3436
Sök

Behövs 4mm kabel, eller klarar jag mig med 2.5mm kabel till mina strålkastare?

638 Inlägg
29 november 2014
Trådstartare
#1
Håller på att konvertera mina Fas1 strålkastare på min S40, till Fas2 strålkastare och funderar om jag verkligen behöver 4mm grov kabel till detta.

Det går från en singel H4 lampa per strålkastare i Fas1 strålkastaren, till två st H7 lampor 55W per strålkastare i Fas2.

Kopplingsschemat ser ut såhär
http://www.garaget.org/?car=295385&image=2946224

Och enligt hjälp i tråden så verkar det vara 4mm som gäller. (Iaf vad dom har använt)   Men undrar om jag inte klarar mig med 2.5mm? Det hade underlättat ganska mycket, då det blir mer lättjobbat med den mindre kabeln.

Kommer väl nånting här snart!

638 Inlägg
29 november 2014
Trådstartare
#2
Eller en följdfråga, klarar jag mig med mindre dimension på kablarna någonstans i det där schemat? Att jag har 4mm från batteri in till relä kanske, och sen 2.5 från relät till lamporna? Eller kanske inte går det heller?

Kommer väl nånting här snart!

4 474 Inlägg
29 november 2014
#3
räcker väl med 2,5mm2..vad är det original 1,5mm2

Grosshandlare
14 Inlägg
1 938 Inlägg
29 november 2014
#5
2.5mm2 kommer funka perfekt, men det är ingen nackdel med 4mm2 om du inte skulle ha tillgång till 2.5mm2.

2 037 Inlägg
29 november 2014
#6
Jag skulle inte koppla enligt det där schemat...
Inte för att det inte funkar att koppla så, Men jag skulle inte ha allt kopplat allt via en säkring, för går säkringen så har du inget ljus alls kvar förutom parkeringsljuset.

Koppla skilt två relä till halvljusen så matning tas skilt till varje relä från batteriet och styrström skilt från höger och vänster. Då blir du inte utan båda halvljusen i fall någon säkring eller annat ger upp.

Helljuset kan du koppla via ett relä för helljuset kan man köra utan ifall det skulle bli något fel på det, men det är klart att vill man så kan man också köra med 2 relä till helljuset.

638 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
#7
Tack då vet jag smile

MammDiin problemet är om jag kopplar helljuset för sig och halvljuset för sig så växlar den mellan hel/halvljus när jag byter.  Då den i grunden gör detta på H4 lampan! Därför måste jag "låna" ström från ett av helljusens reläer när till halvljuset när jag byter till helljus.

Kommer väl nånting här snart!

2 037 Inlägg
30 november 2014
#8
Nackdelen med att de lyser samtidigt är att man själv blir bländad av halvljuset när helljuset är igång, men fördelen är förstås att man kanske ser lite bättre med ett helljus och två halvljus (jämfört med endast ett helljus) om en lampa skulle ge upp.
Men kanske det är krav på att båda lyser samtidigt?

Går även att koppla så båda lyser samtidigt med en diod.
Så om du då hade koppla enligt det schema du länkat till så kan du ta bort reläet i mitten, och istället dra en kabel extra mellan 86 på helljusreläet (alternativt direkt från bilens helljuskontakt) till halvljusreläets 86.
Och på denna kabel ska dioden sitta så den släpper igenom ström till halvljusreläet men blockerar så inte styrströmmen från halvljusreläet kan gå till helljusetreläet och aktivera det.

Yawn...
3 151 Inlägg
30 november 2014
#9
MammDiin skrev:
Men kanske det är krav på att båda lyser samtidigt?

Det stämmer, halvljus får inte slockna när helljus tänds.

2 037 Inlägg
30 november 2014
#10
Mervolic skrev:
MammDiin skrev:
Men kanske det är krav på att båda lyser samtidigt?

Det stämmer, halvljus får inte slockna när helljus tänds.

Varför är det så?

Yawn...
3 151 Inlägg
30 november 2014
#11
MammDiin skrev:
Mervolic skrev:
MammDiin skrev:
Men kanske det är krav på att båda lyser samtidigt?

Det stämmer, halvljus får inte slockna när helljus tänds.

Varför är det så?

Det kan man fråga sig om många regler i Sverige, men jag gissar att det är för att det inte ska bli helt mörkt ifall helljuset inte tänds. smile

2 037 Inlägg
30 november 2014
#12
Mervolic skrev:
MammDiin skrev:
Mervolic skrev:

Det stämmer, halvljus får inte slockna när helljus tänds.

Varför är det så?

Det kan man fråga sig om många regler i Sverige, men jag gissar att det är för att det inte ska bli helt mörkt ifall helljuset inte tänds. smile

Kan vara så kanske smile

Men då igen så har man högre strömförbrukning när båda är igång samtidigt, vilket leder till högre bränsleförbrukning vilket påverkar miljön mera. Vilket de försöker förebygga idag när de endast lyser DRL framtill på nya bilar dagtid, vilket även är lite dumt när det är mörkt baktill.

Yawn...
3 151 Inlägg
30 november 2014
#13
MammDiin skrev:
Mervolic skrev:
MammDiin skrev:

Varför är det så?

Det kan man fråga sig om många regler i Sverige, men jag gissar att det är för att det inte ska bli helt mörkt ifall helljuset inte tänds. smile

Kan vara så kanske smile

Men då igen så har man högre strömförbrukning när båda är igång samtidigt, vilket leder till högre bränsleförbrukning vilket påverkar miljön mera. Vilket de försöker förebygga idag när de endast lyser DRL framtill på nya bilar dagtid, vilket även är lite dumt när det är mörkt baktill.

Hehe, ja. Vissa saker är lite motsägelsefullt. Det är dumt att tumma på säkerheten för att spara lite pengar, vilket tyvärr görs för ofta.

1 160 Inlägg
30 november 2014
#14
mitt halvljus slocknar när jag sätter på helljus. 3 år gammal bil

1 938 Inlägg
30 november 2014
#15
Mitt halvljus är igång när jag drar igång helljuset, 2013 års modell med xenon på halv och halogen på hel.

2 037 Inlägg
30 november 2014
#16
Glesmark skrev:
Mitt halvljus är igång när jag drar igång helljuset, 2013 års modell med xenon på halv och halogen på hel.

Borde vara så på alla bilar med xenonhalvljus, för xenon lyser inte med full styrka direkt, och desto mindre uppstarter desto längre livslängd på lamporna.

2 037 Inlägg
30 november 2014
#17
horbybonnen skrev:
mitt halvljus slocknar när jag sätter på helljus. 3 år gammal bil

Är det H4 lampor?

1 160 Inlägg
3 december 2014
#18
ja
MammDiin skrev:
horbybonnen skrev:
mitt halvljus slocknar när jag sätter på helljus. 3 år gammal bil

Är det H4 lampor?


Sök