Har inte hittat någon Megasquirt tråd här än och vet att många laborerar med eftermarknadsinsprut osv.
10 Vanliga frågor
1. Kan jag köra med volvos original vr givare och 60-2 svänghjul?
(Svar: Ja, dock kan det ibland vara svårt att få signal, och Vr givarna är väldigt känsliga för störningar)
2. Vilket Insprut ska jag välja?
(Svar: Det är ju helt upp till dig och din plånbok. Megasquirt Funkar, men tex maxxecu har ju betydligt bättre uppläggning och standard funktioner. Har själv bara testat megasquirt 2, och har inte haft några bekymmer, vet dom som har kört med megasquirt och bytt till maxxecu som har haft stora problem med störningar som dom inte hade på megasquirt. Där finns många andra eftermarknadsinsprut, kolla upp fakta om dom och välj det som passar dig bäst!
3. Är megasquirt svårt att koppla in?
(Svar: Nej och ja, är typ som att fråga om det är svårt att svetsa. Det är inte svårt om du kan lite om el och datorer, och ja det är svårt om du inte har någon erfarenhet om elektronik.
4. Är Megasquirt svårt att mappa själv?
(Svar: Nej och ja, läser man på innan och leker runt lite i Tunerstudio och testar sig fram så blir det inte svårt, Tändningen är det ända (Svåra) kolla upp vad original tändningen är på motorn, och börja där ifrån.
5. Varför får jag ingen signal från Vr givaren?
(Svar: Ja det finns ju Många olika anledningar till detta men börja med att kolla om sensorn är i skruvad som den ska, kablarna är kopplade rätt, och när du är säker på det så har du två små blåa pottar i megasquirtet som man egentligen ska ställa med specialverktyg, detta strunta jag i och bara vred på pottarna medans jag körde på startmotorn till jag fick signal, detta funkar fortfarande för mig iaf !
Bild: Dom blå i mitten med en skruv på: http://i39.tinypic.com/r7r8d1.jpg
6. Kör med 60-2 svänghjul och har problem på högre varv med signalen.
(Svar: Ja detta är vanligt på 60-2 svänghjul, och jag kan gladligen säga att det finns en lösning för dig!
Du Tar bort C31 helt från kortet med lödd kolv, Du ska inte kortsluta eller något bara att ta bort den helt!
7. Finns det någon svensk sida man kan beställa megasquirt ifrån?
(Svar: Nej inte vad jag har hittat men rekomenderar: http://www.protoparts.fi/catalog/index. … anguage=se
8. Vilket megasquirt rekomenderar du?
(Svar: Finns ju en mängd men min rekommendation är megasquirt 2 v3 och uppåt.
ms 1: 8bitars processor, Belastningsmapparna är 12x12 stora med extra koden.
ms 2: 16 bitars processor, Bränslemappen är 16x16 och tändningen 12x12 med extra koden
ms 3: är en två kärnig processor och är den (Bästa) och nyaste av alla megasquirt.
v2.2: håller men sig långt ifrån om man ska köra låg-ohms spridare och är ett av dom första korten
v3: har pwm reglering för låg-ohm spridare och en massa andra funktioner. detta är det bästa kortet.
v3.57: Är det nyaste, har nästan inga möjligheter att lägga till extra funktioner men annars stabilt och bra!
9. Ger det någon effekthöjning på original motor?
(Svar: Ja och Nej, Beror på om man kan mappa ordentligt, Du kan både spara bränsle och få piggare motor, och nu tänker du säkert att jag skämtar men nej. Tex min bil. en b234f med h-profil och Turbo som laddar ca 0.5bar, ligger på 0.7-0.75L/mil motorväg men gasar jag till så går jag nog lätt över 2L/milen. Tipset är att mappa den snålt ca Lamda 1.07-1.10 under 3000 rpm och över 3000 rpm går du ner emot 0.85-0.88 på Bensin.
10. Behöver jag något mer än Datorbox och kablar?
(Svar: ja, när du mappar är det alltid bra att ha en Bredbandslamda. jag själv kör med MTX-L som funkar pefekt.
