20 november 2014
Trådstartare
Ja, det här är annu en gammal volvo går dåligt -tråd..
Jag har en 940 jag inte kan hitta felet på B230fb lh2,4 (-92)
Det började med att den inte hade någon tomgång och gick jävligt ryckigt/dåligt, samtidigt som att all kylarvätska var försvunnen
Bytte topp,insug,grenrör,spjällhus-packning
Då hade den ganska bra tomgång men varierar mellan 600-1300 rpm,(eller lägre men då drar den upp sig själv) gick att köra men gick riktigt dåligt (körde ca 7km) stängde av den och tvättade tändkablarna med "t röd" startade den och den gick mycket bättre! Fast hade fortfarande problem med tomgången
Gick nu bra att köra, körde hem
Körde igen dagen efter gick också bra då,inga problem för utom lite med tomgången
Körde den igen två dagar senare,(igår) då gick den lika värdelöst som efter toppackningsbytet, körde ändå ca 3km,stängde av den, och sen när jag startade den gick den bra att köra igen (fortfarande samma problem med tomgången)
Startade den idag igen, och den går rätt bra förutom tomgången (inte körd bara stått still)
Kan tillägga
Tvättat tomgångsmotorn och testad koppla den mot batteriet (fungerade)
Inga felkoder ,hade tidigare på lamdasonden, motorlampan börjar lysa precis före den dör (tappar tomgången helt)
Mätte spänningen på lamdasonden vid jämtvarvtal och den var mellan 0,05-1v och den går likadant med urkopplad lamdasond (iallafall stillastående)
Isoleringen till vevaxellägesgivaren var lös
Spjällslägesgivaren fungerar bra
Går sämre om jag kopplar ur lmm
Dör direkt jag kopplar ur vevaxellägesgivaren
Testat med startgas -händer ingenting
Det händer ingenting när jag kopplar ur tempgivaren (under treansinsug) Skanör någon vara snäll och mäta resistansen i sin sådan på en bil som fungerar bra?
Någon som har någon aning om vad det kan vara
Senast redigerat av sweeken (20 november 2014)