2476
Sök

Sugturbo

Jag har bestämt mig att bygga sugturbo i min 240 för att det är liiiiite slött nu. :P

63 025 Visningar
Uppdaterades senast 21 september 2015
24 november 2014
Trådstartare
#81
140-150Hp till att börja med, sen blir det nog att sikta på 200 med annan topp, annan kam och dubbla förgasare. big_smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

Baronen
1 434 Inlägg
24 november 2014
#82
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
140-150Hp till att börja med, sen blir det nog att sikta på 200 med annan topp, annan kam och dubbla förgasare. big_smile

Ska du köra sugturbo och dubbla förgasare då? :-P

Elbilar kan dra åt helvete.

24 november 2014
Trådstartare
#83
Jajjemen! wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

Alfista
10 Inlägg
24 november 2014
#84
Borde det inte bli en våldsam ökning av mängden luft som ska passera gasaren jmf med vad den är gjord för då den sitter innan turbon, luften ska ju komprimeras så går det ju åt en del? Eller tänker jag fel? Menar att en singel SU kanske blir lite klent.

Oo=V=oO "When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat" / Henry Ford Oo=V=oO

Baronen
1 434 Inlägg
24 november 2014
#85
Ett simpelt MS1 för att sköta soppan är annars ett allternativ som är betydligt billigare än att trassla med förgasare. Du köper grejerna för strax över tusenlappen. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

555 Inlägg
24 november 2014
#86
Hjälp en som inte har koll....hur tänkte du få intercoolern å göra nytta me upplägget => Förgarare - Turbo - intercooler - insug !?


Baronen
1 434 Inlägg
24 november 2014
#87
V_O-L-V_O skrev:
Hjälp en som inte har koll....hur tänkte du få intercoolern å göra nytta me upplägget => Förgarare - Turbo - intercooler - insug !?

Intercoolern är ju till för att kyla luften och det spelar ingen större roll vart den sitter så länge den sitter efter turbon. Problemet i denna setup är att också bränslet blir kylt. Risken är också stor att det kalla bränslet kondenserar i intercoolern och går från gasform till flytande. Ungefär som i en kondensor i en ac anläggning.

Elbilar kan dra åt helvete.

24 november 2014
Trådstartare
#88
NordAlfa skrev:
Borde det inte bli en våldsam ökning av mängden luft som ska passera gasaren jmf med vad den är gjord för då den sitter innan turbon, luften ska ju komprimeras så går det ju åt en del? Eller tänker jag fel? Menar att en singel SU kanske blir lite klent.

Just därför jag inte siktar på så värst mycket effekt (140-150Hp) sen blir det ju dubbla förgasare om jag tänkt trimma mer. wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

135 Inlägg
24 november 2014
#89
Ääh tycker det är hur coolt som helst om han kör dubbelförgasar-sugturbo,- jag menar bilar med eftermarknadssprut kryllar det ju av!
Får han ihop det, vilket jag inte alls tvivlar på, så kommer det ju vara herregud mycket fränare än min 190 som ska få MS1.
Kör hårt säger jag bara!

Hur ska du fixa tändningen förresten? stumma fördelaren?

24 november 2014
Trådstartare
#90
vEight skrev:
V_O-L-V_O skrev:
Hjälp en som inte har koll....hur tänkte du få intercoolern å göra nytta me upplägget => Förgarare - Turbo - intercooler - insug !?

Intercoolern är ju till för att kyla luften och det spelar ingen större roll vart den sitter så länge den sitter efter turbon. Problemet i denna setup är att också bränslet blir kylt. Risken är också stor att det kalla bränslet kondenserar i intercoolern och går från gasform till flytande. Ungefär som i en kondensor i en ac anläggning.

Just därför jag har slopat idén om intercooler för att jag är rädd för kondensation JUST NU. Blir nog till sommaren när det blir lite varmare jag provar sätta på intercooler. wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

Baronen
1 434 Inlägg
24 november 2014
#91
Likadant med dubblaförgasare och försöka suga igenom en liten turbo. Det kommer inte att bli nämnvärt mer effekt än med enkelförgasare då det kommer bli luftunderskott istället och för fet blandning. Som sagt sugturbo är fränt, men du ska nog hålla dig till enkelförgasare och ingen intercooler för det tar liksom stopp efter det..

Elbilar kan dra åt helvete.

24 november 2014
Trådstartare
#92
klubbfors skrev:
Ääh tycker det är hur coolt som helst om han kör dubbelförgasar-sugturbo,- jag menar bilar med eftermarknadssprut kryllar det ju av!
Får han ihop det, vilket jag inte alls tvivlar på, så kommer det ju vara herregud mycket fränare än min 190 som ska få MS1.
Kör hårt säger jag bara!

Hur ska du fixa tändningen förresten? stumma fördelaren?

