2218
Sök

Bmw 530xd -08 automat chippad kan vara fel på bilen

508 Inlägg
26 oktober 2014
Trådstartare
hej som min rubrik lyder har en 530xd diesel -08 chippade den här om dag sen på bsr den har åkt 12700mil märkte 2 tillfälle gasen i botten motor lampan lös o slocka lika snabbt vid ungefär ca 150 160 km/h vid 2 tillfälle vad kan det vara? mjukvaran på chippet? vill tillägga också motorn skakade lite.

3 860 Inlägg
26 oktober 2014
Heeelt omöjligt att gissa. Men har motorlampan lyst så finns det en felkod eller fler att läsa ur. Antingen åka till verkstad eller någon du känner med diagnosverktyg som kan läsa ur felkoderna. Då får du iaf en fingervisning om vad som kan vara struligt.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

508 Inlägg
27 oktober 2014
Trådstartare
Men den slockna är det fortfarande felkod då eller var det tillfället

3 860 Inlägg
27 oktober 2014
volvo-s60-t5 skrev:
Men den slockna är det fortfarande felkod då eller var det tillfället

Felkoden är ändå sparad, ligger i minnet. Min volvo gjorde så efter ett verkstadsbesök... blinkade när man gasade, men den lös aldrig med fast sken. Felkoderna var ändå sparade.

Autotech

508 Inlägg
27 oktober 2014
Trådstartare
Vad var det då?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
27 oktober 2014
spontant gissar jag på att laddtrycket blev förhögt..  kolla felkoderna ifall det är så kolla om du kan framkalla det igen.
isånt fall åker du tillbaka med bilen!
så får dom lösa det.  ibland kan sakerna kärva lite när dom får känna på lite mer laddtryck än den är van vid..

Kör fort så hinner inget hända...

3 860 Inlägg
27 oktober 2014
volvo-s60-t5 skrev:
Vad var det då?

På lin hade dom monterat helt nya tändstift varav ett av dom var defekt redan vid montering, märktes vid normalkörning men den hög odentligt om jag försökte gasa...

Growe skrev:
spontant gissar jag på att laddtrycket blev förhögt..  kolla felkoderna ifall det är så kolla om du kan framkalla det igen.
isånt fall åker du tillbaka med bilen!
så får dom lösa det.  ibland kan sakerna kärva lite när dom får känna på lite mer laddtryck än den är van vid..

Det kan absolut vara så! Och som du säger måste man kolla felkoderna, radera dom och testa ifall de kommer tillbaka.

Autotech

170 Inlägg
27 oktober 2014
Kan vara så att deras programvara inte är 100%, bsr har fått väldigt mycket negativ feedback senaste åren.. jag gissar på att mappen dom lagt i din bil saknar vissa punkter. Din växellåda är enligt zf specad till 450nm, vridmomentet måste ställas in i vissa gränser för respektive växel, misstänker fel med växellådan. Läs ut felkoder, bästa du kan göra.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
27 oktober 2014
Underdog skrev:
Kan vara så att deras programvara inte är 100%, bsr har fått väldigt mycket negativ feedback senaste åren.. jag gissar på att mappen dom lagt i din bil saknar vissa punkter. Din växellåda är enligt zf specad till 450nm, vridmomentet måste ställas in i vissa gränser för respektive växel, misstänker fel med växellådan. Läs ut felkoder, bästa du kan göra.

sällan att det är några fel på en sån vanlig bil.

kanske inte just 530xd med 4wd men 330d 530d 730d är jhu relativt vanliga..

var faktist ute och fick åka med i en 730D för några veckor sen som var helt nychippad och den gick kanon genom hela registret. även fartspärren blev bortprogramerad och den fortsatte utan problem mätaren ut smile
dock aningen äldre en 04:a tror jag det var.

dom ska gå kanon direkt men inte ovanligt att variabla avgashuset strular. och detta kan ge lite udda problem förförallt när grejerna får jobba lite hårdare. så mest troligen kan det vara ett problem som inte återkommer men man ska alltid kolla felkoder så den inte detekterat någon spikning och liknande innan man pressar på.

Kör fort så hinner inget hända...

