KenthIJ skrev:
it_mutt skrev:
KenthIJ skrev:
Funderar lite på olika biltypers miljöaspekter om man ser till och väger in bilens hela livstid.
Alltså - tillverkning, drift (inkl. produktion av drivmedel) och slutförvaring (skrot)
Är det helt klart att en el eller hybridbil i det stora hela är miljövänligare än tex en "snål" bensinare typ Ecoboost.
Har hört (genom Evildan och Hybridsmurfen) att tex Toyota Prius utöver hybridtekniken (som vål är tänkt skall vara en miljövänligare driftteknik/motor/drivlina) tillverakas av mer miljövänliga ( iaf återvunna) material.
Finns det fler bilar som försöker göra hela tillverkningsprocessen miljövänligare
Tror inte där är någon tillverkare som försöker göra det motsatta...
:-) Tänkte inte på det
Tror nog det är en ganska generell inställning att åtminstone försöka använda mer återvunnet material.
Och det är trots allt inte bara återvunnet material som är av intresse, utan även andra "ekologiska lösningar" är ju "på rätt håll". Vet att ex.vis Audi använder bomullsfiber i golvisolering, återvunnet pressat papper till vissa paneler och cellulosa till annat.
Hyundai använder ex.vix soyabaserad sätesstoppning (långt ifrån bara Hyundai som använder det iofs). MB:s C-klass och GLA använder då just mycket återvunnet plast, eller mycket och mycket, men i ett 50-tal delar iaf. Dodge använder återvunnen plast i Chargern (Används i Chrysler 300 till mittkonsollen ex.vis). På detta kör Ford, GM och en hel drös till med en lite rolig metod; man använder slutkörda däck (från deras testbanor) till att tillverka vissa delar; bafflar till luftintag ex.vis.
Så, det är nog, igen, en växande attityd bland de flesta tillverkare. Oavsett om det står Volvo, Kia, Audi, Hyundai eller Toyota under "Märke". Sen är det givetvis så att något/några märke/n alltid kommer ligga långt fram, och att något/några märke/n alltid kommer ligga långt bak.