3341
Sök

Snygg och 'billig ' bil för 18 åring?

3 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
Fyllde nyss 18  och tänkte ta körkort så snart som möjligt. Jag började fundera på vilken bil jag skulle vilja köpa. Skulle vilja ha någon 'sportig' snygg bill men vill inte lägga ned för mycket pengar.

Jag tjänar rätt så bra så jag skulle kunna gå upp till 150k men inte mer än det.

Jag har kollat på Mazda Rx8 och några mustanger hittills och båda är rätt lockande. Men skulle gärna vilja veta några fler bilar som är jäkligt snygga och bra framförallt men kostar under 150k.
Senast redigerat av Adamtrh (3 december 2014)

220 Inlägg
3 december 2014
Tjenare!!

Det första du ska ta med i beräkningen vid köp av första bil och 18 år är inte vilken bil du har råd med i inköp.
Se över vad försäkringen kommer kosta dig.
Eftersom du tittar på relativt dyra bilar så är det helsförsäkring som gäller om du har något innaför pannan vilket jag misstänker att du har eftersom du vill ha en sportig bil :-)

Att köpa en sportig bil kan vara en ren mardöm för din ekonomi ftersom sportiga bilar körs sportigt och slits mer än en sunkig mazda 323 som framförs av en äldre dam.
Titta över vad dom vanligaste slitdelarna kostar att laga på verkstad och välj nu inte Kajs video och svets utan kollar du på en RX-8 så kolla med Mazda verkstad  etc.

Bara några goda råd längs den låååånga vägen..

1 224 Inlägg
3 december 2014
Köp en snygg, nyare och säker bil med liten motor. Är nog det bästa för att lära sig köra. Med din budget skulle jag köpt en bil för ca. 50-60k.
Sedan har du pengar att betala försäkringar, skatter, underhåll och kanske pilla lite.
Senast redigerat av Lowpass (3 december 2014)

i-vtec Do you?

3 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
Okej, tack så mycket för svaren smile

Yawn...
3 151 Inlägg
4 december 2014
Jag skulle inte vilja ha en dyr bil som min första bil, då vågar man inte utmana sig för man är rädd att köra sönder den (om man är någorlunda lik mig i alla fall). Köp en bil i 20-50,000 kr klassen, sedan behöver det inte vara med största motorn heller. Det är ganska tråkigt att behöva "byta ner sig" i motorstorlek sedan, istället för att kunna gå upp i storlek om man tycker det behövs.

Jag rekommenderar bilar som t ex Mitsubishi Galant, BMW 325 eller 525, eller liknande. Galant är ett bra alternativ, billig att äga, lätt att skruva i, bränslesnål men ändå rolig att köra, i mitt tycke riktigt snygg. BMW är lite dyrare, men bakhjulsdriven och rolig. Lite sportigare, men ändå har man lyxkänslan man vill ha i en bra bruksbil.

Med en billig bil är det lättare att utmana sig själv och lära sig hantera bilen, ju äldre bilen är desto bättre egentligen. Alla moderna hjälpsystem gör en dum i huvudet i trafiken (de flesta verkar tänka "jag har antisladd, jag kan köra hur fort som helst på vintern"), och lär en inte att hantera en bil utan hjälpsystem.

1 510 Inlägg
4 december 2014
Din första bil kommer du vilja köra som en biltjuv med, alltså verkligen som en riktig j*vla idiot. Då är det tråkigt att ha en finare bil pga av att man inte vågar åka runt och sladda exempelvis för att man är allt för rädd om bilen. Att köpa en sunkbil låter ju väldigt trist kanske men du kommer garanterat ha roligare i en. smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

1 224 Inlägg
5 december 2014
Min första bil köpte jag för 8000kr
Jag hade den i tre år. En Mazda 323. Jag kunde göra vad jag ville med den. 1,3 liters motorn räckte gott och väl för att piska skiten ur alla. När den började dö. Dvs började få för mycket besiktningsproblem, var det roligt att köra sönder snöhögar med den. Roligare bil kommer jag nog aldrig ha smile

i-vtec Do you?

3 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
Okej. Så det är kanske bättre att köpa en lite billigare bil och bli van först och senare om jag vill ha en annan fixar jag det då? Annars så verkar BMW rätt lovande.

Mervolic skrev:
Jag skulle inte vilja ha en dyr bil som min första bil, då vågar man inte utmana sig för man är rädd att köra sönder den (om man är någorlunda lik mig i alla fall). Köp en bil i 20-50,000 kr klassen.

Ah det ligger något i vad du säger smile

När det gäller ekonomin så är det inga problem, jag tjänar ganska mycket mer än en vanlig 18 åring.
Senast redigerat av Adamtrh (7 december 2014)

Yawn...
3 151 Inlägg
7 december 2014
Adamtrh skrev:
När det gäller ekonomin så är det inga problem, jag tjänar ganska mycket mer än en vanlig 18 åring.

Kan så vara, men köper du en bil för alla sparpengarna så är det ju inte så kul om du kvaddar den totalt. Då får du ju ändå spara ett tag tills du har råd med en likadan, men köper du en bil för säg 20,000 och kvaddar den så kan du ju köpa typ 8st till innan du börjar känna dig fattig.

den enda som e som jag
274 Inlägg
7 december 2014
renault megane cupé

Din dröm är min verklighet

Sök