Nej, tändningen reglerar sig själv, fattar inte varför folk som kör förgasar-turbo ska krångla med den hela tiden? Det är bara folk som är van vid databoxar och inte vet hur en fördelare fungerar som gör sånt. :p

För en fördelare funkar ju på det viset att den är fjäderbelastad till högtändning, så när man justerar in brytarna så gör man det på högtändning. Så det är inte för än man startat bilen som det blir vacuum i klockan till tändplattan och vrider den mot lågtändning (som den ska vara vid tomgång och lägre varv och lite gaspådrag). Sen närdu gasar och därmed öppnar spjället på förgasaren, det är då klockan på fördelaren tappar vacuum och fjädern drar den till högtändning (som det ska vara vid fullgas).
Och sen om det blir ett övertryck i insuget och därmed i klockan till fördelaren, så spelar det ingen som helst roll eftersom den bara kan vrida sig så mycket till högtändning.

Problemet löst, utan att göra ett smack! wink
Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (24 november 2014)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

24 november 2014
Trådstartare
#93
vEight skrev:
Likadant med dubblaförgasare och försöka suga igenom en liten turbo. Det kommer inte att bli nämnvärt mer effekt än med enkelförgasare då det kommer bli luftunderskott istället och för fet blandning. Som sagt sugturbo är fränt, men du ska nog hålla dig till enkelförgasare och ingen intercooler för det tar liksom stopp efter det..

Det tror inte jag serdu! För med enkel sugturbo-förgasare så kan det bara flöda så mycket luft som förgasaren hinner med.

Har inte det exakta måttet nu på förgasaren, men låt oss för enkelhetens skull säga att loppet i förgasaren har en diameter på 4cm. Då får du en total öppen yta på förgasaren av lite dryga 12cm2, och sätter du då på en till förgasare så dubblar du ju ytan och får strax över 24cm2 i öppningsyta och kan därför suga dubbelt så mycket luft. wink

Annars så är det ju som att säga att du inte kan suga mer läsk genom två sugrör än med ett sugrör. wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

Baronen
1 434 Inlägg
24 november 2014
#94
Ja, det är ju coolt när det skjuter lite eld ur avgasröret tongue
Senast redigerat av vEight (24 november 2014)

Elbilar kan dra åt helvete.

24 november 2014
Trådstartare
#95
vEight skrev:
Ja, det är ju coolt när det skjuter lite eld ur röret tongue

Varför skulle det skjuta eld där? O.o

Så länge tändningen och kammen står rätt så ska det ju inte komma eld ur röret, om det inte är så att man står med en bensindunk och tippar rätt ner i insuget. tongue

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

Baronen
1 434 Inlägg
24 november 2014
#96
Du tänker delvis rätt. Men! I detta fall blir det som att suga läsk genom ett sugrör med två mynningar i enan änden.

Sen är det ju så att i o med att du inte får något vacuum så kan du ju inte reglera tändförställning. Så då får du ju välja på lågvarvsbludder eller högvarvsbludder. Dom flesta bygger ju om fördelaren så dom får en tryckklocka istället för vacuumklocka.

Elbilar kan dra åt helvete.

24 november 2014
Trådstartare
#97
vEight skrev:
Du tänker delvis rätt. Men! I detta fall blir det som att suga läsk genom ett sugrör med två mynningar i enan änden.

Sen är det ju så att i o med att du inte får något vacuum så kan du ju inte reglera tändförställning. Så då får du ju välja på lågvarvsbludder eller högvarvsbludder. Dom flesta bygger ju om fördelaren så dom får en tryckklocka istället för vacuumklocka.

Men i det här fallet så är det ju förgasaren som inte kommer kunna leverera tillräckligt med luft till turbon, den kanske bara hänger med till MAX 0,5-0,6bar, medans turbon utan tvekan kan suga luft till MINST 1,5bar. Så då om du har två förgasare som kan leverera tillräckligt med luft för att få ett överladd på 0,5-0,6. Så kommer ju två förgasare kunna leverera tillräckligt med luft till 1-1,2bar
Eller hur?

Sen, varför skulle jag inte få ett vacuum till fördelaren? O.o

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

Baronen
1 434 Inlägg
25 november 2014
#98
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
vEight skrev:
Du tänker delvis rätt. Men! I detta fall blir det som att suga läsk genom ett sugrör med två mynningar i enan änden.

Sen är det ju så att i o med att du inte får något vacuum så kan du ju inte reglera tändförställning. Så då får du ju välja på lågvarvsbludder eller högvarvsbludder. Dom flesta bygger ju om fördelaren så dom får en tryckklocka istället för vacuumklocka.

Men i det här fallet så är det ju förgasaren som inte kommer kunna leverera tillräckligt med luft till turbon, den kanske bara hänger med till MAX 0,5-0,6bar, medans turbon utan tvekan kan suga luft till MINST 1,5bar. Så då om du har två förgasare som kan leverera tillräckligt med luft för att få ett överladd på 0,5-0,6. Så kommer ju två förgasare kunna leverera tillräckligt med luft till 1-1,2bar
Eller hur?

Sen, varför skulle jag inte få ett vacuum till fördelaren? O.o

Ja, det återstår ju att se.

Vart ska du få vacuumet ifrån då?

Elbilar kan dra åt helvete.

25 november 2014
Trådstartare
#99
Jadu, från insuget då kanske? Där man liksom brukar ta det...

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

39 Inlägg
25 november 2014
#100
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Jadu, från insuget då kanske? Där man liksom brukar ta det...

på en turbo bil har du ju övertryck i insuget!



Sök