3132
Sök

Bentley Turbo R 6,8i 1991 köpvärd?

tummen mitt i handen
167 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#1
Jag har sedan jag fick kk för många år sedan i princip enbart kört vanliga standardbilar typ Volvo o SAAB i de lägre prisklasserna dvs bilar som kostat ca 30K kronor i inköp. En o annan MB, BMW o Audi har det också blivit under åren samt även ett flertal jänkare som jag själv varit o letat upp i Kalifornien o kört upp till New Jersey o fraktat hem till Sverige.

Det jag mest sörjer över är att jag inte kan meka själv. På mina gamla Volvo o SAAB kunde jag sträcka mig till att byta motorolja, oljefilter, luftfilter o stift men sedan tog min kunskap stopp, tyvärr.

Har funderat på senare år att köpa en lite lyxigare bil. MB, BMW o Audi skulle ju kunna vara trevliga alternativ men nackdelen med dessa bilar att iom Sveriges EU-inträde o massimport både av privatpersoner o parallellimport så står ju sådana bilar på var- o varannan parkering. Vilket inte gör dessa bilar mindre intressanta. Jaguar skulle kunna vara ett alternativ men jag har mer o mer börjat snegla på Bentley Turbo R 6,8i från tidigt 1990-tal.

En ny Volvo V70 II D4 S/S Sport kostar ny dryga 400K kronor o en ny XC90 kostar uppåt 550K kronor o efter tre år har dessa bilar fallit halva sitt nypris dvs uppåt 200K kronor resp drygt 250K kronor.  sad

Köper jag ex en Bentley Turbo R 6,8i från tidigt/mitten av 1990-talet för i runda slängar 100K kronor så lär ju knappast prisfallet vara så dramatiskt utan sköter jag bilen väl så kan den faktiskt bevara sitt värde åtskilliga år. Problemet uppstår ju när något går sönder o jag måste leta delar. Nu tillhör jag knappast dom som vänder mig till märkesverkstäder utan jag anlitar oftast "verkstan på hörnet". Delar borde man ju kunna hitta på nätet nu när det är lika enkelt att handla från Kina o Hong Kong som från Ellos Postorder. Det borde rimligtvis finnas åtskilliga handlare från the UK som handlar med Bentley delar på nätet.

Var har du för åsikter? Det är ju avsevärt mycket roligare att köra en Bentley än en Volvo.  cool

Här är några bilder på en 1991 Bentley Turbo R 6,8i som bara gått 4.000 svenska mil (knappa 25.000 engelska miles) - en ägare o som bjudes ut för i runda slängar 100.000 kronor.

http://bockenbruse.com/bentley_turbo_r_6.8i/

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

238 Inlägg
17 november 2014
#2
http://veicoli.autoscout24.it/?atype=C& … ask-Button  kolla in denna  länk.  Lycka till  med  köpet  . Det  finns  garanterat  delar till  bilen på  www.ebay.com    och om du googlar  delen du behöver. Bilarna i italien är dessutom vänster styrda. Hoppas du hittar ett  fint ex   Mvh Tysken
Senast redigerat av Tysken35 (17 november 2014)

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 november 2014
#3
funderat på vad bränsleförbrukningen kan tänkas ligga på ? smile


4 146 Inlägg
17 november 2014
#4
Den lär ju ha varit väldigt väl skött, stått i garage osv. Den har ju dock en del år på nacken så gummibussningar osv kanske börjar bli slitna.

Kolla upp lite slitdelar som kan tänkas behövas bytas, typ spindelleder , bromsbelägg osv. Går det relativt enkelt att få tag på så kan du ju lätt köpa bilen, för det är ju som du säger mycket roligare att köra en sån än en volvo och håller du den i samma skick så lär ju inte värdeminskningen vara speciellt hög.

Men skall du ha den som bruksbil? Tänk då på att det kanske inte är så roligt att vänta på delar ifrån usa i 3 veckor innan du kan få lagat bilen om den ev skulle gå sönder.


1 938 Inlägg
17 november 2014
#5
92 fick den 4växlad låda istället för 3växlad. 6.8 liter motor, turbo, 385 hk och 2.4 ton.
Känns omodernt även för den tiden?
Annars säkert trevlig att köra från A till B om man har bra avtal på bensin.

Handledare
1 481 Inlägg
17 november 2014
#6
Servicekostnader.....

