med vilken utrustning bilen har och lite annat roligt: http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html
Chassinumret kan du med hjälp av registreringsnumret hitta här: https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Många av de 'sjukdomar' som fanns när E65 eller E6x var nya berodde snarare på att verkstäderna inte förstod sig på elektroniken snarare än att elektroniken i sig var anmärkningsvärt opålitlig, och det är värt att nämna för även om de flesta auktoriserade och oberoende verkstäderna har lärt sig hur de här bilarna fungerar finns det fortfarande de som inte vet. En sådan verkstad gör sannolikt mer skada än nytta om ett problem uppstår.

Barnsjukdomar är något som åtgärdats genom olika aktioner under åren men ingen bilmodell är felfri och det finns några svagheter som man kan läsa mer om här: http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/
Men generellt är E6x härliga bilar som brukar vara ägaren trogen, sedan är 21.000mil ingenting för en modern bil och på en tio år gammal E60 att betrakta som normalt. Hellre 50% högre mätarställning än en lågmilare som bara rullat korta sträckor och motorn sällan fått en chans att bli genomvarm på för det om något orsakar slitage.

Men det är min syn på saken...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 656 Inlägg
1 oktober 2014
#4
inredningen i e60-04 var helt katastrof knarrade och knakade väldigt mycket , inte alls samma kvallite som dom "äldre bmwna" jag ägt

automatlådan ska du akta dig för, många sjukdomar med automatlådan som satt på årsmodell 03-04 momentovandlaren slits ohygligt fort läser man forum runt om i världen så kan man förlänga livslängden med olje och filterbyte på lådan vid ca 15-16000 mil , ett filter till denna låda kostar 10000 kr jag fick själv detta felet på min växellåda

kör känslan i e60/e61 är inte på bmw maner nån speciellt upphetsande historia heller det är mer en a - b bil , avhjälptes inte ens med hårdare fjädrar och lågprofildäck för min del

hade jag köpt en e60/e61 idag hade jag inte kollat på nått annat än en lci kom 07 eller 08 betydligt bättre känsla i dessa bilar


50 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#5
Tänkte jag kunde posta länken här så får ni en bättre bild och info om hur den är
http://www.blocket.se/halland/BMW_530_i … .htm?ca=11

Vill samtidigt tacka alla för era svar smile och uppskattar ifall ni skickar något efter ni kollat på länken smile

14 Inlägg
1 oktober 2014
#6
ZapboZ skrev:
Tänkte jag kunde posta länken här så får ni en bättre bild och info om hur den är
http://www.blocket.se/halland/BMW_530_i … .htm?ca=11

Vill samtidigt tacka alla för era svar smile och uppskattar ifall ni skickar något efter ni kollat på länken smile

Vf inte denna wink

http://www.blocket.se/landskrona/BMW_53 … 23&w=1

414 Inlägg
1 oktober 2014
#7
21000 mil är inga problem så länge bilen är skött. Barnsjukdomar är inget att oroa sig för då bilen är mer än 10 år gammal, barnsjukdomar blir oftast åtgärdade redan inom tre år. 530i motorn på 231hk härstammar från mitten av 2000.

eklund88 verkar ha haft ett riktigt skitexemplar, har själv haft två e61or 545/530d sen fyra e39or (tre 540 och en 528) och over all om jag jämför alla exemplar så håller e60/e61an utan tvekan högre standard både i verklig kvalite, kvalitetskänsla och körkänsla.
Enda modellen som har haft problem med momentomvandlaren är 535d med 272hk, dra inte in resten. Även för den modellen är problemet antagligen förstorat.

