3 oktober 2014
Trådstartare
Tjenix, har en 945 GL/SE från 1993 med 30k mil på mätarn. B230FD motorn.
Den rycker sin fan. Och kanske orelaterat att varvmätarn flyger runt som fan och visar väldigt fel på allt.
Ibland vill varningslamporna inte lysa upp innan start så det löser jag med en "Technical tap".
Har kollat så motorn är jordad ordentligt, med kabel från batteri till motorkropp.
Den är stadig i tomgång, men hoppar och skakar lite titt som tätt. Inte våldsamt men ser att det misständer.
Saker jag bytt för att försöka laga skiten är :
Rotor
fördelarlock
Tändkablar
tändstift
luftfilter
Kollat med startgas och inga vacumläckor.
gjort rent kontakter hit å dit och får INGA felkoder alls.
Den rycker mer när den är kall, men det hänger kvar även när den är varm även om det är mindre.
Den känns även orkeslös, varvar men lättar jag på gasen känns det som den får mer kraft ibland.
Har tankat i etanol för att försöka bota det, ingen skillnad. slängt in SL1 redline, ingen skillnad.
rycker jag LMM tänds lampan och den går skit.
Har kollat besiktningspapper bakåt i tiden och lambda värdet har smugit upp en enhet varje år. så läcker troligtvis någonstans, men hela avgas från kat är nybytt till rostfritt.
Men kan det påvärka bilen så att den tappar kraft och rycker i både tomgång och under acceleration/stabil körning?
Brum