Mil/mån              Pris
1600/12 mån    10,900:-
3200/24 mån    16,590:-
4800/36 mån    10,900:-
6400/48 mån    25,500:-
8000/60 mån    10,900:-
9600/72 mån    19,100:-
11200/84 mån    10,900:-
12800/96 mån    22,300:-
14400/108 mån    10,900:-
16000/120 mån    22,400:-


4 146 Inlägg
17 november 2014
#7
Glesmark skrev:
92 fick den 4växlad låda istället för 3växlad. 6.8 liter motor, turbo, 385 hk och 2.4 ton.
Känns omodernt även för den tiden?
Annars säkert trevlig att köra från A till B om man har bra avtal på bensin.

Haha vafan va omodernt dedär lät, 3 växlad och typ 55 hk/liter med turbo:D


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
17 november 2014
#8
saab_sonett skrev:
Servicekostnader.....

Mil/mån              Pris
1600/12 mån    10,900:-
3200/24 mån    16,590:-
4800/36 mån    10,900:-
6400/48 mån    25,500:-
8000/60 mån    10,900:-
9600/72 mån    19,100:-
11200/84 mån    10,900:-
12800/96 mån    22,300:-
14400/108 mån    10,900:-
16000/120 mån    22,400:-

inte så blodigt endå...

mycket med gamla lyxbilar är att det lätt drar iväg bara för att hålla dom vid liv..

intressant är att veta vad slitdelar kostar så som bromskivor hjulager osv. normala saker som går sönder på en gammal bil oavsätt skick

Kör fort så hinner inget hända...

4 146 Inlägg
17 november 2014
#9
Growe skrev:
saab_sonett skrev:
Servicekostnader.....

Mil/mån              Pris
1600/12 mån    10,900:-
3200/24 mån    16,590:-
4800/36 mån    10,900:-
6400/48 mån    25,500:-
8000/60 mån    10,900:-
9600/72 mån    19,100:-
11200/84 mån    10,900:-
12800/96 mån    22,300:-
14400/108 mån    10,900:-
16000/120 mån    22,400:-

inte så blodigt endå...

mycket med gamla lyxbilar är att det lätt drar iväg bara för att hålla dom vid liv..

intressant är att veta vad slitdelar kostar så som bromskivor hjulager osv. normala saker som går sönder på en gammal bil oavsätt skick

Ganska blodigt ändå? Service var 1600 mil på 10000 kr. kör han 3k mil om året så är det ju över 30k bara service kostnader för honom på ett år.
Senast redigerat av zemet (17 november 2014)


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
17 november 2014
#10
zemet skrev:
Growe skrev:
saab_sonett skrev:
Servicekostnader.....

Mil/mån              Pris
1600/12 mån    10,900:-
3200/24 mån    16,590:-
4800/36 mån    10,900:-
6400/48 mån    25,500:-
8000/60 mån    10,900:-
9600/72 mån    19,100:-
11200/84 mån    10,900:-
12800/96 mån    22,300:-
14400/108 mån    10,900:-
16000/120 mån    22,400:-

inte så blodigt endå...

mycket med gamla lyxbilar är att det lätt drar iväg bara för att hålla dom vid liv..

intressant är att veta vad slitdelar kostar så som bromskivor hjulager osv. normala saker som går sönder på en gammal bil oavsätt skick

Ganska blodigt ändå? Service var 1600 mil på 10000 kr. kör han 3k mil om året så är det ju över 30k bara service kostnader för honom på ett år.

är jhu ingen töntig nissan micra klart som korvspad att det är dyrt att riva runt en sån där mot en vanlig svenne bil men hade räknat på mer pengar än så....
ska man åka fint får man lida pin...   ser bra mycket ballare ut på uppfarten än någon modern bil..  alla kan ta ett lån och skaffa sig något dyrt äkel som en bmw m5 eller nått annat smäck.  men nu snackar vi klass som är så mycket bättre..

Kör fort så hinner inget hända...

1 938 Inlägg
17 november 2014
#11
saab_sonett skrev:
Servicekostnader.....

Mil/mån              Pris
1600/12 mån    10,900:-
3200/24 mån    16,590:-
4800/36 mån    10,900:-
6400/48 mån    25,500:-
8000/60 mån    10,900:-
9600/72 mån    19,100:-
11200/84 mån    10,900:-
12800/96 mån    22,300:-
14400/108 mån    10,900:-
16000/120 mån    22,400:-

Återkommande är att andra servicen och varannan efter det ligger 65-120% dyrare än dom andra, vad händer där?

#GoodToBeBad
856 Inlägg
17 november 2014
#12
elektronikfreak: Vad är syftet med bilen?

