2922
Sök

Saab 900 og motor med 2,3l vev t16

Planerar att stroka en B202 till 2,3l då jag alltid har funderat på detta. Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig, eller?

16 579 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2015
20 Inlägg
2 december 2014
Trådstartare
#1
Jaha, då har man kommit en bit på väg. Veven är på balansering och förhoppningsvis har jag den om ett par dagar.
Börjar bli lite tveksam om detta kommer att funka bra, finns det någon som har gjort detta förut?? Nog för att lådorna inte gillar moment och att geometrin på vevstakarna blir tokiga så kommer ju även kolven så långt ner i cylindern så att den på gränsen vill kantra i nedre dödläge. Detta stör mig allt mer.
Jag använder: 2,3 långvev med orginalstakar och t7:ans kolvar. Komentarer om val av kolvar kan vi lämna då jag vet att dom inte är det bästa, gratis var dom så det kan vara en bra start för att se om det funkar. Gör det det så blir det borrning första överdim och wössner kolvar. Men som sagt, börjar tveka. Motorn startar säker men tror det blir en instabil motor... Antagligen därför man knappt kan hitta bevis på att någon har gjort det.

20 Inlägg
5 december 2014
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-71f48823316b0b5a7d8ad806fd7760cf.jpg
Då var det dags att gå igenom och märka upp kabelstammens nödvändiga in och utgångar till trionic 5. Ett lagom jobb för en fredag kväll.

20 Inlägg
5 december 2014
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-21ce074cc287c36103187b00d7f6855c.jpg
Vägde in "gammelstakarna" igår som är betydligt lättare än de senare. Gamla stakar grov gänga, senare stakar har fin gänga samt 12 kants mutter Kan vara bra att ha lättare stakar när det nu lutar åt 2 litersveven o lite högre varvtal istället.
Senast redigerat av T-Bjorken (5 december 2014)

20 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
#5
Menar du att 2,3l prylarna inte skulle passa i din 900 ng? Eller vilket problem gäller det?

250 Inlägg
20 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
#7
Anpassning av kabelhärva till elcentralen/säkringsboxen så det blir en enkel plugandplay om man vill återställa allt om man vill. Bränslepumpsrelä samt huvudrelä fick plats där i också så det kommer att se orginalmonterat ut :-)Planerna på 2,3l vev skrotas då jag hittat ett bättre alternativ. Ett i stort sett helt nytt 2,1 liters block!! Kolvarna svarvas ner till 9,1 i kompförhållande så får vi se hur länge dom vill vara med. 2,3 liters bygget blir nu en sugis rallymotor istället som min polare ska bygga färdigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-9e5e917832ed5ca6ac49bcd609b4c41a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-d99ea082560530369747e7f233f9f5cc.jpg
Svarvning av koltopp

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-eac3ee81a4da3fad388c72754471844e.jpg

20 Inlägg
13 december 2014
Trådstartare
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-34ccbf83cd0fa8f923a804e7552a0367.jpg
Kolvkylning fixad. Längden på rören kommer att kortas senare. Funderar på att beställa wössner kolvar då jag har hört att orginal 2,1 kolvar inte är direkt starka.
Tack ttttorsten för tipset;-)

250 Inlägg
20 Inlägg
13 december 2014
Trådstartare
#10
Nej b202 och b212 saknar kolvkylning helt så detta kommer göra gott;-)

58 Inlägg
15 december 2014
#11
Mjaa sprängde diffen, å så fick jag tag på en 93 billigt med sprängt block som är lite smått på operationsbordet. Så blir ju 2,0 rödkassetarmotor eller ja blocket så stripar jag 7tan. smile


20 Inlägg
17 december 2014
Trådstartare
#12
Intercooler samt ett oljekyl flyttades fram till lite mer "normal" placering idag. Har även kvar kondensorn, (ac-kylet) så hela paketet fick flyttas bak så långt det gick för att få plats innanför stötfångaren.https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-756055a865ea6acde9b3229d9633e9ff.jpg

20 Inlägg
19 december 2014
Trådstartare
#13
Äntligen!!! Då har man fått vevaxel, svänghjul, tryckplatta och remskiva som varit på balansering. Även mina Wössner kolvar på 93mm och alla skruv och fästen som varit på nyförzinkning så helgen är räddad;-) Viktskillnaden mellan kolvarna var 0,2 gram. Helt ok men kunde inte låta bli att justera det i samband med att plats för kolvkylningsröret ändå fick göras. Kändes sådär att sätta slipmaskinen i kolvar som dessa.... Men bra blev det iaf:-)https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-34b7033fad187b2ea1e757e5872f5431.jpg

20 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
#14
Triggermönstret infräst i svänghjulet 60-2 trionic 5.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-0b0de0db881ed828ab052d947efcad80.jpg

Dags att lägga på toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-47e0a8e898ce0db2833b5753cd5c4ab3.jpg

Inklockning kamaxlar. 1,5 in 1,2 ut. 268/9,6.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-43f5b10ec9c5aea8303f5decbed67e9c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-ffa6e26234fc3464d78106e51f327051.jpg


Vevaxelsensorn får sitta här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-295dfa8552809a7cd6c12303fab80b1d.jpg


Motorn är nu klar, komplett med trionic 5 elhärva bara att stoppa i. Men nu blir det först urmontering av den gamla motorn samt lackering av motorrummet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-1fb6d296b8c2e04b3dcd95986eb5676f.jpg

1 945 Inlägg
6 januari 2015
#15
Prem lagd. smile Ser kanon bra ut. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

20 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
#16
Tackar Mr Lööf smile Nu har jag äntligen fått lackerat motorrummet samt svetsat in ett luftintag i vä framskärm.
Motorn är monterad och uppstartad cool Så grymt skönt att ha den flyttbar igen för egen maskin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-cd5ad17837c4dfc1bfa811fff3e9009c.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-3fa8ea949b7b20343e1e54767bc26f11.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209623/209623-035334efe2d76f15b5d59f8193592c76.jpg


Sök