Crxkoffe skrev:
caromania skrev:
Z5 lyfter man till över 150 för under 10k om den är tät och det med en vridkurva betydligt roligare än en B16.
Vad behöver jag köpa för grejer? låt säga att min budget är 10k för skoj så kan du skriva vad jag behöver
Grenrör från Supersprint som faktiskt är avsett för z5 som har lite andra avgasportar än de andra D16. Alltså passar grenrör från andra D16 men det blir inte bra. DC sport har ett rör också.
2,25 tums avgassystem utan kat. Inte mer, det är bortkastat.
Original luftfilterbox men med ett KN panelfilter.
Ställ fram tändningen max, bygla först bruna sockerbiten.
Tanka 98 eller vtec.
Insugsportarna är riktigt risiga på z5an, kolla dem, polera inte men jämna ut, kolla även att insug matchar portarna vilket de inte gör.
Med en frisk motor är du uppe i 150 på det.
Därefter kommer kammar, men då behöver du mappa bilen vilket betyder att du behöver löda in chip vilket inte går i din box, du behöver då leta en nyare box eller en box från Rover Gti. (pp5) Dessutom måste du få kontakt med någon guru på honda som kan mappa.
Om du köper kammar passerar du 10k, men med kammar, mappning och eventuellt insug från h22 (kräver en del jobb) kan du närma dig 180-185hk, sedan börjar det nog bli riktigt dyrt. Men som sagt, redan en original a9/z5 har bättre effekt hela vägen upp till 6000rpm och en bättre vridkurva hela vägen än vad en B16a1 har.
Sabba inte allt bara med stora tunga 17tummare.