3283
Sök

Sluta AGA diffa

84 Inlägg
19 februari 2015
#101
TurboAnton skrev:
CHEEVA skrev:
TurboAnton skrev:

Varför är det puckat? 😄
Så om Kalle inte har råd med en diff för 10k så ska man allså ge upp sin hobby?

Ge upp sin hobby ? Jag vet inte vad diffar kostar till en 740 men 10 000 låter dyrt.
Annars kan han ju köpa en rolig bil, så slipper han förstöra en bra familjebil

Bygg ordentligt eller låt bli tolkar jag som köp märkes saker eller skit i o bygga bil.
10k kanske är dyrt men ska det vara ordentligt så hamnar vi där om inte dyrare.

Sen så är frågan. Är de värt att lägga ut 10k eller mer på en diff som ska fungera som man vill? När man kan svetsa och få samma funktion



Mvh/Lindggren


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 februari 2015
#102
Lindggren skrev:
TurboAnton skrev:
CHEEVA skrev:

Ge upp sin hobby ? Jag vet inte vad diffar kostar till en 740 men 10 000 låter dyrt.
Annars kan han ju köpa en rolig bil, så slipper han förstöra en bra familjebil

Bygg ordentligt eller låt bli tolkar jag som köp märkes saker eller skit i o bygga bil.
10k kanske är dyrt men ska det vara ordentligt så hamnar vi där om inte dyrare.

Sen så är frågan. Är de värt att lägga ut 10k eller mer på en diff som ska fungera som man vill? När man kan svetsa och få samma funktion



Mvh/Lindggren

Frågan är om man måste ha diffspärr om man inte har råd med rätt grejjer. Vill jag ha taklucka i min sprillans nya bil men inte har råd att lägga de slantarma extra vid beställning så skär jag ju inte upp taket vid leverans med vinkelslip. Det är ju samma funktion men kanske inte riktigt samma sak.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

359 Inlägg
19 februari 2015
#103
DiwraZ skrev:
Lindggren skrev:
TurboAnton skrev:

Bygg ordentligt eller låt bli tolkar jag som köp märkes saker eller skit i o bygga bil.
10k kanske är dyrt men ska det vara ordentligt så hamnar vi där om inte dyrare.

Sen så är frågan. Är de värt att lägga ut 10k eller mer på en diff som ska fungera som man vill? När man kan svetsa och få samma funktion



Mvh/Lindggren

Frågan är om man måste ha diffspärr om man inte har råd med rätt grejjer. Vill jag ha taklucka i min sprillans nya bil men inte har råd att lägga de slantarma extra vid beställning så skär jag ju inte upp taket vid leverans med vinkelslip. Det är ju samma funktion men kanske inte riktigt samma sak.

"Kanske inte riktigt samma sak" stämmer verkligen in bra på ditt resonemang

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
19 februari 2015
#104
St3v3 skrev:
DiwraZ skrev:
Lindggren skrev:

Sen så är frågan. Är de värt att lägga ut 10k eller mer på en diff som ska fungera som man vill? När man kan svetsa och få samma funktion



Mvh/Lindggren

Frågan är om man måste ha diffspärr om man inte har råd med rätt grejjer. Vill jag ha taklucka i min sprillans nya bil men inte har råd att lägga de slantarma extra vid beställning så skär jag ju inte upp taket vid leverans med vinkelslip. Det är ju samma funktion men kanske inte riktigt samma sak.

"Kanske inte riktigt samma sak" stämmer verkligen in bra på ditt resonemang

Nu läste du nog vad han skrev fel; Att kapa i taket för att man inte har råd att köpa med taklucka ÄR precis som att svetsa diffen för att man inte köper riktiga grejer, funktionen blir snarlik men INGET av dem blir riktigt samma sak som om man faktiskt la pengarna på det från början...