Vår 545 har rullat ganska precis 26000mil och vi har kört största delen av milen, utöver vanlig service (däck,bromsar,oljor/vätskor,vindrutor,torkarblad)

Så har följande hänt:
*Kabelbrott/oxid på luftfjädringspump (ej att oroa sig för på en sedan)
*Rostbubblor bagagelucka (ej att oroa sig för på sedan)
*Vattenpump pajade på ca 25' mil
*klämsensor på panoramaluckan krånglar (ej att oroa sig för på sedan)
*Krånglade elspegel vänster sida (Vilket började efter någon böjde fram den, så egentligen inte bilens fel)
*Sprucken knapp på kliman och el-sits bak.
*Dålig sensormatta till airbag på passagerarstol fram.
*Kabelbrott i bagegeluckans kablar (ej att oroa sig för på sedan)

Detta är alltså ALLT på 26' mil, det mesta är egentligen skitsaker som knappt kostat något att åtgärda, annars så har bilen vart extremt pålitlig, inte ens byte av en enda bussning än..
Senast redigerat av Powe_R (1 oktober 2014)


414 Inlägg
1 oktober 2014
#8

Då är den första bilen enligt mig flera gånger mer tilltalade. Svensksåld bil på auktoriserad BMW handlare för ungefär samma pris som en importerad bil på ett biltorg, som dessutom kallar sin tomhylsa för "fullutrustad"
Vidare är den första bilen bättre utrustad med t.ex automat och sportstolar, vilket jag skulle ta före ett par eftermonterade m-kjolar även om det kanske är snyggare.


50 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#9
Tack så hemskt mycket för all information blir nog BMW:n i Halmstad ändå tack vare powe_r svar smile
Vill bara ha svarta,vita eller nästintill svarta bilar wink

414 Inlägg
2 oktober 2014
#10
ZapboZ skrev:
Tack så hemskt mycket för all information blir nog BMW:n i Halmstad ändå tack vare powe_r svar smile
Vill bara ha svarta,vita eller nästintill svarta bilar wink

Verkar vara ett klokt val, bilar på auktoriserade handlare brukar nästan alltid vara i bra skick. Så om dom tar in en så pass gammal bil med 21000 mil på mätaren så bör den vara vettig.
Trevlig utrustning också, aktiv styrning är lite ovant i början, men sen blir det svårt att köpa bil utan, ett riktigt bra tillval som är dyrt som nytt. (Aktiv styrning ska inte förväxlas med vanlig servotronic som bilen också har)

Bilen är både tillverkad och uttagen sent 2003, så tyvärr har den antagligen bara 6 år rostskyddsgaranti, men dessa håller en rätt hög standard på rostskyddet som slår äldre BMW's med hästlängder. Kolla ändå i nederkanten av dörrar, skärmar och andra skarvar.


2 656 Inlägg
2 oktober 2014
#11
Powe_R skrev:
21000 mil är inga problem så länge bilen är skött. Barnsjukdomar är inget att oroa sig för då bilen är mer än 10 år gammal, barnsjukdomar blir oftast åtgärdade redan inom tre år. 530i motorn på 231hk härstammar från mitten av 2000.

eklund88 verkar ha haft ett riktigt skitexemplar, har själv haft två e61or 545/530d sen fyra e39or (tre 540 och en 528) och over all om jag jämför alla exemplar så håller e60/e61an utan tvekan högre standard både i verklig kvalite, kvalitetskänsla och körkänsla.
Enda modellen som har haft problem med momentomvandlaren är 535d med 272hk, dra inte in resten. Även för den modellen är problemet antagligen förstorat.

Vår 545 har rullat ganska precis 26000mil och vi har kört största delen av milen, utöver vanlig service (däck,bromsar,oljor/vätskor,vindrutor,torkarblad)

Så har följande hänt:
*Kabelbrott/oxid på luftfjädringspump (ej att oroa sig för på en sedan)
*Rostbubblor bagagelucka (ej att oroa sig för på sedan)
*Vattenpump pajade på ca 25' mil
*klämsensor på panoramaluckan krånglar (ej att oroa sig för på sedan)
*Krånglade elspegel vänster sida (Vilket började efter någon böjde fram den, så egentligen inte bilens fel)
*Sprucken knapp på kliman och el-sits bak.
*Dålig sensormatta till airbag på passagerarstol fram.
*Kabelbrott i bagegeluckans kablar (ej att oroa sig för på sedan)

Detta är alltså ALLT på 26' mil, det mesta är egentligen skitsaker som knappt kostat något att åtgärda, annars så har bilen vart extremt pålitlig, inte ens byte av en enda bussning än..

