2992
Sök

Ingen ström volvo V70 D5 -03

The Devil ;)
43 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
Hej behöver lite hjälp.

Jag va iväg på ett ärende när jag sedan gick ut för att åka så hade bilen ström men helt plötsligt blev allt svart. Under tiden jag stod och väntade på hjälp så kom strömmen tillbaka jag försökte starta den igen men samma hände då igen. När jag fick start hjälp så gick han som en klocka stannade då på ett annat ställe stängde då av den i och med att han gått så bra. När jag sedan skulle starta den så va de helt dött igen. Bytte batteri dagen efter till ett bra batter han startade och jag kunde köra en bit gick lika bra denna gången och va tvungen att stänga av den där jag va. Sedan va han svart igen vi försökte då starta den med kablar igen och han starta men så fort vi tog bort en av kablarna så dog han så har vi gjort varje gång.Nu står den på en parkering och jag fattar inget. Hoppas självklart någon kanske kan hjälpa mig har ju redan testat byta batteri men är ju samma problem.

Tacksam för hjälp

Mvh

1 125 Inlägg
6 november 2014
Typiskt generatorfel

29 Inlägg
7 november 2014
Som sagt, generatorn som spökar! Det enklaste och vanligaste är att byta laddningsregulatorn. Funkar det inte så får man börja se över generatorn och kablarna till den så att dem har kontakt.

Laddningsregulatorn kan du T.ex köpa på biltema. Artikelnummer: 63704
Måste du köpa generator så rekommenderar jag att köpa en billig begagnad från T.ex: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ … ator/Alla/
Senast redigerat av Blyfa (7 november 2014)

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!

The Devil ;)
43 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
Blyfa skrev:
Som sagt, generatorn som spökar! Det enklaste och vanligaste är att byta laddningsregulatorn. Funkar det inte så får man börja se över generatorn och kablarna till den så att dem har kontakt.

Måste du köpa generator så rekommenderar jag att köpa en billig begagnad från T.ex: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ … ator/Alla/

Ok tack så mycket tyckte de bara va skumt men lyssnar på vad ni säger och ska försöka få den till ett garage i morgon. Vf dör den inte när den väl är igång då? Mvh

29 Inlägg
7 november 2014
nellie_volvo skrev:
Blyfa skrev:

Ok tack så mycket tyckte de bara va skumt men lyssnar på vad ni säger och ska försöka få den till ett garage i morgon. Vf dör den inte när den väl är igång då? Mvh

Det är en diesel och dom behöver ingen ström för att gå när dom väl har startat roll

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!

The Devil ;)
43 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
Blyfa skrev:
nellie_volvo skrev:
Blyfa skrev:

Det är en diesel och dom behöver ingen ström för att gå när dom väl har startat roll

Vet de men satte start kablar idag igen men de går ej så tog med mig batteriet ska ladda de sedan får jag köra ner den i morgon den borde hålla sig på ett batteri 7 mil men får ladda båda. Tragiskt detta men jag kämpar vidare :-)

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 november 2014
Blyfa skrev:
nellie_volvo skrev:
Blyfa skrev:

Nu måste jag vara lite källkritiskt här... Hur har du tänkt att en bil med elektroniskt insprut ska kunna starta å gå utan spänning till alla komponenter ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 november 2014
OM du inte har en enda indikation inne i bilen på att du har låg spänning eller dåligt lyse osv så lär du inte ha problem med att den laddar dåligt...

De kan lika gärna vara glapp i tändningslåset, jordfel, dålig anslutning på batteriet osv..

Kabla igång bilen, mät spänningen bak vid batteriet om den ligger på över 14 volt... gör den inte de så laddar den dåligt.. om den inte laddar dåligt så prova då nästa gång den inte startar att sätta en startkabel mellan någon massiv metallbit på motorn å en massiv metallbit i chassit så du får riktig jord. startar den då så är de jordfel.

The Devil ;)
43 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
Vet nu att det ej har med generatorn att göra heller utan jag har ett kabel brott någonstans. Försökte starta den med startkablar direkt på batteriet idag han gav ingen tillstymmelse till ström. Försökte sedan i fram där man också kan sätta startkablar och den starta. Tog med mig batteriet och satte de på en laddare dock behövdes de inte laddas då de är fullt. Detta har jag alltså kommit fram till han startar med hjälp av en annan bils ström alltså kabelbrott på plusen dock är frågan om vart och vart kabeln går från batteriet och fram.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 november 2014
nellie_volvo skrev:
Vet nu att det ej har med generatorn att göra heller utan jag har ett kabel brott någonstans. Försökte starta den med startkablar direkt på batteriet idag han gav ingen tillstymmelse till ström. Försökte sedan i fram där man också kan sätta startkablar och den starta. Tog med mig batteriet och satte de på en laddare dock behövdes de inte laddas då de är fullt. Detta har jag alltså kommit fram till han startar med hjälp av en annan bils ström alltså kabelbrott på plusen dock är frågan om vart och vart kabeln går från batteriet och fram.

så länge du inte har krockat bilen skulle jag nog vilja påstå att kabelbrott på plusen är osannolikt.

däremot är de vanligt med jordfel på bilarna.. å jordfel på ett ställe kan göra hela bilen svart...

ta en av startkablarna å montera som jag skrev mellan motor å typ skruvarna te fjäderbenslagringen å prova starta, går den då så vet du att Plusen är OK men jorden är dålig nånstans... Men du måste se till att du har ordentligt kontakt !

The Devil ;)
43 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
Xuri skrev:
nellie_volvo skrev:

så länge du inte har krockat bilen skulle jag nog vilja påstå att kabelbrott på plusen är osannolikt.

däremot är de vanligt med jordfel på bilarna.. å jordfel på ett ställe kan göra hela bilen svart...

ta en av startkablarna å montera som jag skrev mellan motor å typ skruvarna te fjäderbenslagringen å prova starta, går den då så vet du att Plusen är OK men jorden är dålig nånstans... Men du måste se till att du har ordentligt kontakt !

Ok ska kolla de men en som jobbar på samma jobb berätta att hans polare hade fel på plusen men ska kolla ditt alternativ först.

The Devil ;)
43 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
Ok nu testade jag de du sa och det funkade inte så skall dra en provisorisk plus kabel så jag kan få den till ett garage så man kan hitta exakta problemet

1 125 Inlägg
8 november 2014
Lite roligt att du har samma fel jag åtgärdade idag,jag bytte generator,och nu går den klockrent,på dom generatorerna har du 2 b plus,

mopar300
8 november 2014
kan lika gjärna vara så stt kabeln till starten sitter lös,eller så att kabeln till tillslaget e glapp i...
har du ngn ström som ex finns det tillräckligt med ström att få ljuset att lysa....kan vara glapp ngn stans
kolla med om det e jordfel,ta en startkabel från minius å ta den andra klämman till ngt ställe på motorns ställe där du kan koppla den till jord där...

The Devil ;)
43 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
Jag hittade felet när jag stod o pillade med bilen igår :-) de va en liten kabel som har med plusen att göra som va på väg av då den dels va ärgad och dels trasig. Pillade lite på den och bilen gick igång så tog den till Göteborg och bytte kabel. Hade inget med att generatorn va kass för de visste jag för flera dagar sedan att de ej va. Och inget med batteriet nu funkar den som en klocka igen och jag är så glad över att den är igång tack för all hjälp och alla förslag om va de kunde vara :-)

The Devil ;)
43 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
mikael_86 skrev:
skönt att de va ett enkelt fel då...

Ja de va de allt. Så nu kan den säljas :-)

Sök