Då jag snart ska bli Pappa för första gången så var det u så klart dags att skaffa en riktig kombi. Barnvagnen ryms ju även i Ralliarten, men den är ju inte så praktisk.
Då man är en Galantnörd så letade jag ju så klart efter en 8G kombi. Det fanns en svart några mil ifrån umeå i obbola. Han begärde 3000:- men den var inte besiktigad på två år och hade följande fel. Rasslande ljud då man startar den, urtrampningslager eller växellåda. Dålig handbroms. Det lät ju inte så farligt tyckte jag. Däremot ångrade jag mig då jag sett på den. Hela inredningen var möglig och massor med rost i skärmkanterna.
Inget köp där alltså.
Efter några veckor dök det upp en silver GDi i Blattnicksele. Bara 26 mil enkel väg. Hade gått ca 33 000 mil. Den var besiktigad februari ut, hade en tidigare ägare än nuvarande och bara rulllat i inlandet utan salt på vägarna. Skulle enligt uppgift bara läka lite ur avgassystemet.
Priset var också rätt. En dag fick jag ett serviceuppdrag på en av jobbets enheter som stod i närheten, så jag drog med mig flickvännen på jobbet så kunde vi titta på bilen på vägen tillbaka.
Självklart så backade jag i diket efter en smal skogsbilväg och fick vänta på traktor i 4 timmar medans vi fick gå upp till enheten istället.
Blev lite sent helt enkelt. Men vid niotiden på kvällen kunde vi äntligen spana lite på bilen.
Tyvärr så var det en rejäl spricka mitt i synfältet. Gick över hela rutan, ett vinterdäck var riktigt slitet, bilen var smutsig invändigt och gav inte ett superintryck.Hade också varit hund i bilen och sommardäcken var sopslut. Oljenivåstickan satt fast med en fastknuten kabel. Däremot var den riktigt fin rostmässigt, Svart Helskinn inredning med elstolar och gick ganska fint med bara lite tendens till ryckningar.
Med priset de begärde så blev det affär. Svårt att hitta rostfria galanter.
Gamla besiktningsprotokoll skvallrade om oljeläckage motor och positionslampor som gått sönder ofta.
Steg ett var att få den besiktigad.
-Byta ruta
-Fixa läckande avgas
-Spänna handbromsen
-oljeläckage och oljenivåsticka
-Positionsljus
-Byta däck
- vibrerande bromsskivor.
Efter lite kontroller upptäcktes även:
-Bakre blinkerslampor tappat färg
-regskyltsbelysning
- generatorremmen har också sett sina bästa dagar
-Klunk i framvagn Vänster.
- Klocka sackar efter
-Höger diskantplast borta
-List på höger passagerardörr saknas
-Plasten framför mätare fläckig
-pioneer kasettbandspelare med cd-växlare har död display.
-Läkande oljelockspackning
I framtiden blir det:
-Kammremsbyte
-Sotning
-underredsbehandling med Hagmans CA epoxiprimer och underredsmassa
-Hjulinställning
-Filterservice
-Läderrengöring
Styling:
-avance front
-Blå skyddsvinyl på lysen
-Vinyl
-Xenonkonvertering
-stereo