1. A-till-B-bil där den är din transportkälla med känsla?
2. En exklusiv finbil som du brukar när du verkligen VILL och upp till 7-800mil om året?

Väljer du andra alternativet så är mitt råd att fullfölja. Gör inget dumdristigt och kör första bästa bil som du ser, men fullfölj din "dröm" och köp den bil du vill ha. Kör du inte mer än nämnda 7-800mil per år så får varje mil enligt mig kosta mer, både i bränsle och ägandekostnader. Det var precis så jag resonerade när jag nyligen köpte min bil.

Om du vill ha den som en bra, pålitlig och skön året-runt-bil som du använder "hela tiden" - låt bli. Det smakar mer än det kostar, och då kommer du i slutändan må bättre av en bil som iofs må vara vanligare, men också är enklare att leva med på var-dags-basis.

Lycka till oavsett - Bentley Turbo R är en oerhört cool bil! smile

mvh Ola


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
17 november 2014
#13
Glesmark skrev:
saab_sonett skrev:
Servicekostnader.....

Mil/mån              Pris
1600/12 mån    10,900:-
3200/24 mån    16,590:-
4800/36 mån    10,900:-
6400/48 mån    25,500:-
8000/60 mån    10,900:-
9600/72 mån    19,100:-
11200/84 mån    10,900:-
12800/96 mån    22,300:-
14400/108 mån    10,900:-
16000/120 mån    22,400:-

Återkommande är att andra servicen och varannan efter det ligger 65-120% dyrare än dom andra, vad händer där?

istället för olja+oljefilter så ingår även luftfilter och stift.. ;-)   säkert någon större kontroll av något..

Kör fort så hinner inget hända...

#GoodToBeBad
856 Inlägg
17 november 2014
#14
Byte av diffolja och växellådsolja kan också anledning till de högre vart-annat-kostnaderna. Några utav de auktoriserade svenska verkstäderna (Autoropa & Callisma) kan säkert svara mer exakt då det ju inte är en dussinbil direkt.


1 938 Inlägg
17 november 2014
#15
Udda, men okej. Ser ingen direkt anledning att serva en 90talsbil på märkesverkstad, det man sparar i servicekostnader lär vara mer än det man förlorar vid försäljning för att den ej servats på auktoriserad verkstad.
Om nästa köpare ens reflekterar över det, det är ju inte säkert.

Allt är relativt, 4 servicar kostar ungefär 60 000 kr enligt ovan och samma servicar på oberoende verkstad säger vi kostar 15 000kr, så spar man 45 000 kr.
Typ 45% av bilens egenvärde vid köpet.

4 146 Inlägg
17 november 2014
#16
Man kan ju undra vad det är dom gör på dessa servicar som är så förbannat dyrt och varför det är så jävla korta intervaller?
En turbomatad motor med 55 hk/liter lär ju vara riktigt överdimensionerad? Eller är motorn så jävla dålig att det är typ 1920 tals standard på den?


Forummoderator
9 299 Inlägg
17 november 2014
#17
Den är ju inte gjord för att vara rödljusräser. 0 till hundra på runt 7 och toppfart på 225-230. Det är ju inte det det handlar om. En Bentley står för något annat.

Jag rekommenderar att du kontaktar English Car Care i Löddeköpinge och pratar med dem där, de är nog bäst på den typen av bilar i Sverige. Ägaren Steve har en själv och han är engelsman på riktigt. Däremot så tippar jag på att du behöver ha ganska djupa fickor faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 938 Inlägg
18 november 2014
#18
zemet skrev:
Man kan ju undra vad det är dom gör på dessa servicar som är så förbannat dyrt och varför det är så jävla korta intervaller?
En turbomatad motor med 55 hk/liter lär ju vara riktigt överdimensionerad? Eller är motorn så jävla dålig att det är typ 1920 tals standard på den?

Såg en Porsche på Blocket, bilen låg ute för runt 140 har jag för mig, en 2001 eller 2002, där ägaren gjort någon service hos Porsche för 48 eller 49 laxar. Antar att det är samma här, förbannat dyrt just för att det är just en Bentley.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 november 2014
#19
en service hos prosche går inte på 48-49 000, då har det ingått diverse reperationer utav bilen vid verkstadsbesöket


1 938 Inlägg
18 november 2014
#20
Möjligen, stod dock att den varit inne för service för dom pengarna. Annonsen finns på Blocket om den inte är såld, minns inte vilken annons det är dessvärre.
En 911 har jag för mig från 2001 eller 2002 ute för mellan 100-200, tror de va kring 140 men inte säker.


Sök