"om man inte hinner ladda fullt så brukar laddtrycket komma ut i luftfiltret, i kvittrande form.."
"den på filmen var iaf en återförslutande dump... eftersom den kvittrade, det kan inte vara så att den andra är atmosvärisk så den pyser knaske??"
J.Lindgren: Man kör inte sönder turbon på ett ögonkast, visst den slits fortare men turbon rasar inte direkt för det. Min bil har gått 2 år med en kullagrad turbo utan dump och den var inte något spec. glapp in den när jag hade av den, ett diselaggregat är mkt mer slittåligt än ett kullagrat raceaggregat dessutom.
Är detta något skämt eller, kan de som INTE vet bara skita i o skriva istället för o skriva massa dynga.
Sådant där ljud får du ganska lätt genom att bara inte ha någon dump alls, han släpper på gasen och övertrycket studsar tillbaks emot impellerbladen i kompressorhuset på turbon, detta sliter generellt sett ganska mkt på turbon, men visst det låter jäkligt nice. På min skyline var inte dumpen ikopplad och den lät exakt sådär, med detta inte sagt att det inte går att få liknande ljud med dump. Har du en enkel dump såsom greddy type R och RS (jag har haft en RS på min föredetta mkiv supra..) får du oftast bara en avlastning per gasavdrag. Har man däremot en sekvensiell avlastare (sekvensiell, dvs det är 2st kammare/steg ist för bara en stor ventil) kan du få ett mer "kvittrande" ljud, exempel på det är en hks ssqv som är populär bland volvo 740 lurkar. Men ska ni ha sånt där ljud som på "supramannens" supra behöver ni ett stort aggregat utan dump..
Senast redigerat av TP_ (29 december 2007)