3388
Sök

Volvo 940 bromsoks kolv som fastnat

138 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#1
Hej.
Som rubriken lyder så försökte jag byta skiva på en kompis 940, Bytte skiva men när vi skulle byta belägg också samtidigt så såg jag att kolven i bromsoken har fastnat och är skitsvår att trycka tillbaka, fick loss den inre sidan  men yttre har fastnat så ja får inte i beläggen emellan,  det är en 92.a så inte konstigt kanske att den har rostat ihop sig.

Några tips? Måste man köpa nytt Ok?

Mvh

604 Inlägg
7 december 2014
#2
Ett begagnat duger nog, renovering är inte värt besväret.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Skåning
739 Inlägg
7 december 2014
#3
Spruta in bra med 5-56 bakom damaskerna till kolvarna i oket,
använd en stor rörtång, ta i, riktigt jävla hårt så släpper kolven, även om det kan gå trögt.
Pumpa ut kolvarna en bit med bromspedalen, ta korta tag med pedalen för säkerhets skull.
Med tiden så kan det bli slitet och kanske rostigt inne i huvudbromscylindern, trampar du då långt
ner så kan det finnas kanter inne i cylindern så skadar tätningarna till kolven, då har du läckande
huvudbromscylinder som resultat, jag har lyckats med det själv, och det var inte kul.
Var noggrann med att kolla så att du inte pumpar ut kolvarna för långt, det finns inget som stoppar dem
och du kan nog gissa hur kul det blir om de trillar ut.
Fortsätt med att spruta in 5-56, motionerna kolvarna hela vägen in och en bit ut så ska kolvarna sedan röra sig lätt.
Har du tur och tålamod så löser det sig, lycka till.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

31 Inlägg
7 december 2014
#4
Ibanezman skrev:
Spruta in bra med 5-56 bakom damaskerna till kolvarna i oket,
använd en stor rörtång, ta i, riktigt jävla hårt så släpper kolven, även om det kan gå trögt.
Pumpa ut kolvarna en bit med bromspedalen, ta korta tag med pedalen för säkerhets skull.
Med tiden så kan det bli slitet och kanske rostigt inne i huvudbromscylindern, trampar du då långt
ner så kan det finnas kanter inne i cylindern så skadar tätningarna till kolven, då har du läckande
huvudbromscylinder som resultat, jag har lyckats med det själv, och det var inte kul.
Var noggrann med att kolla så att du inte pumpar ut kolvarna för långt, det finns inget som stoppar dem
och du kan nog gissa hur kul det blir om de trillar ut.
Fortsätt med att spruta in 5-56, motionerna kolvarna hela vägen in och en bit ut så ska kolvarna sedan röra sig lätt.
Har du tur och tålamod så löser det sig, lycka till.

Tjena , kan jag inte tvinga in kolvarna med en sånhäär fast klämmare eller va de kallas för, sån som man brukar använda på limmade träd så den håller fast, så skruvar jag in den på kolven så släpper den efter några minuter säkert, så tänkte jag köra
Senast redigerat av ibbes (7 december 2014)

Skåning
739 Inlägg
7 december 2014
#5
ibbes skrev:
Ibanezman skrev:
Spruta in bra med 5-56 bakom damaskerna till kolvarna i oket,
använd en stor rörtång, ta i, riktigt jävla hårt så släpper kolven, även om det kan gå trögt.
Pumpa ut kolvarna en bit med bromspedalen, ta korta tag med pedalen för säkerhets skull.
Med tiden så kan det bli slitet och kanske rostigt inne i huvudbromscylindern, trampar du då långt
ner så kan det finnas kanter inne i cylindern så skadar tätningarna till kolven, då har du läckande
huvudbromscylinder som resultat, jag har lyckats med det själv, och det var inte kul.
Var noggrann med att kolla så att du inte pumpar ut kolvarna för långt, det finns inget som stoppar dem
och du kan nog gissa hur kul det blir om de trillar ut.
Fortsätt med att spruta in 5-56, motionerna kolvarna hela vägen in och en bit ut så ska kolvarna sedan röra sig lätt.
Har du tur och tålamod så löser det sig, lycka till.

Tjena , kan jag inte tvinga in kolvarna med en sånhäär fast klämmare eller va de kallas för, sån som man brukar använda på limmade träd så den håller fast, så skruvar jag in den på kolven så släpper den efter några minuter säkert, så tänkte jag köra

Menar du en skruvtving?
Så länge man får kraft nog att rubba kolven så duger nog allt.
En rejält stor rörtång är dock det bästa, man får djävulskt med kraft med en sådan
och det går nog mycket fortare när man motionerar kolven än med en tving.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."


Sök