2261
Sök

Halvljuslampa fungerar ej. v70n -04. xenon orginal.

219 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#1
Hej skulle behöva hjälp att felsöka mitt problem med halvljus lampan.. Jag har testat alla möjliga kombinationer och kommit fram till att 1 ballast är trasig. Den fungerande ballasten fungerar i båda strålkastarna men bara på vänster sida.
Så jag har kommit fram till att det måste vara något med kablarna som ger ström till halvljuset. Hur kollar man vidare på detta? Hittar ingen skada på kablarna..
Mvh

Mvh Lindqvist

2 306 Inlägg
31 oktober 2014
#2
Lite rörig text, men du menar alltså att du testat flytta över ballasten från vänster sida till höger och att det inte gjorde någon skillnad? Det är inte så att det helt enkelt är lampan på höger sida som är kass?
Senast redigerat av Mew (31 oktober 2014)


219 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#3
Mew skrev:
Lite rörig text, men du menar alltså att du testat flytta över ballasten från vänster sida till höger och att det inte gjorde någon skillnad? Det är inte så att det helt enkelt är lampan på höger sida som är kass?

Blev lite rörigt.. Var via mobilen, hatar att skriva därifrån. Testar att förklara bättre:

Höger sida slutade fungera men vänster fungerade. Började med att flytta högersida ballast till vänstersida och startade. Då lyste inte lampan, då vet jag att ballast höger är trasig. Testade med vänster ballast "fungerande" med båda lamporna och det fungerade med båda. Alltså båda lampor fungerade.
Flyttade höger strålkastare till vänstersidan och testade med ström därifrån då fungerade det. Alltså vänster ballast, höger lampa och strålkastare. Då drog jag slutsatsen att antingen är kablaget trasigt eller så får lampan inge ström "höger sida". Testade med ny säkring utan resultat.

Säg till om jag fortfarande rörde till det tongue

Mvh

Mvh Lindqvist

219 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#5
Mew skrev:
Men då är det väl bara att byta ut ballasten?

Ballasten ska bytas ut men fungerande ballasten fungerar inte med högersidas kablar. Alltså är kablarna också trasiga.

Mvh Lindqvist

Yawn...
3 151 Inlägg
31 oktober 2014
#6
Om du inte är originalfreak så skulle jag bara ta och koppla in två relän, ta styrström från vänster sida och dra nya kablar till ballasterna. Tror det är lättaste lösningen.

Annars är det väl bara att söka sig fram till vilken kabel/kopplingsbox det är som är trasig och byta mot en ny.

219 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#7
Mervolic skrev:
Om du inte är originalfreak så skulle jag bara ta och koppla in två relän, ta styrström från vänster sida och dra nya kablar till ballasterna. Tror det är lättaste lösningen.

Annars är det väl bara att söka sig fram till vilken kabel/kopplingsbox det är som är trasig och byta mot en ny.

Det lät bra. Har du kopplingsschema ? Är nybörjare när det gäller el men det kan väl inte vara så svårt tongue Det är 4pins kontakt. Ska jag skarva från alla 4 till ballasten? Måste jag fortfarande köpa ny ballast?

Mvh

Mvh Lindqvist

Yawn...
3 151 Inlägg
31 oktober 2014
#8
Du skarvar in dig på kabeln som ger ström när du har halvljuset på, kan vara lite knepigt att hitta rätt, men mäta lite så hittar du nog vilken som är p-ljus, halvljus, helljus eller jord.

Ballasten behöver du ju byta ändå, eftersom den var trasig. Men kan ju vara skönt att slippa byta originalkablaget i bilen. Brukar ju inte vara billigt att göra det direkt, vad jag har förstått.

Här är ett kopplingsschema för extraljus:
http://www.gadgetjq.com/drivinglight_wiring_diagram.gif

På anslutning 86 på reläet ska du alltså skarva in halvljuskabeln från originalkablaget.
Anslutning 87 går till ballasterna, 30 till plusmatning (t ex batteriets pluspol).
Anslutning 85 jordas.

