3432
Sök

Angående Greddy Dumpventiler!

-:Player in the street:-
234 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#1
Hej som rubriken lyder vad är skillanden mellan Greddy Type R och Greddy Type RS o ljud osv på denna länk står de att det är en Greddy Type R dump och detta ljud är ja e ute efter i min bil

http://video.google.com/videoplay?docid … ddy+type+r

Men vad e ändå skillnade på dessa dumpar e de olika dump ljud el vad?wink nån som kan ge mej ett bra svar för de ljudet som är i filmen e ja ute efter ..

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

-:Player in the street:-
234 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#2
är de npågon som vet eller?

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

666 Inlägg
5 december 2006
#3
den på filmen var iaf en återförslutande dump... eftersom den kvittrade, det kan inte vara så att den andra är atmosvärisk så den pyser knaske??

//Silver


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
5 december 2006
#4
han var iaf en riktig kratta på att drifta han i supran...


1 058 Inlägg
5 december 2006
#5
silverbird skrev:
den på filmen var iaf en återförslutande dump... eftersom den kvittrade, det kan inte vara så att den andra är atmosvärisk så den pyser knaske??

//Silver

jasså? kvittrar en återcirkulerande dump nu också.. kan med 99% sannolikhet garantera att den supran har atmosfärisk dump.. ljudet har med typ av dump och justering samt laddtryck att göra..

PoLoud =D

Bilmekaniker
84 Inlägg
5 december 2006
#6
om man inte hinner ladda fullt så brukar laddtrycket komma ut i luftfiltret, i kvittrande form..

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

2 283 Inlägg
27 december 2007
#7
vw_performance skrev:
silverbird skrev:
den på filmen var iaf en återförslutande dump... eftersom den kvittrade, det kan inte vara så att den andra är atmosvärisk så den pyser knaske??

//Silver

jasså? kvittrar en återcirkulerande dump nu också.. kan med 99% sannolikhet garantera att den supran har atmosfärisk dump.. ljudet har med typ av dump och justering samt laddtryck att göra..

Tror med det.

R.I.P. Michael Jackson!

Dr Snuggles
956 Inlägg
27 december 2007
#8
Tippar på att han kör utan dump, och att luften slår tillbaka in i turbon

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

-:Player in the street:-
234 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#9
okej men den Greddy type R är de som man får de ljudet av då???

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

-:Player in the street:-
234 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#10
för läst om den supran de står att habn har den greddy type R dumpen i ..

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

74 Inlägg
27 december 2007
#11
Racso skrev:
Tippar på att han kör utan dump, och att luften slår tillbaka in i turbon

nej ja tror inte han e så dum å kör utan dump de skulle förstöra turbon på ett ögonkast.. dom flesta supror kan få de där dump lätet..


2 283 Inlägg
27 december 2007
#12
Lekberg skrev:
för läst om den supran de står att habn har den greddy type R dumpen i ..

Han har greddy type r men sen om den är hårtställd vet man inte men snackat med en kille som tror det.

R.I.P. Michael Jackson!

Hertig
182 Inlägg
29 december 2007
#13
"om man inte hinner ladda fullt så brukar laddtrycket komma ut i luftfiltret, i kvittrande form.."

"den på filmen var iaf en återförslutande dump... eftersom den kvittrade, det kan inte vara så att den andra är atmosvärisk så den pyser knaske??"

J.Lindgren: Man kör inte sönder turbon på ett ögonkast, visst den slits fortare men turbon rasar inte direkt för det. Min bil har gått 2 år med en kullagrad turbo utan dump och den var inte något spec. glapp in den när jag hade av den, ett diselaggregat är mkt mer slittåligt än ett kullagrat raceaggregat dessutom.

Är detta något skämt eller, kan de som INTE vet bara skita i o skriva istället för o skriva massa dynga.

Sådant där ljud får du ganska lätt genom att bara inte ha någon dump alls, han släpper på gasen och övertrycket studsar tillbaks emot impellerbladen i kompressorhuset på turbon, detta sliter generellt sett ganska mkt på turbon, men visst det låter jäkligt nice. På min skyline var inte dumpen ikopplad och den lät exakt sådär, med detta inte sagt att det inte går att få liknande ljud med dump. Har du en enkel dump såsom greddy type R och RS (jag har haft en RS på min föredetta mkiv supra..) får du oftast bara en avlastning per gasavdrag. Har man däremot en  sekvensiell avlastare (sekvensiell, dvs det är 2st kammare/steg ist för bara en stor ventil) kan du få ett mer "kvittrande" ljud, exempel på det är en hks ssqv som är populär bland volvo 740 lurkar. Men ska ni ha sånt där ljud som på "supramannens" supra behöver ni ett stort aggregat utan dump..
Senast redigerat av TP_ (29 december 2007)


3 295 Inlägg
29 december 2007
#14
TP_ skrev:
"om man inte hinner ladda fullt så brukar laddtrycket komma ut i luftfiltret, i kvittrande form.."

"den på filmen var iaf en återförslutande dump... eftersom den kvittrade, det kan inte vara så att den andra är atmosvärisk så den pyser knaske??"

J.Lindgren: Man kör inte sönder turbon på ett ögonkast, visst den slits fortare men turbon rasar inte direkt för det. Min bil har gått 2 år med en kullagrad turbo utan dump och den var inte något spec. glapp in den när jag hade av den, ett diselaggregat är mkt mer slittåligt än ett kullagrat raceaggregat dessutom.

Är detta något skämt eller, kan de som INTE vet bara skita i o skriva istället för o skriva massa dynga.

Sådant där ljud får du ganska lätt genom att bara inte ha någon dump alls, han släpper på gasen och övertrycket studsar tillbaks emot impellerbladen i kompressorhuset på turbon, detta sliter generellt sett ganska mkt på turbon, men visst det låter jäkligt nice. På min skyline var inte dumpen ikopplad och den lät exakt sådär, med detta inte sagt att det inte går att få liknande ljud med dump. Har du en enkel dump såsom greddy type R och RS (jag har haft en RS på min föredetta mkiv supra..) får du oftast bara en avlastning per gasavdrag. Har man däremot en  sekvensiell avlastare (sekvensiell, dvs det är 2st kammare/steg ist för bara en stor ventil) kan du få ett mer "kvittrande" ljud, exempel på det är en hks ssqv som är populär bland volvo 740 lurkar. Men ska ni ha sånt där ljud som på "supramannens" supra behöver ni ett stort aggregat utan dump..

Instämmer på allt du sagt..


MitsuNörd
880 Inlägg
29 december 2007
#15
Vet inte vad skillnaden mellan RS å R är men det har inte med att ena är öppen å den andra är återcirkulerande.
http://www.extremepsi.com/store/custome … h=2G%20DSM


http://www.extremepsi.com/store/custome … h=2G%20DSM

http://www.extremepsi.com/store/custome … h=2G%20DSM
Senast redigerat av Evolution_6SiC6 (29 december 2007)

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

Supraman
2 300 Inlägg
29 december 2007
#16
Ljudet från en dump varierar så mkt beroende på vilken bil man sätter den på.
Luftflöde, tryck, osv.

Dessutom har jag fått reda på att greddys värsting type r är inte att rekomendera om man kommer att köra med höga tryck för den kommer inte att orka hålla tätt även om det siter en stiff spring i den.
Jag blev avrådd från en sån när jag skulle köpa grejer för singelkonverteringen så det blev en tial 50mm istället, lättare att ställa in och istallera med så ett nerköp blev det inte.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök