Volvo 244 75a OM603/606 Diesel. Till snyggad kaross, motorbyte och effektökning.
Volvo 244 75a Renovering Och motorbyte till OM603 diesel, senare OM606. Karossen snyggades till under vintern 2014-2015, roslagning, spackling och uppmålning. REGISTRERINGSBESIKTNING KLAR. BMW ZF växellåda, förstärkt bakvagn och... Visa mer
Tjo! Nu är 75an Nybesiktigad helt utan anmärkningar, förutom en spricka i framrutan som skulle bytas tills nästa besikting, om två år har inte blivit något motorgrejande.. börjar dra ihop sig i skolan med prov osv, snart studenten!! har iaf kortat två fjäderben och satt i saabdämpare. Har monterat det ena idag. om jag hinner få dit de andra imorgon så kommer en uppdatering med bilder på hur jag gjorde
Får hoppas att dom är snälla där mot mig den 4 maj då skall jag in på samma ställe:D. Gött att den gick igenom bara att glida runt på studenten i 240 då:D
Tjo! Nu är 75an Nybesiktigad helt utan anmärkningar, förutom en spricka i framrutan som skulle bytas tills nästa besikting, om två år har inte blivit något motorgrejande.. börjar dra ihop sig i skolan med prov osv, snart studenten!! har iaf kortat två fjäderben och satt i saabdämpare. Har monterat det ena idag. om jag hinner få dit de andra imorgon så kommer en uppdatering med bilder på hur jag gjorde
Får hoppas att dom är snälla där mot mig den 4 maj då skall jag in på samma ställe:D. Gött att den gick igenom bara att glida runt på studenten i 240 då:D
Tjo! Nu är 75an Nybesiktigad helt utan anmärkningar, förutom en spricka i framrutan som skulle bytas tills nästa besikting, om två år har inte blivit något motorgrejande.. börjar dra ihop sig i skolan med prov osv, snart studenten!! har iaf kortat två fjäderben och satt i saabdämpare. Har monterat det ena idag. om jag hinner få dit de andra imorgon så kommer en uppdatering med bilder på hur jag gjorde
Får hoppas att dom är snälla där mot mig den 4 maj då skall jag in på samma ställe:D. Gött att den gick igenom bara att glida runt på studenten i 240 då:D
Jaha vad ska du bessa då ? ja det ska crösas !!
Min 760 skall in för att reggas med turbo och direkt efter en kontrollbesiktning:)
Får hoppas att dom är snälla där mot mig den 4 maj då skall jag in på samma ställe:D. Gött att den gick igenom bara att glida runt på studenten i 240 då:D
Jaha vad ska du bessa då ? ja det ska crösas !!
Min 760 skall in för att reggas med turbo och direkt efter en kontrollbesiktning:)
Sådär ja! nu har jag börjat med motorn Skolan snart slut och studenten tas på torsdag. Börjar dessutom jobba den åttonde juni. Så blir väldigt tight här Men siktar på att få klart motorn tills semestern veckorna 29-31. för då jäklar !
Lite grejer som ska bytas:
Ventil/oljetrågsspackning.
Packbox till vevaxel bak.
Spänn rulle och multirem.
Termostat.
Diesel/oljefilter
Insug/avgaspackning
Sen ska ju resten av motorn piffas upp också.
Tråget kortades ca 7cm av en kompis i skolan
upphängd i kättingar.
Då jag ska ha manuell måste turbinen bytas också, och de visade sig att bultarna var för korta till de manuella svänghjulet. får skaffa nya då
Den ingrodda skiten och ärget går att borsta bort med roterande ståltrissa blir ju som nytt!
Ventilkåpan och insuget ska tas loss såklart och göras grundligt!
Packboxen!
Lite färg på de
Ny överdragsklädsel till 75an
Behövde sig en tvätt
Ett litet annat expriment med nya brukisen 244 84. T70 snurran är tyvärr för stor och laddet kommer väldigt sent..
NU så ÄNTLIGEN har jag börjat med motorbytet Här ska ni få en ganska stor uppdatering. Finns en del jag har framför mig nu, börjar iaf med att få i motorn och bygga alla fästen, motor, låda kylare, skarva kardanen, växelspak och stag, osv. Sen ska motorn ur igen och hela motorrummet ska fräschas upp. Först och främst få bort all olja och skit och sen slipa ner en massa ytrost. Därefter måla med ca-primer och till sist en svart lack. När de är klart kan motorn stoppas tillbaka och då börjar dragning av el slangar och grenrörs och insug bygge.
Rätt dåliga bilder då min mobil har lite problem med bländaren, då spelar de 20 megapixlarna ingen roll Så sitt tillbaka och njut så länge.
Här åker b230in ut
Tror nog detta är de skitigaste motorrummet jag sett.. B21an som satt innan var visst helt slut och sölade vätskor och gaser över allt
Centimetertjockt..
Borrade ur svetsarna på kylarbalken, sen var de bar att slå loss den. För att motorn ska få plats är detta ett måste.
Tung motor kräver servo
Slipade ner motorbalken rätt mycket de jag inte var helt säker på hur fästena skulle bli
Dieseln var lite ivrig att få komma i och provsitta
Tråget blev perfekt!
Här är vevaxeln centrerad mellan rambenen och tråget har rätt lutning.
Svetsning av motorfästen. hittade ett 12mm järn som förmodligen lär duga mer än väl. Svetsade tre svetsar omlott för extra styrka.
Använde här stigande svets.
På grund av rattstången fick de bli såhär
På passagerarsidan kunde original motorfäste i blocket användas.
Mycket dålig bil på nya växellådsbalken.. men kommer fler sen.
Växellstagen var inte så roliga att svetsa om men kommer mer bilder på de sen också.
Fästen till kylet ett på varje sida.
Kylaren kommer från en 850. elfläkt och relä ska nog fungera. satte även dit en balk mellan kofångarfästena för att stabilisera rambenen lite nu när gamla balken är borta. Kan bli fäste för intercooler också kanske.
Lagom med plats..
Här börjar de likna något, en liten uppfattning om hur de kommer bli