Jämförelsen haltar inte som du tycks påstå, däremot finns det inga argument FÖR att svetasde diffar skulle behålla samma fantastiska väghållning som en Volvo har från början. Stabilt i höga farter med kurvor som en giraff i full fart med sammanbundna bakben.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

359 Inlägg
19 februari 2015
#105
t_one21 skrev:
St3v3 skrev:
DiwraZ skrev:

Frågan är om man måste ha diffspärr om man inte har råd med rätt grejjer. Vill jag ha taklucka i min sprillans nya bil men inte har råd att lägga de slantarma extra vid beställning så skär jag ju inte upp taket vid leverans med vinkelslip. Det är ju samma funktion men kanske inte riktigt samma sak.

"Kanske inte riktigt samma sak" stämmer verkligen in bra på ditt resonemang

Nu läste du nog vad han skrev fel; Att kapa i taket för att man inte har råd att köpa med taklucka ÄR precis som att svetsa diffen för att man inte köper riktiga grejer, funktionen blir snarlik men INGET av dem blir riktigt samma sak som om man faktiskt la pengarna på det från början...

Jämförelsen haltar inte som du tycks påstå, däremot finns det inga argument FÖR att svetasde diffar skulle behålla samma fantastiska väghållning som en Volvo har från början. Stabilt i höga farter med kurvor som en giraff i full fart med sammanbundna bakben.

Jag förstod vad han menade men du förstod inte vad jag menade

Hans jämförelse kanske inte är riktigt samma sak

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
19 februari 2015
#106
St3v3 skrev:
t_one21 skrev:
St3v3 skrev:

"Kanske inte riktigt samma sak" stämmer verkligen in bra på ditt resonemang

Nu läste du nog vad han skrev fel; Att kapa i taket för att man inte har råd att köpa med taklucka ÄR precis som att svetsa diffen för att man inte köper riktiga grejer, funktionen blir snarlik men INGET av dem blir riktigt samma sak som om man faktiskt la pengarna på det från början...

Jämförelsen haltar inte som du tycks påstå, däremot finns det inga argument FÖR att svetasde diffar skulle behålla samma fantastiska väghållning som en Volvo har från början. Stabilt i höga farter med kurvor som en giraff i full fart med sammanbundna bakben.

Jag förstod vad han menade men du förstod inte vad jag menade

Hans jämförelse kanske inte är riktigt samma sak

"Jämförelsen haltar inte som du tycks påstå" - tycker nog att det betyder att jag förstått vad du menade...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

359 Inlägg
19 februari 2015
#107
Så jämförelsen haltar inte? Kapa sönder en bil för 300k+ eller svetsa bakaxeln på en bil för kanske 5k för att göra den roligare och hållbarare?

Enda axlarna som har låst sig för mig är original osvetsade. Dom små diffdreven spricker och hamnar mellan pinjong och kronhjul. Jag har även kört tusentals mil med svetsade axlar utan bekymmer och självklart blir inte väghållningen bättre, men ingen påstår det heller. Jag har även byggt en Volvocab för några tusenlappar för jag tyckte inte att en C70 cab var värd pengarna, det är väl en bra jämförelse?

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
19 februari 2015
#108
Ska vi flytta jämförelsen längre frammåt som du gjorde nu så handlar det om att du på allvar försämrar egenskaperna hos en bil genom att köra en en stum bakaxel, framför allt när det inte driver fram samtidigt.
Alltså skapar det en trafikfara, sätta sågen i taket på en bärande kaross kan på sitt sätt bidra till fara med.
Men att lägga ned tiden på att göra bärande bågar som du garanterat gjorde med caben förhindrar en stor del av riskerna och då har du inte heller "bara kapat taket"

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

84 Inlägg
19 februari 2015
#109
DiwraZ skrev:
Lindggren skrev:
TurboAnton skrev:

Bygg ordentligt eller låt bli tolkar jag som köp märkes saker eller skit i o bygga bil.
10k kanske är dyrt men ska det vara ordentligt så hamnar vi där om inte dyrare.

Sen så är frågan. Är de värt att lägga ut 10k eller mer på en diff som ska fungera som man vill? När man kan svetsa och få samma funktion



Mvh/Lindggren

Frågan är om man måste ha diffspärr om man inte har råd med rätt grejjer. Vill jag ha taklucka i min sprillans nya bil men inte har råd att lägga de slantarma extra vid beställning så skär jag ju inte upp taket vid leverans med vinkelslip. Det är ju samma funktion men kanske inte riktigt samma sak.

