Hej. Jag har en Mitsubishi Carisma. Den gick inte genom besiktningen och det står "fjädersäte, fram vänster undre rostskadad".
Det är den skålen som är ovanför däcket tror jag. Går det att byta bara den eller måste man köpa ett komplett fjäderben?
Vad tycker ni jag ska köpa? Verkar finnas olika varianter på vad dem heter. Finns fjäderben, rep sats fjäderbensstödlager och fjäderbenslager. Har någon liknande erfarenhet.
lättast är att byta fjäderben, men finns delen(fjädertallrik) att köpa lös är det inga problem att svetsa dit den bara fjäderbenet är i bra kondition, alltså inte för rostigt.
Vi hade on en bil som fick en 2 för samma/liknande(?). Och det var bara lite ytrost! Så fick slipa lite och måla,klarade besiktningen efteråt (borde väll gå att överklaga tror jag)
Det bör gå att lappa och förstärka om du har tillgång till svets. Det är mkt mindre jobb att laga på plats än att "föra över" allt..
Man får väl inte reparera fjäderskålar?
Kan vara som du säger faktiskt, men gör man det snyggt så skall det nog till att bevisas att någon varit där å pillat. Gör man a'la raggare och lämnar 127 pinnstumpar så är det tveksammare.
för sin egen skull ska man inte lappa ihop skålen. antingen byta skålen eller hela benet.
är rätt säker på att jag byter fjäderben snabbare än vad jag svetsar och gör ordning benet på plats. dessutom slipper jag fjäderjävel som kan smälla bort mina händer när som helst när jag håller på och slipar och fixar skålen
skulle utan tvekan köpa ett komplett ben med fjäder och dämpare och kasta dit. oftast tar det bara några minuter att byta om man har lyft och mutterknack
Var glad att dom hittade rosten. På min BMW som jag besiktade för ca 1 månad sen gick igenom med blankt papper.
Jag hörde igår att det klonkade bak och for till mitt garage för att kika.
En jävla tur att jag noterade detta inne i stan, tänk om man har farit i högre hastigheter och hela skiten hade släppt.. Nya stötar och fjädrar blir det.. :p
En jävla tur att jag noterade detta inne i stan, tänk om man har farit i högre hastigheter och hela skiten hade släppt.. Nya stötar och fjädrar blir det.. :p
Hände på farsans focus för ett antal år sen.. fjädern satt sig rätt i sidan av däcket.. tvärr-punka. Som tur va hände detta i låg hastighet..
En jävla tur att jag noterade detta inne i stan, tänk om man har farit i högre hastigheter och hela skiten hade släppt.. Nya stötar och fjädrar blir det.. :p
Hände på farsans focus för ett antal år sen.. fjädern satt sig rätt i sidan av däcket.. tvärr-punka. Som tur va hände detta i låg hastighet..
Hände min chrysler 300m med men den gick rakt genom besiktning med anmärkning på ett längsgående bromsrör, fick byta alla bromsrör utom de upp till abs-enheten. (så duktig var den besiktningsteknikern) Iallafall så gick fjädertallriken in i hjulet och svarvade ett fint spår.
Blev raka vägen till skroten och hämta ett komplett fjäderben och sen var bilen fit for fight efter ca 45 minuter igen. Jag hade aldrig lagt energin på att svetsa ett fjäderben i med att man ändå måste avlägsna fjädern innan om man vill att de ska bli bra.
Jag har respekt, på gränsen till rädsla för spännda fjädrar så jag skulle aldrig lappa en dålig skål
jag har mer respekt för fjäderspännare. värsta jag vet efter jag råkade fastna med tummen och pekfingret när 2st fjäderspännare slog ihop över fingrarna på en 945:a jag skiter hellre i spännare och skruvar lös fjädern med en smäll om jag inte få ha en riktigt fjäderpress