10 januari 2015
Trådstartare
Har försökt leta mig fram på Google om vad man ska ha för tändning, men lyckas inte hitta något vettigt svar.
Jag vet att man ska ha ca: 10grader förtändning vid tomgång, och att en vanlig original fördelare på en sugis går upp till ca: 35grader vid fullt gaspådrag osv... Men allt sånt mäts utan vacuumslangarna på, eller???
Med en turbo så ska man ju sänka förtändningen ju mer laddtryck man har i princip. Har läst att dom flesta brukar stumma fördelaren på 22-28grader, men då får man en sån jävla pissig tomgång istället, och jag vill ju även kunna köra min bil på annat än bara full gas.
så det jag undrar är då hur mycket tändningen lär backas när man får ca: 0,5 i laddtryck vid ungefär 3500rpm, för att förhindra spikningar?
Så låt säga att min motor har 10grader vid tomgång, sen 35-40grader vid 5000rpm.
Har skaffat en dubbelverkande vacuumklocka till fördelaren som jag ska använda, och undrar hur många grader dess "noll-läge" är på (då när det är atmosfärstryck i båda ändar) ???
För
Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (10 januari 2015)
Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!