Men vad är rätt grejer då?



Mvh/Lindggren


359 Inlägg
19 februari 2015
#110
t_one21 skrev:
Ska vi flytta jämförelsen längre frammåt som du gjorde nu så handlar det om att du på allvar försämrar egenskaperna hos en bil genom att köra en en stum bakaxel, framför allt när det inte driver fram samtidigt.
Alltså skapar det en trafikfara, sätta sågen i taket på en bärande kaross kan på sitt sätt bidra till fara med.
Men att lägga ned tiden på att göra bärande bågar som du garanterat gjorde med caben förhindrar en stor del av riskerna och då har du inte heller "bara kapat taket"

Det skapar en större trafikfara att trimma motorer men inte startar ni såna klagotrådar?

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
19 februari 2015
#111
St3v3 skrev:
t_one21 skrev:
Ska vi flytta jämförelsen längre frammåt som du gjorde nu så handlar det om att du på allvar försämrar egenskaperna hos en bil genom att köra en en stum bakaxel, framför allt när det inte driver fram samtidigt.
Alltså skapar det en trafikfara, sätta sågen i taket på en bärande kaross kan på sitt sätt bidra till fara med.
Men att lägga ned tiden på att göra bärande bågar som du garanterat gjorde med caben förhindrar en stor del av riskerna och då har du inte heller "bara kapat taket"

Det skapar en större trafikfara att trimma motorer men inte startar ni såna klagotrådar?

Skapar ingen trafik fara att trimma motorer, ökad effekt är inte samma sak som sämre väghållning.
Där emot ska självklart allt i en bil uppgraderas om man ökar effekten; anpassa allt efter bruk och effekt

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 februari 2015
#112
Lindggren skrev:
DiwraZ skrev:
Lindggren skrev:

Sen så är frågan. Är de värt att lägga ut 10k eller mer på en diff som ska fungera som man vill? När man kan svetsa och få samma funktion



Mvh/Lindggren

Frågan är om man måste ha diffspärr om man inte har råd med rätt grejjer. Vill jag ha taklucka i min sprillans nya bil men inte har råd att lägga de slantarma extra vid beställning så skär jag ju inte upp taket vid leverans med vinkelslip. Det är ju samma funktion men kanske inte riktigt samma sak.

Men vad är rätt grejer då?



Mvh/Lindggren

Det är upp till brukaren att avgöra. Det finns olika typer av diffbromsar på marknaden för olika behov och plånböcker. Är man en "fattiglapp" så finns aussilockersats som man monterar själv. Det kostar inga 10000kr som nämnt tidigare. Visst är det lite pyssel att montera men det är det att svetsa oxå.

Så om man nu måste göra 2 streck i backen utanför korvmojjen med sin 5000kr 740GL så är aussilocker s.a.s rätt grejjer. Då får man en bil som beter sig som den ska vid normal körning och ritar 2 streck vid behov. Dessutom är det minst lika hög skrytfaktor på tugget av en sådan diff som en svetsad...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

84 Inlägg
19 februari 2015
#113
DiwraZ skrev:
Lindggren skrev:
DiwraZ skrev:

Frågan är om man måste ha diffspärr om man inte har råd med rätt grejjer. Vill jag ha taklucka i min sprillans nya bil men inte har råd att lägga de slantarma extra vid beställning så skär jag ju inte upp taket vid leverans med vinkelslip. Det är ju samma funktion men kanske inte riktigt samma sak.

Men vad är rätt grejer då?



Mvh/Lindggren

Det är upp till brukaren att avgöra. Det finns olika typer av diffbromsar på marknaden för olika behov och plånböcker. Är man en "fattiglapp" så finns aussilockersats som man monterar själv. Det kostar inga 10000kr som nämnt tidigare. Visst är det lite pyssel att montera men det är det att svetsa oxå.

