3754
Sök

Chevrolet Camaro 1968 Pro Touring projekt.

Välkomna till min tråd som handlar om min Camaro -68 som jag inhandlade hösten 2014. Jag har byggt ett par bilar under åren men har aldrig delat med mig av mina byggen vilket jag har ångrat gång på gång men nu har jag äntligen... Visa mer

20 271 Visningar
Uppdaterades senast 9 juli 2015
29 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#1
Välkomna till min tråd som handlar om min Camaro -68 som jag inhandlade hösten 2014. Jag har byggt ett par bilar under åren men har aldrig delat med mig av mina byggen vilket jag har ångrat gång på gång men nu har jag äntligen fått tummen ur smile

Lite grejer som finns på "Att göra listan"

Byta ut den 4vxl lådan till en TH400 aut.
Ny lack
bygga 4 link
servostyrning.
skivbromsar.
coilovers.
ny inredning.
20" fälgar.
osv
osv
osv....

Ni som följer få se smile

Mvh Peter


29 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#2
Växellådsbytet är ingång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32073/32073-401ed9a7dbc1fb4bfaef55c3b3bac447.jpg
Senast redigerat av peter_andersson (7 december 2014)


66 Inlägg
7 december 2014
#4
Ska följas!!

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.

341 Inlägg
9 december 2014
#5
Följer lätt! Läckert!


Thedawe
9 december 2014
#6
om du ska ha bilen som pro touring skulle jag avråda från 4-link, bakänden blir för styv för att du ska ha någon körglädje med bilen på svängiga vägar. 3-link fungerar i kurvor men är svårt att konstruera på ett bra sätt.
Satsa på bra fjädring och stötdämpare istället, antingen coil fjädrar eller bladfjädrar med slapper bars eller caltracs.

68 Inlägg
9 december 2014
#7
Skall följas!

Likes old cars with new technology!

341 Inlägg
29 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
#9
Thedawe skrev:
om du ska ha bilen som pro touring skulle jag avråda från 4-link, bakänden blir för styv för att du ska ha någon körglädje med bilen på svängiga vägar. 3-link fungerar i kurvor men är svårt att konstruera på ett bra sätt.
Satsa på bra fjädring och stötdämpare istället, antingen coil fjädrar eller bladfjädrar med slapper bars eller caltracs.

Tack för tipset smile

Dessa grejer är det jag hade tänkt mig.

http://www.ridetech.com/store/weld-in-a … lated.html

http://www.ridetech.com/store/airbar-co … table.html

Mvh Peter


29 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
#10
Lite uppdatering från helgen.

inget vidare vacker under.
https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32073/32073-279442e6b072befc0379c93111209288_tn.jpg''

Med hjälp av en billift+10st pallar+domkraft o så lite verktyg så lyckade jag få ut växellådan själv. Sänkte ner växellådan försiktigt med domkraften och när den gick fritt så höjde jag bilen och sedan drog ut pallarna. KLART!
https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32073/32073-f0c9c587a317521495fe63b7a72e5558_tn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32073/32073-8999111d0d46d88501c9f468b3948f9e_tn.jpg

Jag gjorde en tabbe o köpte en Pontiac låda först för jag trodde dom passade i camaro men icke! Så finns det någon som behöver en th400 till Pontiac så har jag en över:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32073/32073-af28dfbc6cd2836982a5cf81292e0e3b_tn.jpg


Thedawe
10 december 2014
#11
peter_andersson skrev:
Thedawe skrev:
om du ska ha bilen som pro touring skulle jag avråda från 4-link, bakänden blir för styv för att du ska ha någon körglädje med bilen på svängiga vägar. 3-link fungerar i kurvor men är svårt att konstruera på ett bra sätt.
Satsa på bra fjädring och stötdämpare istället, antingen coil fjädrar eller bladfjädrar med slapper bars eller caltracs.

Tack för tipset smile

Dessa grejer är det jag hade tänkt mig.

http://www.ridetech.com/store/weld-in-a … lated.html

http://www.ridetech.com/store/airbar-co … table.html

Mvh Peter

4-linken du har länkat är en triangulerad, de blir alltså en 3-link setup. jag tycker dock den ser lite klent konstruerad ut... jag hade fortfarande börjat med en uppgradering av fjädring och stötdämpare och sen ut o testkört, köp coil fjädrar (kräver ombyggnad av fästpunkterna, finns kit på summit) så kan du ju bygga 4-link sen om du vill de utan att ha slängt pengarna i sjön när du köpte det andra.

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
10 december 2014
#12
Blir att följa detta! Skulle dock vilja ha lite större bilder! Men bättre att ha små bilder än inga alls så ska inte klaga! Håller tummarna att allt går bra för dig! smile


29 Inlägg
14 december 2014
Trådstartare
#13
lewwan skrev:
Blir att följa detta! Skulle dock vilja ha lite större bilder! Men bättre att ha små bilder än inga alls så ska inte klaga! Håller tummarna att allt går bra för dig! smile

Klicka på dom så blir dom större smile

Med vänlig hälsning peter


29 Inlägg
14 december 2014
Trådstartare
#14
När Jag ändå har plockat bort kadan o växellåda så var det lika bra att fortsätta demontera smile
Motorn är en 350 som går fint så jag har inte tänkt göra några större ingrepp på den utan jag ska byta lite slangar, headers och måla upp den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32073/32073-fdb1e055c46115950c507434a95ec1e3_tn.jpg


29 Inlägg
14 december 2014
Trådstartare
#15
peter_andersson skrev:
När Jag ändå har plockat bort kadan o växellåda så var det lika bra att fortsätta demontera smile
Motorn är en 350 som går fint så jag har inte tänkt göra några större ingrepp på den utan jag ska byta lite slangar, headers och måla upp den.

http://www1.garaget.org/gallery/images/33/32073/32073-fdb1e055c46115950c507434a95ec1e3_tn.jpg

Hur lyckas jag få större bilder?????????


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
14 december 2014
#16
peter_andersson skrev:
lewwan skrev:
Blir att följa detta! Skulle dock vilja ha lite större bilder! Men bättre att ha små bilder än inga alls så ska inte klaga! Håller tummarna att allt går bra för dig! smile

Klicka på dom så blir dom större smile

Med vänlig hälsning peter

Ahh! Tack så mycket för tipset! big_smile


29 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#17
https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32073/32073-e28d7476352591d039c2e37547551fb1.jpg
Vad tycks om den guldiga inredningen? Själv så hade jag handskar på mig när jag rev ut den.


29 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#18
https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32073/32073-05c6206b318a791554784c62ed7140b8.jpg


29 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#19
Så här slutade dagen.
Mycket jobb ligger framför mig. Det blir en hel del kolfiber samt egentillverkade dörrsidor o så har jag redan stolar och baksäte från en Audi s3 liggandes. En Ipad ska byggas in i instrumentbrädan me innan allt är klart smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32073/32073-3feb4d5a36a6879d90613311d9986bfa.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32073/32073-4616b6100fe1248ccb319b3a961a9a84.jpg


66 Inlägg
24 december 2014
#20
Jag gillar färgen på inredningen,har samma nyans i min bonneville -68.
Dock förstår jag om du byter i din,det passar inte in i pro touringstilen

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.


Sök