2906
Sök

Drivaxel volvo s60 01-

Herr
1 722 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
#1
Har problem efter installation av drivaxel...

När jag gör fullt rattutslag och svänger, så är det som bilen kör upp på en liten trottoarkant, och kränger till.. känns ostabil på vägen osv osv....  Kollade på drivaxeln mot växellådan..

http://i.imgur.com/75K44RK.jpg

http://i.imgur.com/19S8ZUk.jpg

Som ni ser på båda sidorna mot lådan så ser det ut som om dom inte går ända in? är det det som kan göra att bilen känns konstig när jag kör på vägen?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Forummoderator
26 363 Inlägg
30 oktober 2014
#2
Är du säker på att du har tryckt in dom hela vägen in?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 822 Inlägg
31 oktober 2014
#3
ser normalt ut.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 938 Inlägg
31 oktober 2014
#4
Om du är osäker, testa att trycka in den mer? Vet inte hur det skall se ut på s60 så bilden säger mig inget.

Du kanske skulle gå över allt som ni lossat och sen lämna in den för en hjulinställning.

* Voff voff *
10 646 Inlägg
31 oktober 2014
#5
Låter snarare som att det är dags för hjulinställning...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Herr
1 722 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#6
Mack skrev:
Är du säker på att du har tryckt in dom hela vägen in?

Det är ju det som jag är osäker på, bilen driver ju, men på bilden ser det ju ut som om drivaxeln ska in nån cm till på den undre bilden, på den övre, ser det ju ut o va ett lite mindre glapp? för dom ska väl ligga dikt emot lådan?

Eller ser det där helt normalt ut?

Enda vi gjort är att byta länkarmar på båda sidorna.. eller jag började, sen tog farsan över, sen monterade jag dit hjulet, sen känndes bilen helt skum:) ingen aning om vad farsan hade för sej.. han säger att han inte gjorde nåt speciellt...

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Herr
1 722 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Låter snarare som att det är dags för hjulinställning...

//Brådhis

Det kanske är så enkelt? Fast den levde inte om innan vi bytte länkarmarna, har jag för mej... alltså, det jag kände när jag va ute o körde på vägen var att när man körde rakt fram, så helt plötsligt, fick den för sej att kränga till i sidled, skitläskigt, och vi har inte rört styrlederna eller nåt, bara lossat länkarmarna och drivaxlarna.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

4 476 Inlägg
31 oktober 2014
#8
kan vara så att du fått toeout,då blir bilen vinglig,lossade du på dom två stora bultarna i nederkant på fjäderbenet?
finns ett litet spel där,och hamnar inte allt lika som förut så ändrar sig tou:en....jag tycker att drivaxlarna ser helt normalt ut..

4 822 Inlägg
1 november 2014
#9
LocKtar skrev:
Mack skrev:
Är du säker på att du har tryckt in dom hela vägen in?

Det är ju det som jag är osäker på, bilen driver ju, men på bilden ser det ju ut som om drivaxeln ska in nån cm till på den undre bilden, på den övre, ser det ju ut o va ett lite mindre glapp? för dom ska väl ligga dikt emot lådan?

Eller ser det där helt normalt ut?

ser som jag skrev tidigare normalt ut, monterade flera tio tusentals drivaxlar på jobbet under den tiden min avdelning monterade dom wink
den högra (den långa) går inte att få fel då lagerfästet gör att den bara passar på ett sätt och den vänstra (den korta) går inte heller att få fel för om man inte får in den riktigt så stannar den flera cm ut.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
1 november 2014
#10
vill påstå att ingen drivaxel mot lådan på volvosar går att få fel man trycker in dom och det är färdigt.  mycket smidiga bilar..och den långa är som sagt omöjlig att montera fel.


när framvagnen står fel kan dom bli MYCKET otäcka.. monterade nya dämpare fram på min Arosa.
och då blev den HELT dum i huvudet..dels självsvänger när man släpper ratten.. och hoppar sidledes vid tex vattensamlingar brunslock osv..

Kör fort så hinner inget hända...

Herr
1 722 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
#11
Ska åka och göra en framvagnsinställning idag, jag tror det måste vara det som är felet:) jag återkommer! tack för alla svar

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 november 2014
#12
zzr94092 skrev:
kan vara så att du fått toeout,då blir bilen vinglig,lossade du på dom två stora bultarna i nederkant på fjäderbenet?
finns ett litet spel där,och hamnar inte allt lika som förut så ändrar sig tou:en....jag tycker att drivaxlarna ser helt normalt ut..

Måste bara sticka in att det är cambern som ändras genom dom bultarna på fjäderbenet, toe ställer du på styrleden smile

4 476 Inlägg
3 november 2014
#13
jo,det vet jag.,men iom att du rör på benet då ändrar sig åxxå Toen,vicka på benet o titta så ser du,,drar du benet utåt så får du mer Toein,o tvärtemot om du trycker in benet,inte mycker det ändrar sig ,men ändrar sig gör det..

Herr
1 722 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#14
Lämnade in bilen, dom säger att det är glapp i dom båda inre styrlederna. Kan det vara det som gör att bilen kränger, och ratten känns jättekonstigt när jag svänger? när jag svänger fullt, och släpper, så går inte ratten tillbaka när jag kör,  den fastnar lixom i sitt läge och känns svintrög.. och det kränger o har sej i däcken, samt att däcken tar i plasten i däckhuset... har beställt nya inre leder, ska bytas, sen göras en framvagnsinställning.

hoppas det är det där nu! :>

There's no need to fear, UNDERDOG is here!


Sök