mikael_86 skrev:
ja jag har kollat på dom baklysena jag har på bilen och det sitter inga motstånd allt i lr på dom. däremot har förra idioten till ägare kopplat vanliga lampor på kablarna för o slippa lamp varningen och låtit dom hänga löst o ligga mot plast delar där inne så ibland har man trott att de brinner i bilen då de stinker bränd plast. därför ja nu ska byta ut dom mot motstånd... men har motstånd hemma så tänkte bara om nån viste va de ska vara för OHM värde på dom för ja köper inget när ja har allt hemma
Gå in på föreslagna sidor och ta en titt?
Du behöver dock ett effektmotstånd. Det fungerar alltså inte riktigt med ett "vanligt" litet motstånd.
Dessa blir också ordentligt varma. Så att montera det mot karossen eller liknande är iaf att rekommendera
- - Edit - -
Men så jag snurrar till det.
Mät upp vad nuvarande drar, så vet du ju sen vilket motstånd du behöver.
Ska det sitta en 5w-lampa, och nuvarande drar 1w (säger vi) så blir det ju; 5-1= 4w
(12/4)12= 36, så, runt 36ohm. Bara att leta upp något lämpligt motstånd med det värdet, eller i närheten (övervakaren har ju i regel viss tolerans).
Och då som sagt, kanske ett någorlunda effekttåligt motstånd (kanske inte behöver ett effektmotstånd som tål 50W för blinkersen ex.vis, men iaf.)
Du kan säkert en del om det här redan