googlar du på problemet får du 446000 träffar tror du det är en tillfällighet? det finns otroligt mycket fakta om just automatlåde problem på 530ia 231 hk 03-04 då lådan helt enkelt är förklen med tyngd kontra hållbarhet på lådan,och det är en riktigt dyr historia att laga .. ´

motorn i sig m54b30 är det inga direkta problem förutom att dom brukar läcka olja vid ventilkåpspackningen väldigt trevlig maskin


2 751 Inlägg
2 oktober 2014
#12
Vad du än gör undvik N53 motorn. Polaren har en 530- 08 med N53 motorn 272hk. Den strular om något, känner inte en person som tar bättre hand om sin bil än han, ändå ryker, spolar, spridare, nox sensorer och dylikt. Bilarna är riktiga pärlor annars.

En nox sensor går på några tusenlappar, vet inte hur många den har men 2-3st säkert.
Dom äldre verkar ha stabilare motor men massa andra småfel. 06-07 modellerna tror jag är mest driftsäkra.

Who Djaa bless no man curse

2 751 Inlägg
2 oktober 2014
#13
ekelund88 skrev:
Powe_R skrev:
21000 mil är inga problem så länge bilen är skött. Barnsjukdomar är inget att oroa sig för då bilen är mer än 10 år gammal, barnsjukdomar blir oftast åtgärdade redan inom tre år. 530i motorn på 231hk härstammar från mitten av 2000.

eklund88 verkar ha haft ett riktigt skitexemplar, har själv haft två e61or 545/530d sen fyra e39or (tre 540 och en 528) och over all om jag jämför alla exemplar så håller e60/e61an utan tvekan högre standard både i verklig kvalite, kvalitetskänsla och körkänsla.
Enda modellen som har haft problem med momentomvandlaren är 535d med 272hk, dra inte in resten. Även för den modellen är problemet antagligen förstorat.

Vår 545 har rullat ganska precis 26000mil och vi har kört största delen av milen, utöver vanlig service (däck,bromsar,oljor/vätskor,vindrutor,torkarblad)

Så har följande hänt:
*Kabelbrott/oxid på luftfjädringspump (ej att oroa sig för på en sedan)
*Rostbubblor bagagelucka (ej att oroa sig för på sedan)
*Vattenpump pajade på ca 25' mil
*klämsensor på panoramaluckan krånglar (ej att oroa sig för på sedan)
*Krånglade elspegel vänster sida (Vilket började efter någon böjde fram den, så egentligen inte bilens fel)
*Sprucken knapp på kliman och el-sits bak.
*Dålig sensormatta till airbag på passagerarstol fram.
*Kabelbrott i bagegeluckans kablar (ej att oroa sig för på sedan)

Detta är alltså ALLT på 26' mil, det mesta är egentligen skitsaker som knappt kostat något att åtgärda, annars så har bilen vart extremt pålitlig, inte ens byte av en enda bussning än..

googlar du på problemet får du 446000 träffar tror du det är en tillfällighet? det finns otroligt mycket fakta om just automatlåde problem på 530ia 231 hk 03-04 då lådan helt enkelt är förklen med tyngd kontra hållbarhet på lådan,och det är en riktigt dyr historia att laga .. ´

motorn i sig m54b30 är det inga direkta problem förutom att dom brukar läcka olja vid ventilkåpspackningen väldigt trevlig maskin

Det med läckaget kan jag också hålla med om, kusinen har sin inlämnad för just det felet.

Who Djaa bless no man curse

3 059 Inlägg
2 oktober 2014
#14
Zlacho skrev:
detta är första modellen -04 och kan ha både barnsjukdomar på både el och motorelektronik.
men köp något nyare pga barnsjukdomar på tidiga modeller..

Hmm, har den barnsjukdomar så lär dessa ändå vara åtgärdade med tanke på att den rullat 20.000 mil.
Vilka barnsjukdomar skulle den få efter 20.000 som den inte får tidigare? Då är det nog ingen barnsjukdom utan hade dykt upp ändå..

21000 mil på en -04 är knappast långmilare.. tycker nog mer den trillar in under normal körsträcka så milen ska man inte vara rädd för överhuvudtaget.
Senast redigerat av Smajly (2 oktober 2014)



Sök