2500
Sök

940 Turbo, Koppling "försvinner"

2 030 Inlägg
24 november 2014
Trådstartare
#1
Tjena!
Har uppkommit ett skumt fel på min 940 turbo -94 för ett tag sen. M90-låda.
När man är ute och kör och ska växla så fastnar kopplingspedalen i sitt nedre läge (fjädrar inte tillbaka) samtidigt som bilen inte är frikopplad. Efter en stund och lite pumpande på pedalen så är den normal igen, Har hänt 5ggr på ca 2månader nu tror jag! Det händer oregelbundet, ibland under vanlig körning och nån gång på gården när man startar bilen.
Kopplingen är hydralisk och det är bromsvätska i kärlet.

Så om någon har nån teori får nå hemskt gärna dela med er! smile
Senast redigerat av BlueScreeen (25 november 2014)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 250 Inlägg
24 november 2014
#2
Inre läckage i huvudcylindern för kopplingen. Ingen minskning av oljenivån,  för det är inget som läcker utåt, bara förbi kolven inuti cylindern. En trolig orsak är att oljan, egentligen hydraulvätskan, inte bytts på många år. Vätskan binder fukt från luften som orsakar korrosion. Förr kunde man byta eventuella tätningar om dessa skulle varit felet.  Men i dag byter man hela cylindern,  förmodligen.

Ett annat fel kan vara att det med tiden kommit skräp ned i oljan vid ev påfyllning. Då funkar inte backventilfunktionen på kolven i cylindern... Ja,  då blir det pedalen i bott.

Byt,  sug ur resterande olja i oljekoppen, fyll olja av rätt typ, lufta. Rör bara inte bromspedalen då det är tomt i koppen, för då blir det att lufta hela broms systemet också. Broms o koppling brukar ha samma oljekopp.

2 030 Inlägg
24 november 2014
Trådstartare
#3
Okej tack så mkt Meaganeowner!!!!!!
Jag å pappa var inne på spåret att det kunde vara luft i systemet, för att det hade med "hydraliken"(oljan) att göra var jag ganska säker på.

Då ska jag ge mig på att byta cylindern!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
24 november 2014
Trådstartare
#4

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 november 2014
#6
Mors 740 betedde sig likadant. Bytte först mastercyl sedan även slavcyl innan det blev bra. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

2 030 Inlägg
25 november 2014
Trådstartare
#7
Rockabilly_Micke skrev:
nej det är huvudcylindern för bromsen du ska ha en sån här http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ … EM-S5394G/

Rockabilly_Micke skrev:
nej det är huvudcylindern för bromsen du ska ha en sån här http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ … EM-S5394G/

Misstänkte att det kanske kunde vara den där! Just därför jag fick lov å fråga! Tack Micke! smile


DiwraZ skrev:
Mors 740 betedde sig likadant. Bytte först mastercyl sedan även slavcyl innan det blev bra. Lycka till

Okej, då får vi se om jag får byta den ock så då, tack tack!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.


Sök