Har kört fars Caddy III 1,6TDI (77kw) -11 med DSG7 en hel del. Tycker den funkar mycket bra, men man får lite lära sig hur den jobbar. Det är ju trots allt inte någon traditionell automatlåda, utan dom funkar mer som en manuell låda som växlar automatiskt. Det går således att köra kopplingen(arna) varm(a), och det blir ett litet glapp om man står i motlut och ska iväg. När man släpper bromspedalen och ska över till gasen så rullar bilen bakåt litegrann, kanske en halvmeter, innan man kommer iväg. Är det så att det är väldigt krisigt med plats bakom så går det utmärkt att använda sig av vänsterbroms och gasa innan man släpper bromsen, eller att använda handbromsen, precis som på en manuell bil.
Jag har bara kört den lätt lastad ska tilläggas.
Skulle jag köpa en likadan själv? Ja, det skulle jag nog göra. I vårt fall har bilen gått precis över 5k mil, och då maskinskadegarantin täcker detta upp till 12k mil, så skulle jag inte ha några problem med det. Jag skulle i dom allra flesta fall rekommendera manuella lådor, men det är en sak som får mig att tippa över åt andra håller, och det är hur den jobbar i kombiantion med farthållaren. Dom jobbar mycket bra ihop, växlar upp och ner mycket fint i mot- respektive medlut. Kommer man till en korsning så tar du dig mbara igenom korsningen manuellt, sen är det RES så fort man kommit över 30km/h och så gasar den väldigt fint upp igenom växlarna till den valda farten. Skulle jag beställa en DSG om jag inte hade möjlighet att lägga till farthållare? Nej, aldrig.
Att köra med i trafik funkar den font, som väntat. Växlar där i alla fall jag vill och gör det väldigt snabbt. Enda gången som den inte gör som jag skulle ha gjort är om man ligger på en landsväg som är kuperad, så skulle jag en del fall ligga kvar på sjuan och inte gå ner till sexan då det lutar emot lite, men detta gäller bara då man kör utan farthållare och man får kompensera det ökade/minskade vridet/effekten på det nya varvtalet som man landar på efter att den växlat och man vill hålla jämn fart. Efter att farthållaren installerades har detta bekymmer varit ett minne blott.
Återkom gärna med fler frågor!