Så om man nu måste göra 2 streck i backen utanför korvmojjen med sin 5000kr 740GL så är aussilocker s.a.s rätt grejjer. Då får man en bil som beter sig som den ska vid normal körning och ritar 2 streck vid behov. Dessutom är det minst lika hög skrytfaktor på tugget av en sådan diff som en svetsad...

Är väl den mest sämsta skit att köpa? då den håller runt 1år sen är den slut på, i värsta fall. Denna funkar som en svetsdiff när man gasar, Så då borde denna va lika farlig som svetsdiff att köra i kurvor?


Mvh/Lindggren


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 februari 2015
#114
Lindggren skrev:
DiwraZ skrev:
Lindggren skrev:

Men vad är rätt grejer då?



Mvh/Lindggren

Det är upp till brukaren att avgöra. Det finns olika typer av diffbromsar på marknaden för olika behov och plånböcker. Är man en "fattiglapp" så finns aussilockersats som man monterar själv. Det kostar inga 10000kr som nämnt tidigare. Visst är det lite pyssel att montera men det är det att svetsa oxå.

Så om man nu måste göra 2 streck i backen utanför korvmojjen med sin 5000kr 740GL så är aussilocker s.a.s rätt grejjer. Då får man en bil som beter sig som den ska vid normal körning och ritar 2 streck vid behov. Dessutom är det minst lika hög skrytfaktor på tugget av en sådan diff som en svetsad...

Är väl den mest sämsta skit att köpa? då den håller runt 1år sen är den slut på, i värsta fall. Denna funkar som en svetsdiff när man gasar, Så då borde denna va lika farlig som svetsdiff att köra i kurvor?


Mvh/Lindggren

Livslängden kan jag inte uttala mig om. Däremot beter den sig inte som en svetsdiff vid kurvtagning. Du är ju värre än en 3åring som vägrar förstå. Hade svetsdiff varit bra hade det funnit från fabrik.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Fixare
321 Inlägg
19 februari 2015
#115
DiwraZ skrev:
Lindggren skrev:
DiwraZ skrev:

Det är upp till brukaren att avgöra. Det finns olika typer av diffbromsar på marknaden för olika behov och plånböcker. Är man en "fattiglapp" så finns aussilockersats som man monterar själv. Det kostar inga 10000kr som nämnt tidigare. Visst är det lite pyssel att montera men det är det att svetsa oxå.

Så om man nu måste göra 2 streck i backen utanför korvmojjen med sin 5000kr 740GL så är aussilocker s.a.s rätt grejjer. Då får man en bil som beter sig som den ska vid normal körning och ritar 2 streck vid behov. Dessutom är det minst lika hög skrytfaktor på tugget av en sådan diff som en svetsad...

Är väl den mest sämsta skit att köpa? då den håller runt 1år sen är den slut på, i värsta fall. Denna funkar som en svetsdiff när man gasar, Så då borde denna va lika farlig som svetsdiff att köra i kurvor?


Mvh/Lindggren

Livslängden kan jag inte uttala mig om. Däremot beter den sig inte som en svetsdiff vid kurvtagning. Du är ju värre än en 3åring som vägrar förstå. Hade svetsdiff varit bra hade det funnit från fabrik.

Angående livslängden.
Har aussilocker på min 245 v8 och den är som ny efter 4 års hård bankörning. Hur länge håller en svetsdiffad axel? 2 veckor?

Lone Star Garage

84 Inlägg
20 februari 2015
#116
Vid bankörning kan de hålla, Men för gatan/vardagsbil så kommer den hålla allt för länge,

Men låser inte aussilocker när man gasar på? Så då borde den väl låsa sig om man gasar på genom en kurva? eller har jag fel?


Mvh/Lindggren


Fixare
321 Inlägg
20 februari 2015
#117
Lindggren skrev:
Vid bankörning kan de hålla, Men för gatan/vardagsbil så kommer den hålla allt för länge,

Men låser inte aussilocker när man gasar på? Så då borde den väl låsa sig om man gasar på genom en kurva? eller har jag fel?


