Jadu, från insuget då kanske? Där man liksom brukar ta det...
Där blir det ju som sagt övertryck och inte undertryck som i en sugis. Enda stället du möjligen får vacuum är mellan förgasaren och turbon, men om det vacuumet blir rätt är jag osäker på. Du får väl pröva dig fram. Vad ska du använda för fugge?
Jadu, från insuget då kanske? Där man liksom brukar ta det...
Där blir det ju som sagt övertryck och inte undertryck som i en sugis. Enda stället du möjligen får vacuum är mellan förgasaren och turbon, men om det vacuumet blir rätt är jag osäker på. Du får väl pröva dig fram. Vad ska du använda för fugge?
Klart jag kommer få vacuum i insuget! Så länge spjället är stängt så blir det ju vacuum till fördelaren. SEN när du ska upp på varv och vill ha laddtryck, DÅ blir det övertryck, men då ska ju även fördelaren vrida sig mot högtändning, och då spelar det ingen jävla roll...
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Jadu, från insuget då kanske? Där man liksom brukar ta det...
Där blir det ju som sagt övertryck och inte undertryck som i en sugis. Enda stället du möjligen får vacuum är mellan förgasaren och turbon, men om det vacuumet blir rätt är jag osäker på. Du får väl pröva dig fram. Vad ska du använda för fugge?
Men snälla, har nån av er ens läst tråden? Han ska ha ett F-insug och styra luftflödet med F-insugets gasspjäll.
På tomgång kommer han ha vakuum, vid fullt spjäll innan turbon laddar har han atmosfärstryck och vid laddtryck har han övertryck.
Det som kommer hända med en vanlig sugmotorfördelare är att förtändningen kommer sänkas vid laddtryck, vilket inte är optimalt men verkar funka för flertalet personer som byggt förgasarturbo. Det optimala vore att få tag i en fördelare från en AT-sats då den har en anslutning på baksidan av vakuumklockan för övertryck och övertrycket ledar man då in från före gasspjället för att inte få vakuum på båda sidor av klockan.
Men det kommer ändå inte spela någon roll om det blir övertryck i klockan till fördelaren, för den kan ju aldrig gå längre än till inställd högtändning. Jag menar, den kan ju inte slå över och bli eftertänd bara för att det är lite övertryck i den...
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Men det kommer ändå inte spela någon roll om det blir övertryck i klockan till fördelaren, för den kan ju aldrig gå längre än till inställd högtändning. Jag menar, den kan ju inte slå över och bli eftertänd bara för att det är lite övertryck i den...
Nä, däremot får du ju långt ifrån optimal förtändning eftersom högre varvtal kräver mera förtändning. Men målet nu så här i början är väl förmodligen bara att få bilen att gå hårdare än original och då lär det duga.
Men det kommer ändå inte spela någon roll om det blir övertryck i klockan till fördelaren, för den kan ju aldrig gå längre än till inställd högtändning. Jag menar, den kan ju inte slå över och bli eftertänd bara för att det är lite övertryck i den...
Nä, däremot får du ju långt ifrån optimal förtändning eftersom högre varvtal kräver mera förtändning. Men målet nu så här i början är väl förmodligen bara att få bilen att gå hårdare än original och då lär det duga.
Men i sådana fall så vrider man hela fördelaren så den blir mera förtänd.
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Jo, även fast Biltema kanske inte har den bästa kvaliten på sina grejer. Så är dom ändå ganska billiga och har mycket roligt.
Så krimskrams och annat små-pyssel kan man ju skaffa där, men skulle aldrig köpa deras verktyg, däck, turbo eller sådana saker. Då är det ju bäst att kosta på lite extra.
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Jo, även fast Biltema kanske inte har den bästa kvaliten på sina grejer. Så är dom ändå ganska billiga och har mycket roligt.
Så krimskrams och annat små-pyssel kan man ju skaffa där, men skulle aldrig köpa deras verktyg, däck, turbo eller sådana saker. Då är det ju bäst att kosta på lite extra.
Vist är det så små roligt vandra runt på biltema ibland och kolla vad dom har.