Du behöver även Givare beroende på motor osv. Tex: b230F med lh2.4. det du behöver är en lufttempsgivare och en tps givare, tps givaren kan du ta från text 850 men tänk på att du behöver adapter platta. (finns på klracing) http://shop.klracing.se/sv/artiklar/spj … vare-.html
Jag lämnar inte några som helst garantier på dessa mappar och vad som händer med er bil!
Ladda ner mappen och kolla igenom den, kolla tex tändningen så den är rätt, dvs, tändspole, waste-spark, osv. Kolla utgångarna så dom stämmer överens med dina. och bara kolla igenom, om allt känns rätt så ladda in den i din bil så ska den förhoppningsvis starta och sen får du finjustera själv.
Lägg gärna upp era Mappar på bilarna och följ detta formuläret!
Megasquirt version och mjukvara:
Motor:
Spridare:
Turbo (ladd):
Tändning:
Övriga Mod på motorn:
Xytoo
Megasquirt version och mjukvara: Ms2 V3. Mjukvara: Msextra 3.3.2
Motor: B234F
Spridare: 218cc (standard)
Turbo (ladd): Ingen
Tändning: waste-spark
Övriga Mod på motorn: lite portat insug och H-profil
https://mega.co.nz/#!xkkSRTqK!GUFQrV64K … 171EyGraJE
Xytoo
Megasquirt version och mjukvara: Ms2 V3. Mjukvara: Msextra 3.3.2
Motor: B234F
Spridare: 340cc (saabs röda)
Turbo (Ladd): t70 (0.4)
Tändning: waste-spark
Övriga Mod på motorn: lite portat insug och H-profil.
https://mega.co.nz/#!Z4dQlTYa!NtzmAdEnm … rkkC5hH1TY
Om du ser några skrivfel eller andra fel i inlägget så skicka ett PM till mig så rättar jag till det, Kommer uppdatera efter hand och svara på era frågor.
10 Vanliga frågor
1. Kan jag köra med volvos original vr givare och 60-2 svänghjul?
(Svar: Ja, dock kan det ibland vara svårt att få signal, och Vr givarna är väldigt känsliga för störningar)
2. Vilket Insprut ska jag välja?
(Svar: Det är ju helt upp till dig och din plånbok. Megasquirt Funkar, men tex maxxecu har ju betydligt bättre uppläggning och standard funktioner. Har själv bara testat megasquirt 2, och har inte haft några bekymmer, vet dom som har kört med megasquirt och bytt till maxxecu som har haft stora problem med störningar som dom inte hade på megasquirt. Där finns många andra eftermarknadsinsprut, kolla upp fakta om dom och välj det som passar dig bäst!
3. Är megasquirt svårt att koppla in?
(Svar: Nej och ja, är typ som att fråga om det är svårt att svetsa. Det är inte svårt om du kan lite om el och datorer, och ja det är svårt om du inte har någon erfarenhet om elektronik.
4. Är Megasquirt svårt att mappa själv?
(Svar: Nej och ja, läser man på innan och leker runt lite i Tunerstudio och testar sig fram så blir det inte svårt, Tändningen är det ända (Svåra) kolla upp vad original tändningen är på motorn, och börja där ifrån.
5. Varför får jag ingen signal från Vr givaren?
(Svar: Ja det finns ju Många olika anledningar till detta men börja med att kolla om sensorn är i skruvad som den ska, kablarna är kopplade rätt, och när du är säker på det så har du två små blåa pottar i megasquirtet som man egentligen ska ställa med specialverktyg, detta strunta jag i och bara vred på pottarna medans jag körde på startmotorn till jag fick signal, detta funkar fortfarande för mig iaf !
Bild: Dom blå i mitten med en skruv på: http://i39.tinypic.com/r7r8d1.jpg
6. Kör med 60-2 svänghjul och har problem på högre varv med signalen.
(Svar: Ja detta är vanligt på 60-2 svänghjul, och jag kan gladligen säga att det finns en lösning för dig!