219 Inlägg
1 november 2014
Trådstartare
#9
Mervolic skrev:
Du skarvar in dig på kabeln som ger ström när du har halvljuset på, kan vara lite knepigt att hitta rätt, men mäta lite så hittar du nog vilken som är p-ljus, halvljus, helljus eller jord.

Ballasten behöver du ju byta ändå, eftersom den var trasig. Men kan ju vara skönt att slippa byta originalkablaget i bilen. Brukar ju inte vara billigt att göra det direkt, vad jag har förstått.

Här är ett kopplingsschema för extraljus:
http://www.gadgetjq.com/drivinglight_wiring_diagram.gif

På anslutning 86 på reläet ska du alltså skarva in halvljuskabeln från originalkablaget.
Anslutning 87 går till ballasterna, 30 till plusmatning (t ex batteriets pluspol).
Anslutning 85 jordas.

Hur kopplar man in 1 sladd i en 4pins kontakt?

Mvh Lindqvist

735 Inlägg
1 november 2014
#10
Har en originalballast till salu ifall du är intresserad smile PM!


2 306 Inlägg
1 november 2014
#11
Juste, glömde en sak... Du har väl kollat säkringarna? På många bilar har höger och vänster lykta varsin säkring.


219 Inlägg
1 november 2014
Trådstartare
#12
Mew skrev:
Juste, glömde en sak... Du har väl kollat säkringarna? På många bilar har höger och vänster lykta varsin säkring.

Testade med ny säkring utan resultat hmm

Mvh Lindqvist

Yawn...
3 151 Inlägg
1 november 2014
#13
Berryda skrev:
Hur kopplar man in 1 sladd i en 4pins kontakt?

Det blir nog svårt. wink

Det du ska göra är att skarva in kabeln på EN av de kablarna som går till 4-pinkontakten. Den kabel som är strömförande när halvljuset är aktivt. Förslagsvis löder du dit en extra kabel, som du kopplar till reläet.

219 Inlägg
1 november 2014
Trådstartare
#14
Mervolic skrev:
Berryda skrev:
Hur kopplar man in 1 sladd i en 4pins kontakt?

Det blir nog svårt. wink

Det du ska göra är att skarva in kabeln på EN av de kablarna som går till 4-pinkontakten. Den kabel som är strömförande när halvljuset är aktivt. Förslagsvis löder du dit en extra kabel, som du kopplar till reläet.

Så alltså, Jag ska ta reda på vilken kabel från fungerande sidan som går till halvljus och ta signal därifrån till reläet. Sen kabeln från reläet till 1 av 4 sladdarna som går till ballasten? Spelar det någon roll vilken kabel av dem 4?

Mvh Lindqvist

Yawn...
3 151 Inlägg
1 november 2014
#15
Berryda skrev:
Mervolic skrev:
Berryda skrev:
Hur kopplar man in 1 sladd i en 4pins kontakt?

Det blir nog svårt. wink

Det du ska göra är att skarva in kabeln på EN av de kablarna som går till 4-pinkontakten. Den kabel som är strömförande när halvljuset är aktivt. Förslagsvis löder du dit en extra kabel, som du kopplar till reläet.

Så alltså, Jag ska ta reda på vilken kabel från fungerande sidan som går till halvljus och ta signal därifrån till reläet. Sen kabeln från reläet till 1 av 4 sladdarna som går till ballasten? Spelar det någon roll vilken kabel av dem 4?

Ja precis. Kablarna på ballasten är två ingående och två utgående. Det är viktigt att du sätter kablarna rätt, annars kan det bli lite tråkigt. Det är plus och minus som kopplas till lampan (ballasten levererar typ 25000 Volt till xenonlampan), och plus och minus från en 12 Volt strömkälla (batteriet alltså, via reläet).

219 Inlägg
1 november 2014
Trådstartare
#16
Mervolic skrev:
Berryda skrev:
Mervolic skrev:

Det blir nog svårt. wink

Det du ska göra är att skarva in kabeln på EN av de kablarna som går till 4-pinkontakten. Den kabel som är strömförande när halvljuset är aktivt. Förslagsvis löder du dit en extra kabel, som du kopplar till reläet.

