Borde det inte bli en våldsam ökning av mängden luft som ska passera gasaren jmf med vad den är gjord för då den sitter innan turbon, luften ska ju komprimeras så går det ju åt en del? Eller tänker jag fel? Menar att en singel SU kanske blir lite klent.
Oo=V=oO "When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat" / Henry Ford Oo=V=oO
Ett simpelt MS1 för att sköta soppan är annars ett allternativ som är betydligt billigare än att trassla med förgasare. Du köper grejerna för strax över tusenlappen.
Hjälp en som inte har koll....hur tänkte du få intercoolern å göra nytta me upplägget => Förgarare - Turbo - intercooler - insug !?
Intercoolern är ju till för att kyla luften och det spelar ingen större roll vart den sitter så länge den sitter efter turbon. Problemet i denna setup är att också bränslet blir kylt. Risken är också stor att det kalla bränslet kondenserar i intercoolern och går från gasform till flytande. Ungefär som i en kondensor i en ac anläggning.
Borde det inte bli en våldsam ökning av mängden luft som ska passera gasaren jmf med vad den är gjord för då den sitter innan turbon, luften ska ju komprimeras så går det ju åt en del? Eller tänker jag fel? Menar att en singel SU kanske blir lite klent.
Just därför jag inte siktar på så värst mycket effekt (140-150Hp) sen blir det ju dubbla förgasare om jag tänkt trimma mer.
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Ääh tycker det är hur coolt som helst om han kör dubbelförgasar-sugturbo,- jag menar bilar med eftermarknadssprut kryllar det ju av! Får han ihop det, vilket jag inte alls tvivlar på, så kommer det ju vara herregud mycket fränare än min 190 som ska få MS1. Kör hårt säger jag bara!
Hur ska du fixa tändningen förresten? stumma fördelaren?
Hjälp en som inte har koll....hur tänkte du få intercoolern å göra nytta me upplägget => Förgarare - Turbo - intercooler - insug !?
Intercoolern är ju till för att kyla luften och det spelar ingen större roll vart den sitter så länge den sitter efter turbon. Problemet i denna setup är att också bränslet blir kylt. Risken är också stor att det kalla bränslet kondenserar i intercoolern och går från gasform till flytande. Ungefär som i en kondensor i en ac anläggning.
Just därför jag har slopat idén om intercooler för att jag är rädd för kondensation JUST NU. Blir nog till sommaren när det blir lite varmare jag provar sätta på intercooler.
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Likadant med dubblaförgasare och försöka suga igenom en liten turbo. Det kommer inte att bli nämnvärt mer effekt än med enkelförgasare då det kommer bli luftunderskott istället och för fet blandning. Som sagt sugturbo är fränt, men du ska nog hålla dig till enkelförgasare och ingen intercooler för det tar liksom stopp efter det..
Ääh tycker det är hur coolt som helst om han kör dubbelförgasar-sugturbo,- jag menar bilar med eftermarknadssprut kryllar det ju av! Får han ihop det, vilket jag inte alls tvivlar på, så kommer det ju vara herregud mycket fränare än min 190 som ska få MS1. Kör hårt säger jag bara!
Hur ska du fixa tändningen förresten? stumma fördelaren?
Nej, tändningen reglerar sig själv, fattar inte varför folk som kör förgasar-turbo ska krångla med den hela tiden? Det är bara folk som är van vid databoxar och inte vet hur en fördelare fungerar som gör sånt. :p
För en fördelare funkar ju på det viset att den är fjäderbelastad till högtändning, så när man justerar in brytarna så gör man det på högtändning. Så det är inte för än man startat bilen som det blir vacuum i klockan till tändplattan och vrider den mot lågtändning (som den ska vara vid tomgång och lägre varv och lite gaspådrag). Sen närdu gasar och därmed öppnar spjället på förgasaren, det är då klockan på fördelaren tappar vacuum och fjädern drar den till högtändning (som det ska vara vid fullgas). Och sen om det blir ett övertryck i insuget och därmed i klockan till fördelaren, så spelar det ingen som helst roll eftersom den bara kan vrida sig så mycket till högtändning.
Problemet löst, utan att göra ett smack!
Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (24 november 2014)
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Likadant med dubblaförgasare och försöka suga igenom en liten turbo. Det kommer inte att bli nämnvärt mer effekt än med enkelförgasare då det kommer bli luftunderskott istället och för fet blandning. Som sagt sugturbo är fränt, men du ska nog hålla dig till enkelförgasare och ingen intercooler för det tar liksom stopp efter det..
Det tror inte jag serdu! För med enkel sugturbo-förgasare så kan det bara flöda så mycket luft som förgasaren hinner med.
Har inte det exakta måttet nu på förgasaren, men låt oss för enkelhetens skull säga att loppet i förgasaren har en diameter på 4cm. Då får du en total öppen yta på förgasaren av lite dryga 12cm2, och sätter du då på en till förgasare så dubblar du ju ytan och får strax över 24cm2 i öppningsyta och kan därför suga dubbelt så mycket luft.
Annars så är det ju som att säga att du inte kan suga mer läsk genom två sugrör än med ett sugrör.
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Ja, det är ju coolt när det skjuter lite eld ur röret
Varför skulle det skjuta eld där? O.o
Så länge tändningen och kammen står rätt så ska det ju inte komma eld ur röret, om det inte är så att man står med en bensindunk och tippar rätt ner i insuget.
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Du tänker delvis rätt. Men! I detta fall blir det som att suga läsk genom ett sugrör med två mynningar i enan änden.
Sen är det ju så att i o med att du inte får något vacuum så kan du ju inte reglera tändförställning. Så då får du ju välja på lågvarvsbludder eller högvarvsbludder. Dom flesta bygger ju om fördelaren så dom får en tryckklocka istället för vacuumklocka.
Du tänker delvis rätt. Men! I detta fall blir det som att suga läsk genom ett sugrör med två mynningar i enan änden.
Sen är det ju så att i o med att du inte får något vacuum så kan du ju inte reglera tändförställning. Så då får du ju välja på lågvarvsbludder eller högvarvsbludder. Dom flesta bygger ju om fördelaren så dom får en tryckklocka istället för vacuumklocka.
Men i det här fallet så är det ju förgasaren som inte kommer kunna leverera tillräckligt med luft till turbon, den kanske bara hänger med till MAX 0,5-0,6bar, medans turbon utan tvekan kan suga luft till MINST 1,5bar. Så då om du har två förgasare som kan leverera tillräckligt med luft för att få ett överladd på 0,5-0,6. Så kommer ju två förgasare kunna leverera tillräckligt med luft till 1-1,2bar Eller hur?
Sen, varför skulle jag inte få ett vacuum till fördelaren? O.o
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Du tänker delvis rätt. Men! I detta fall blir det som att suga läsk genom ett sugrör med två mynningar i enan änden.
Sen är det ju så att i o med att du inte får något vacuum så kan du ju inte reglera tändförställning. Så då får du ju välja på lågvarvsbludder eller högvarvsbludder. Dom flesta bygger ju om fördelaren så dom får en tryckklocka istället för vacuumklocka.
Men i det här fallet så är det ju förgasaren som inte kommer kunna leverera tillräckligt med luft till turbon, den kanske bara hänger med till MAX 0,5-0,6bar, medans turbon utan tvekan kan suga luft till MINST 1,5bar. Så då om du har två förgasare som kan leverera tillräckligt med luft för att få ett överladd på 0,5-0,6. Så kommer ju två förgasare kunna leverera tillräckligt med luft till 1-1,2bar Eller hur?
Sen, varför skulle jag inte få ett vacuum till fördelaren? O.o