3496
Sök

Trodde jag blev påkörd, men inte, gnisslar som fan i bilen saab 9-3 2006

146 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
Hejsan på er!

För en stund sedan när jag åkte bil, så kom jag till en rondell, saktade in, och trodde jag blev påkörd bakifrån, ( lätt påkörd) Stannade och gick ut och kollade, men bilen som stod bakom mig va som ett frågetecken och de syntes inget på min eller hans bild.

Skitsamma tänkte jag och åkte, men undra vafan det var. Sedan när jag åkt cirka 500 meter så börjar det gnissla så in i helvete i bilen när jag kör, och när jag tog ner rutan så låter det väldigt högt, är nästa obehagligt högt gnissel för öronen.

Kändes som det hände något baktill. Har kollat under bilen men ser inte ett skit, allt ser normalt ut.

Någon som har en aning om vafan som kan ha hänt med bilen?
Kan va svårt att gissa sig till, men kom gärna med ideer. Bilen är en saab 9-3 aero 2002.

5 089 Inlägg
8 oktober 2014
Bromsbelägg troligtvis. Eller att en sten har fastnat någonstans. Ta loss ett hjul och titta...

\Lindgren

324 Inlägg
8 oktober 2014
Ta en mejsel och, genom fälgen, tryck på bromssköldarna litegrann, så att eventuella stenar som fastnat mellan skiva o sköld trillar ner.

146 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
Kan tillägga att handbromsen inte tar ett jävla dugg nu, innan detta hände så tog den jättebra

Evildan
8 oktober 2014
Hmm, då har förmodligen din parkeringsbroms gått sönder bak i trumman.

Bort med skivorna för att se hur mycket som gått sönder inuti.
Senast redigerat av Evildan (8 oktober 2014)

2 250 Inlägg
8 oktober 2014
Belägget på handbromsbacken som lossnat. Köp nya bromsbackar till handbromsen .Byt.
Enda problemet brukar vara att få av skivan. Bromsbackarna tar i en rostkant på insidan av skivan. Alltså trumbroms för handbromsen. Kolla i t ex Haynes hur du lossar handbromsjusteringen genom hålet på bromskivan. När du lossat, så går det säkert bra.
Jag brukar ta bilder när jag river isär...

Sök