Så alltså, Jag ska ta reda på vilken kabel från fungerande sidan som går till halvljus och ta signal därifrån till reläet. Sen kabeln från reläet till 1 av 4 sladdarna som går till ballasten? Spelar det någon roll vilken kabel av dem 4?

Ja precis. Kablarna på ballasten är två ingående och två utgående. Det är viktigt att du sätter kablarna rätt, annars kan det bli lite tråkigt. Det är plus och minus som kopplas till lampan (ballasten levererar typ 25000 Volt till xenonlampan), och plus och minus från en 12 Volt strömkälla (batteriet alltså, via reläet).

Vilka är utgående o vilka är ingående?

Mvh Lindqvist

Yawn...
3 151 Inlägg
1 november 2014
#17
Berryda skrev:
Mervolic skrev:
Berryda skrev:

Så alltså, Jag ska ta reda på vilken kabel från fungerande sidan som går till halvljus och ta signal därifrån till reläet. Sen kabeln från reläet till 1 av 4 sladdarna som går till ballasten? Spelar det någon roll vilken kabel av dem 4?

Ja precis. Kablarna på ballasten är två ingående och två utgående. Det är viktigt att du sätter kablarna rätt, annars kan det bli lite tråkigt. Det är plus och minus som kopplas till lampan (ballasten levererar typ 25000 Volt till xenonlampan), och plus och minus från en 12 Volt strömkälla (batteriet alltså, via reläet).

Vilka är utgående o vilka är ingående?

Nu vet jag inte exakt vilken ballast som sitter i V70n och sådant, men det är ju rätt lätt att kolla vilka kablar som går till lampan, vilken som är jordad och vilken som är plusmatning. smile

De som sitter till lampan låter du ju bara sitta kvar, och de andra två som är kvar är antingen plus eller minus. Mäta med multimetern så ser du snabbt vilken som är vad (den som har spänning är plus alltså).

219 Inlägg
1 november 2014
Trådstartare
#18
Mervolic skrev:
Berryda skrev:
Mervolic skrev:
Ja precis. Kablarna på ballasten är två ingående och två utgående. Det är viktigt att du sätter kablarna rätt, annars kan det bli lite tråkigt. Det är plus och minus som kopplas till lampan (ballasten levererar typ 25000 Volt till xenonlampan), och plus och minus från en 12 Volt strömkälla (batteriet alltså, via reläet).

Vilka är utgående o vilka är ingående?

Nu vet jag inte exakt vilken ballast som sitter i V70n och sådant, men det är ju rätt lätt att kolla vilka kablar som går till lampan, vilken som är jordad och vilken som är plusmatning. smile

De som sitter till lampan låter du ju bara sitta kvar, och de andra två som är kvar är antingen plus eller minus. Mäta med multimetern så ser du snabbt vilken som är vad (den som har spänning är plus alltså).

http://www.xenonkungen.com/shop/4404/ar … 1c5a88.jpg den till vänster går till lampan.
Senast redigerat av Berryda (1 november 2014)

Mvh Lindqvist

Yawn...
3 151 Inlägg
1 november 2014
#19
Ah, då förstår jag hur du menar.

Har ingen praktisk erfarenhet av de här sortens ballaster. Troligen så är 4-pinkontakten två plus och två jord, skulle jag gissa på, men jag kan ha fel. Där räcker det alltså att ta styrströmmen till reläet från den fungerande sidan från en av de pluskablarna. Du får gå lös med multimetern och mäta dig fram helt enkelt. smile

219 Inlägg
1 november 2014
Trådstartare
#20
Mervolic skrev:
Ah, då förstår jag hur du menar.

Har ingen praktisk erfarenhet av de här sortens ballaster. Troligen så är 4-pinkontakten två plus och två jord, skulle jag gissa på, men jag kan ha fel. Där räcker det alltså att ta styrströmmen till reläet från den fungerande sidan från en av de pluskablarna. Du får gå lös med multimetern och mäta dig fram helt enkelt. smile

Tack så mycket för all hjälp! Återkommer nu i veckan när jag får ballasten smile

Mvh Lindqvist


Sök