JämförelserVar och hämtade en ny lyft i fredags och spenderade lite tid i garaget igen igår kväll.
Så jag tänkte vi skulle ta en titt på lite saker.
Först och främst tänkte jag att vi skulle kolla på lite skillnader imellan motorerna och vad dessa har för problem samt lösningar.
I turbon så satt ena motorkudden en liten bit högre upp än vad det gör i Coupén. Så motorfästet på den sidan har som ni ser en ordentlig vinkel på sej. Så här får man använda fästet ifrån Coupén istället. Lätt som en plältt!
Även växellådsfästet skiljer sej, här ser ni skillnaden imellan Coupé - Turbo. Detta var därimot lite problematiskt, jag tror jag har en användbar lösning, men det blir bilder på det när det är klart.
Termostathuset är bakochfram för att turbon använde världens snävaste u-böj. Jag kommer använda org-Coupé kylaren, så jag flyttar helt enkelt över det gamla huset.
Jag tänker även konvertera bromsservon till vacum, så vi passar på att byta ut den gamla pumpen imot en betydligt mer kompakt modell
Förutom detta så sitter även generatorn på andra sidan och använde sej utav främre fästet för montering. Men även här väljer vi att flytta tillbaka den över där det finns lite mer plats.
Så gott som nere
Wastegaten sticker upp precis där batterilådan brukade vara
Downpipen får det trångt!
---------------------------------------------------------------------------------------------Ett par problem har dykt upp nu när vi äntligen ser motorn i bilen. Först och främst dom på bild ovanför. Sen tar även styrstaget på ena sidan emot wastegaten, men det visste vi redan och har 2 olika lösningar för. Men ett problem som jag trodde vi hade löst kom tillbaka, och det är drivaxlarnas längd.
Jag var rädd för detta innan, men när båda motorerna var ur så passade jag på att mäta avståndet imellan axlarna, och det var samma på båda bilarna. Nöjd med det så såg jag det problemet som avklarat, tills igår.
Avståndet imellan axlarna må vara demsamma, men det verkar som att turbo-lådan är förskjuten ca 2-3cm åt ena sidan. Vilket självklart gör en axel för kort och den andra för lång.
Min enda plan just nu är att plocka lös dom på turbon och hoppas på att man kan mixa och matcha lite. För det är inte så stor skillnad på spårvidd som man kan tro. Faktum är att Coupén är 9mm bredare än turbon.
Nästa steg är väll att försöka hitta en i rätt längd ifrån någon annan modell, men det känns ju lagom surt med tanke på att jag redan köpt andra drivknutar till org-axlarna för att få dom att passa i turbo-naven.
Aja, det ska väll inte vara helt lätt inte.
Under kommande vecka och nästa helg ska jag försöka ordna fästena för vlådan och styrstaget så att man kan bulta ner motorn och se exakt hur den kommer sitta för då kommer kapen fram igen!