Jag skulle inte vilja ha en dyr bil som min första bil, då vågar man inte utmana sig för man är rädd att köra sönder den (om man är någorlunda lik mig i alla fall). Köp en bil i 20-50,000 kr klassen, sedan behöver det inte vara med största motorn heller. Det är ganska tråkigt att behöva "byta ner sig" i motorstorlek sedan, istället för att kunna gå upp i storlek om man tycker det behövs.
Jag rekommenderar bilar som t ex Mitsubishi Galant, BMW 325 eller 525, eller liknande. Galant är ett bra alternativ, billig att äga, lätt att skruva i, bränslesnål men ändå rolig att köra, i mitt tycke riktigt snygg. BMW är lite dyrare, men bakhjulsdriven och rolig. Lite sportigare, men ändå har man lyxkänslan man vill ha i en bra bruksbil.
Med en billig bil är det lättare att utmana sig själv och lära sig hantera bilen, ju äldre bilen är desto bättre egentligen. Alla moderna hjälpsystem gör en dum i huvudet i trafiken (de flesta verkar tänka "jag har antisladd, jag kan köra hur fort som helst på vintern"), och lär en inte att hantera en bil utan hjälpsystem.