508 Inlägg
27 oktober 2014
Trådstartare
Underdog skrev:

programvaran fixat av bsr sedan 2011 och att dom programvaran dom gör är efter bil o modell o låda tror jag dom sa så det är nog lungt och jag har 500nm orgnal

508 Inlägg
27 oktober 2014
Trådstartare
Growe skrev:
Underdog skrev:

sällan att det är några fel på en sån vanlig bil.

kanske inte just 530xd med 4wd men 330d 530d 730d är jhu relativt vanliga..

var faktist ute och fick åka med i en 730D för några veckor sen som var helt nychippad och den gick kanon genom hela registret. även fartspärren blev bortprogramerad och den fortsatte utan problem mätaren ut smile
dock aningen äldre en 04:a tror jag det var.

dom ska gå kanon direkt men inte ovanligt att variabla avgashuset strular. och detta kan ge lite udda problem förförallt när grejerna får jobba lite hårdare. så mest troligen kan det vara ett problem som inte återkommer men man ska alltid kolla felkoder så den inte detekterat någon spikning och liknande innan man pressar på.

kan stämma ska kolla felkoder så fort som möjligt ska jag kolla med chippen i eller ska jag göra först orginal?

170 Inlägg
27 oktober 2014
Ja menade inte rakt ut att problemet ligger å lådan, tänkte mer på att motorn känner väl av något fel där å "slår på motorlampan". Chippade en s40 för några år sedan hos bsr, den peakade 1,3bar, gick till bsr dom hitta inget fel. Gick till en annan firma å bilen gick som en dröm. Har haft trimmad e60, fick den mappad av en firma å den gick som ett spjut. E60 är krångliga bilar när något är fel (vilken bil är inte?), kan vara så litet som misständning i glödstiften, därav felkod (det hände med min, och motorlampan lyste..) gissar fortfarande på att vridmomentet inte justerats rätt i mappen

508 Inlägg
28 oktober 2014
Trådstartare
ok så lättare sagt bsr dom e inte bra på sina mappningar? finns det nån annan som tycker att bsr är dåliga?

3 860 Inlägg
28 oktober 2014
volvo-s60-t5 skrev:
ok så lättare sagt bsr dom e inte bra på sina mappningar? finns det nån annan som tycker att bsr är dåliga?

Finns alltid delade meningar om trimfirmorna...

Autotech

466 Inlägg
3 november 2014
Du har pm

Christer *Dieselkungen*

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
3 november 2014
Först så tycker jag att du borde göra en grundlig felsökning med att läsa av felkoderna på bilen. Därefter så skadar inte korrekt info, enligt start så har du "chippat" den för ett par dagar sen senare i tråden så skriver du att den har varit trimmad sedan 2011? Det är sällan det är fel på programmering utav dessa bilar utan oftast brukar det vara fel på något i maskin eller kring delar så som någon givare etc,,,

Börja med att läsa ut koderna,
Återställ bilen om du får några koder och radera koderna, sedan så kör du med bilen ett tag och läser av den igen.
Kasta inte skit på några företag utan att vara 100% säkert på vad som är fel eller EJ.

Lådan i den bil heter GA6HP26Z och är god för 600nm... Jag rullar på 800+ på samma låda utan några som helst problem, har haft flertalet med liknande med uttag bra över 600nm utan problem, DOCK RWD bilar.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

508 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
PITSTOP skrev:
Först så tycker jag att du borde göra en grundlig felsökning med att läsa av felkoderna på bilen. Därefter så skadar inte korrekt info, enligt start så har du "chippat" den för ett par dagar sen senare i tråden så skriver du att den har varit trimmad sedan 2011? Det är sällan det är fel på programmering utav dessa bilar utan oftast brukar det vara fel på något i maskin eller kring delar så som någon givare etc,,,

Återställ bilen om du får några koder och radera koderna, sedan så kör du med bilen ett tag och läser av den igen.
Kasta inte skit på några företag utan att vara 100% säkert på vad som är fel eller EJ.

Lådan i den bil heter GA6HP26Z och är god för 600nm... Jag rullar på 800+ på samma låda utan några som helst problem, har haft flertalet med liknande med uttag bra över 600nm utan problem, DOCK RWD bilar.

har sökt felkoder 2 st men det är mapsensor men det måste väl vara på grund av chippningen men när den är orginal så växlar den mjukt o fint o beeter sig hur bra som helst o plus jag kastar inte skit det var andra så var sj chockad för att höra att bsr är ett skit företag men de jag vet aatt det är en känt företag väl. har pmat dig

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
7 november 2014
volvo-s60-t5 skrev:
PITSTOP skrev:

har sökt felkoder 2 st men det är mapsensor men det måste väl vara på grund av chippningen men när den är orginal så växlar den mjukt o fint o beeter sig hur bra som helst o plus jag kastar inte skit det var andra så var sj chockad för att höra att bsr är ett skit företag men de jag vet aatt det är en känt företag väl. har pmat dig

Eller så mår inte din MAP sensor bra och när den får påfrestning så får den spel?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

508 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
Vad bör man göra då ? Vad kan det ställa för fel saker? Det kommer inga felkoder när det är orginal

Sök