2898
Sök

Sugturbo

Jag har bestämt mig att bygga sugturbo i min 240 för att det är liiiiite slött nu. :P

63 023 Visningar
Uppdaterades senast 21 september 2015
Baronen
1 434 Inlägg
25 november 2014
#101
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Jadu, från insuget då kanske? Där man liksom brukar ta det...

Där blir det ju som sagt övertryck och inte undertryck som i en sugis. Enda stället du möjligen får vacuum är mellan förgasaren och turbon, men om det vacuumet blir rätt är jag osäker på. Du får väl pröva dig fram. Vad ska du använda för fugge?

Elbilar kan dra åt helvete.

25 november 2014
Trådstartare
#102
vEight skrev:
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Jadu, från insuget då kanske? Där man liksom brukar ta det...

Där blir det ju som sagt övertryck och inte undertryck som i en sugis. Enda stället du möjligen får vacuum är mellan förgasaren och turbon, men om det vacuumet blir rätt är jag osäker på. Du får väl pröva dig fram. Vad ska du använda för fugge?

Klart jag kommer få vacuum i insuget! Så länge spjället är stängt så blir det ju vacuum till fördelaren. SEN när du ska upp på varv och vill ha laddtryck, DÅ blir det övertryck, men då ska ju även fördelaren vrida sig mot högtändning, och då spelar det ingen jävla roll...

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

5 686 Inlägg
25 november 2014
#103
vEight skrev:
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Jadu, från insuget då kanske? Där man liksom brukar ta det...

Där blir det ju som sagt övertryck och inte undertryck som i en sugis. Enda stället du möjligen får vacuum är mellan förgasaren och turbon, men om det vacuumet blir rätt är jag osäker på. Du får väl pröva dig fram. Vad ska du använda för fugge?

Men snälla, har nån av er ens läst tråden? Han ska ha ett F-insug och styra luftflödet med F-insugets gasspjäll.

På tomgång kommer han ha vakuum, vid fullt spjäll innan turbon laddar har han atmosfärstryck och vid laddtryck har han övertryck.

Det som kommer hända med en vanlig sugmotorfördelare är att förtändningen kommer sänkas vid laddtryck, vilket inte är optimalt men verkar funka för flertalet personer som byggt förgasarturbo.
Det optimala vore att få tag i en fördelare från en AT-sats då den har en anslutning på baksidan av vakuumklockan för övertryck och övertrycket ledar man då in från före gasspjället för att inte få vakuum på båda sidor av klockan.


25 november 2014
Trådstartare
#104
TACK, äntligen någon som förstår! big_smile

Men det kommer ändå inte spela någon roll om det blir övertryck i klockan till fördelaren, för den kan ju aldrig gå längre än till inställd högtändning.
Jag menar, den kan ju inte slå över och bli eftertänd bara för att det är lite övertryck i den... wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

5 686 Inlägg
25 november 2014
#105
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
TACK, äntligen någon som förstår! big_smile

Men det kommer ändå inte spela någon roll om det blir övertryck i klockan till fördelaren, för den kan ju aldrig gå längre än till inställd högtändning.
Jag menar, den kan ju inte slå över och bli eftertänd bara för att det är lite övertryck i den... wink

Nä, däremot får du ju långt ifrån optimal förtändning eftersom högre varvtal kräver mera förtändning.
Men målet nu så här i början är väl förmodligen bara att få bilen att gå hårdare än original och då lär det duga.


25 november 2014
Trådstartare
#106
simlar skrev:
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
TACK, äntligen någon som förstår! big_smile

Men det kommer ändå inte spela någon roll om det blir övertryck i klockan till fördelaren, för den kan ju aldrig gå längre än till inställd högtändning.
Jag menar, den kan ju inte slå över och bli eftertänd bara för att det är lite övertryck i den... wink

Nä, däremot får du ju långt ifrån optimal förtändning eftersom högre varvtal kräver mera förtändning.
Men målet nu så här i början är väl förmodligen bara att få bilen att gå hårdare än original och då lär det duga.

Men i sådana fall så vrider man hela fördelaren så den blir mera förtänd. wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

25 november 2014
Trådstartare
#107
Fick Gasreglaget med gasstag idag, längtar hem så man kan få börja montera lite saker! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-3a509a8b82e2c3f35bf0c63499f61181.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

25 november 2014
Trådstartare
#108
Vart även en "Reglagewire" från Biltema igår, som ska gå till choken på förgasaren sen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-be08c6377845ed3f295adeb2307ef5b5.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

10 163 Inlägg
25 november 2014
#109
Rejstema speed shop wink Kommer bli bra det här ska bli roligt att se denna sen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

25 november 2014
Trådstartare
#110
Jo, även fast Biltema kanske inte har den bästa kvaliten på sina grejer. Så är dom ändå ganska billiga och har mycket roligt. big_smile

Så krimskrams och annat små-pyssel kan man ju skaffa där, men skulle aldrig köpa deras verktyg, däck, turbo eller sådana saker. Då är det ju bäst att kosta på lite extra. tongue

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

10 163 Inlägg
25 november 2014
#111
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Jo, även fast Biltema kanske inte har den bästa kvaliten på sina grejer. Så är dom ändå ganska billiga och har mycket roligt. big_smile

Så krimskrams och annat små-pyssel kan man ju skaffa där, men skulle aldrig köpa deras verktyg, däck, turbo eller sådana saker. Då är det ju bäst att kosta på lite extra. tongue

Vist är det så små roligt vandra runt på biltema ibland och kolla vad dom har.  smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

27 november 2014
Trådstartare
#112
Se om det blir att provmontera grenrör och insug till helgen, och se om man kan lyckas få dit nå tryckrör å grejer. smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

900 Inlägg
27 november 2014
#113
Kolla min 244 dl på mina gamla bilar. Jag körde med en 13 c. O e85  med sugturbo.  Funkade galant.

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

555 Inlägg
27 november 2014
#114
sydstatare skrev:
Kolla min 244 dl på mina gamla bilar. Jag körde med en 13 c. O e85  med sugturbo.  Funkade galant.

Ser grym ut !

Annars väntar vi på bilder i projekttråden big_smile


30 november 2014
Trådstartare
#115
Första provmontering utav turbo och insug så nu ska det dras lite tryckrör bara. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-f2606cb4045369c7058f7c323f85339f.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

30 november 2014
Trådstartare
#116
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-f51fb9e95b2ecc8f676a4af4cb8c4da4.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

1 december 2014
Trådstartare
#117
Som sagt var så har jag en TD04-15G Turbo, någon som vet vad det är för gänga i anslutningarna?

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

5 686 Inlägg
1 december 2014
#118
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Som sagt var så har jag en TD04-15G Turbo, någon som vet vad det är för gänga i anslutningarna?

m12x1,5 som på alla TD04 smile


1 december 2014
Trådstartare
#119
simlar skrev:
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Som sagt var så har jag en TD04-15G Turbo, någon som vet vad det är för gänga i anslutningarna?

m12x1,5 som på alla TD04 smile

På både vatten och olja?

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

5 686 Inlägg
1 december 2014
#120
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
simlar skrev:
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Som sagt var så har jag en TD04-15G Turbo, någon som vet vad det är för gänga i anslutningarna?

m12x1,5 som på alla TD04 smile

På både vatten och olja?

Japp



Sök