Du Tar bort C31 helt från kortet med lödd kolv, Du ska inte kortsluta eller något bara att ta bort den helt!
7. Finns det någon svensk sida man kan beställa megasquirt ifrån?
(Svar: Nej inte vad jag har hittat men rekomenderar: http://www.protoparts.fi/catalog/index. … anguage=se
8. Vilket megasquirt rekomenderar du?
(Svar: Finns ju en mängd men min rekommendation är megasquirt 2 v3 och uppåt.
ms 1: 8bitars processor, Belastningsmapparna är 12x12 stora med extra koden.
ms 2: 16 bitars processor, Bränslemappen är 16x16 och tändningen 12x12 med extra koden
ms 3: är en två kärnig processor och är den (Bästa) och nyaste av alla megasquirt.
v2.2: håller men sig långt ifrån om man ska köra låg-ohms spridare och är ett av dom första korten
v3: har pwm reglering för låg-ohm spridare och en massa andra funktioner. detta är det bästa kortet.
v3.57: Är det nyaste, har nästan inga möjligheter att lägga till extra funktioner men annars stabilt och bra!
9. Ger det någon effekthöjning på original motor?
(Svar: Ja och Nej, Beror på om man kan mappa ordentligt, Du kan både spara bränsle och få piggare motor, och nu tänker du säkert att jag skämtar men nej. Tex min bil. en b234f med h-profil och Turbo som laddar ca 0.5bar, ligger på 0.7-0.75L/mil motorväg men gasar jag till så går jag nog lätt över 2L/milen. Tipset är att mappa den snålt ca Lamda 1.07-1.10 under 3000 rpm och över 3000 rpm går du ner emot 0.85-0.88 på Bensin.
10. Behöver jag något mer än Datorbox och kablar?
(Svar: ja, när du mappar är det alltid bra att ha en Bredbandslamda. jag själv kör med MTX-L som funkar pefekt.
Du behöver även Givare beroende på motor osv. Tex: b230F med lh2.4. det du behöver är en lufttempsgivare och en tps givare, tps givaren kan du ta från text 850 men tänk på att du behöver adapter platta. (finns på klracing) http://shop.klracing.se/sv/artiklar/spj … vare-.html
Jag lämnar inte några som helst garantier på dessa mappar och vad som händer med er bil!
Ladda ner mappen och kolla igenom den, kolla tex tändningen så den är rätt, dvs, tändspole, waste-spark, osv. Kolla utgångarna så dom stämmer överens med dina. och bara kolla igenom, om allt känns rätt så ladda in den i din bil så ska den förhoppningsvis starta och sen får du finjustera själv.
Lägg gärna upp era Mappar på bilarna och följ detta formuläret!
Megasquirt version och mjukvara:
Motor:
Spridare:
Turbo (ladd):
Tändning:
Övriga Mod på motorn:
Xytoo
Megasquirt version och mjukvara: Ms2 V3. Mjukvara: Msextra 3.3.2
Motor: B234F
Spridare: 218cc (standard)
Turbo (ladd): Ingen
Tändning: waste-spark
Övriga Mod på motorn: lite portat insug och H-profil
https://mega.co.nz/#!xkkSRTqK!GUFQrV64K … 171EyGraJE
Xytoo
Megasquirt version och mjukvara: Ms2 V3. Mjukvara: Msextra 3.3.2
Motor: B234F
Spridare: 340cc (saabs röda)
Turbo (Ladd): t70 (0.4)
Tändning: waste-spark
Övriga Mod på motorn: lite portat insug och H-profil.
https://mega.co.nz/#!Z4dQlTYa!NtzmAdEnm … rkkC5hH1TY
Om du ser några skrivfel eller andra fel i inlägget så skicka ett PM till mig så rättar jag till det, Kommer uppdatera efter hand och svara på era frågor.
Senast redigerat av Xytoo (21 november 2014)
0
0
0
0