Mvh/Lindggren

Jo den låser helt riktigt upp vid vridmomentsökning. Men du kan köra snabbt genom en kurva på jämn gas utan att den låser. Du vill ju gärna ha öppen diff runt kurvan för att sedan ställa dig på gasen i en så rak linje som möjligt i utgången av kurvan. Ja om man inte driftar då.

Lone Star Garage

245 Inlägg
20 februari 2015
#118
gravityone skrev:
Lindggren skrev:
Vid bankörning kan de hålla, Men för gatan/vardagsbil så kommer den hålla allt för länge,

Men låser inte aussilocker när man gasar på? Så då borde den väl låsa sig om man gasar på genom en kurva? eller har jag fel?


Mvh/Lindggren

Jo den låser helt riktigt upp vid vridmomentsökning. Men du kan köra snabbt genom en kurva på jämn gas utan att den låser. Du vill ju gärna ha öppen diff runt kurvan för att sedan ställa dig på gasen i en så rak linje som möjligt i utgången av kurvan. Ja om man inte driftar då.

om det nu ska gnällas så tycker jag aussielockern är mer oförutsägar än svetsdiff eftersom den smiter in och hela bilen gungar till när den låser när man kliver på gasen, samma när man släpper gasen efter en dundersladd, då gungar bilen till igen.
svetsdiff funkar fint för dom som vet hur det funkar, frågor på det?
http://www.garaget.org/video/123376
Senast redigerat av eferm (20 februari 2015)


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
20 februari 2015
#119
eferm skrev:
gravityone skrev:
Lindggren skrev:
Vid bankörning kan de hålla, Men för gatan/vardagsbil så kommer den hålla allt för länge,

Men låser inte aussilocker när man gasar på? Så då borde den väl låsa sig om man gasar på genom en kurva? eller har jag fel?


Mvh/Lindggren

Jo den låser helt riktigt upp vid vridmomentsökning. Men du kan köra snabbt genom en kurva på jämn gas utan att den låser. Du vill ju gärna ha öppen diff runt kurvan för att sedan ställa dig på gasen i en så rak linje som möjligt i utgången av kurvan. Ja om man inte driftar då.

om det nu ska gnällas så tycker jag aussielockern är mer oförutsägar än svetsdiff eftersom den smiter in och hela bilen gungar till när den låser när man kliver på gasen, samma när man släpper gasen efter en dundersladd, då gungar bilen till igen.
svetsdiff funkar fint för dom som vet hur det funkar, frågor på det?
http://www.garaget.org/video/123376

Ditt resonemang håller ju precis lika bra mot aussielockern, "alltså vet man hur den fungerar så är det ju inga problem..."

Skillnaden är just att aussin fortfarande klarar av att behålla bilens vägegenskaper vid vanlig körning.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

245 Inlägg
20 februari 2015
#120
t_one21 skrev:
eferm skrev:
gravityone skrev:
Jo den låser helt riktigt upp vid vridmomentsökning. Men du kan köra snabbt genom en kurva på jämn gas utan att den låser. Du vill ju gärna ha öppen diff runt kurvan för att sedan ställa dig på gasen i en så rak linje som möjligt i utgången av kurvan. Ja om man inte driftar då.

om det nu ska gnällas så tycker jag aussielockern är mer oförutsägar än svetsdiff eftersom den smiter in och hela bilen gungar till när den låser när man kliver på gasen, samma när man släpper gasen efter en dundersladd, då gungar bilen till igen.
svetsdiff funkar fint för dom som vet hur det funkar, frågor på det?
http://www.garaget.org/video/123376

Ditt resonemang håller ju precis lika bra mot aussielockern, "alltså vet man hur den fungerar så är det ju inga problem..."

Skillnaden är just att aussin fortfarande klarar av att behålla bilens vägegenskaper vid vanlig körning.

du lyssnar ju inte! det gör den inte alls, men vet man vad som händer så är det mycket lättare.
kliver du på gasen eller gasar när du ska parkera på konsum så låser aussin, alltså behåller den inte bilens vägegenskaper.

bonusbild
http://www1.garaget.org/archive/33/3243 … 383155.jpg
Senast redigerat av eferm (20 februari 2015)



Sök