2727
Sök

Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.

Bäckman
470 623 Visningar
Uppdaterades senast 27 april
Bäckman
952 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
#101
Då har pvn fått sig en uppgradering idag. big_smile

Bytte ut min original 4blads fläkt mot en modifierad corvette c3 fläkt med 6 blad. Fick mäta ut längden ifrån originalet och sedan klippte jag av längden på bladen på c3 fläkten, så nu fläktar det fint! big_smile

Sedan pillade jag även ner en elfläkt framför kylet, kopplat den till batteriet så när jag kopplar in snabbkopplingen ( + då ) till batteriet så får fläkten ström direkt. smile

Kommer dra kablar till en switch inne i bilen vid ett senare tillfälle, behöver elfläkten imorgon under cruisingen i Falkenberg. Nu sitter jag och avnjuter en kall öl hemma och längtar så förbannat tills imorgon! 07:00 bär det av till Falkenberg för att parkera bilen inne på fältet, första "utställningen" för pvn i min ägo,  för att sedan invänta cruisingen inne i stan, om nu bilen tillåter det vill säga och inte gå upp så mycket i temperatur, håll tummarna åt mig. tongue

Hoppas ni får en fortsatt trevlig kväll/helg. smile


1 317 Inlägg
17 juli 2015
#102
Kom precis hem från träffen,bra mkt bättre nu än Varberg,där kunde de ta timmar o komma in o ut från området,här går de på 10 min...synd ja inte ska ner imorrn,kul o sett din fräcka PV..

Bäckman
952 Inlägg
20 juli 2015
Trådstartare
#103
Bob-Miller skrev:
Kom precis hem från träffen,bra mkt bättre nu än Varberg,där kunde de ta timmar o komma in o ut från området,här går de på 10 min...synd ja inte ska ner imorrn,kul o sett din fräcka PV..

Ja det var lite synd! Jag tyckte inte det var någon vidare bra i lördags, stod still alldeles för mkt. Tror dom hade vunnit på att låta finbilarna cruisa under dagen på cruisingen och låta de lite sunkigare raggarbilarna cruisa på kvällen, eftersom det oftast är de bilarna som står och kokar.
Jag hade tyvärr oturen på min sida i lördags, min pv kokade under cruisingen, mitt kyl är kasst så det ska beställas ett aluminiumkyl. En kompis ifrån ljungby var på besök och han har samma trim i sin pv som jag har i min, och hans klarar sig gallant på cruisingen.

Fler tillfällen kommer ! Nästa år sitter det aluminiumkyl i pärlan, då ska det nog inte vara några problem smile)
Senast redigerat av Vonbackman (20 juli 2015)


Bäckman
952 Inlägg
20 juli 2015
Trådstartare
#104
Börjat på att småpilla igen smile

Tog bort min varvräknare och placerade istället bränslenivå i den hållaren varvräknaren satt innan (vänstra).
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8fd5d67c955e306bb5d7f8803e6a78c9.jpg
Kommer sakta men säkert köpa till mig 7 mätare som består av varvräknare, bränsletryck (mekanisk), oljetryck, oljetemp, ampere, volt och vattentemperatur mätare. Varvräknare och bränsletryck kommer placeras på plasthöljet bakom ratten för att få ett litet "Rallypack" och en mer racing känsla, det är ju trots allt en maskin som går på högvarv. smile

Denna bilden togs runt 1 tiden i falkenberg i lördags, min främst och kompisens ifrån ljungby bakom. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c3c54e13efab1cdf63bb586c605ff462.jpg

Fick ett meddelande på facebook där en kvinna ifrån värnamo hade tagit en bild på pvn när jag var påväg ut ifrån fältet, hon tyckte pvn var jättefin. Visst blir man glad av sånt här? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-18c4b731fc7be4ff49cb49c01a944f34.jpg

Många som varit framme och pratat med mig, och en väldigt full ungdom med en lösprilla i munnen så man knappt såg tänderna som frågade om bilen var original, mitt svar: Det är mycket på denna som inte är original. lol


Bäckman
952 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#105
Helgens jobb med pvn består av att skruva dit mina handtag inne i bilen och bort med 140 handtaget som jag hittade i garaget, sedan fortsätta tillverka mallar för mina paneler, sen invänta inköp av själva panelbiten som är på dimensionen 2050x1050mm och börja skära ut mina paneler. Kommer behöva 2 stora bitar som jag sen får börja rita efter mallarna. Kommer bli snyggt när det är klart! smile Tekniskt sett så behöver jag bara göra 2 mallar fram också och sedan en mall till ena sidan av kardantunneln. Har även som tanke att klä bagageutrymmet i mahogny, inte säker ännu! Vi får se hur det blir smile

Bild för uppmärksamhet! smile
https://www1.garaget.org/archive/173/172084/365722/365722-3468815.jpg


Bäckman
952 Inlägg
22 juli 2015
Trådstartare
#106
Har lite funderingar kring förgasarbyte, eftersom mina ändras i inställning till och från, en dag går den bra, andra dagen som en potta skit så funderar jag på att byta till holley, antingen enkel eller dubbla. Bygger eget insug isåfall i svartstål på jobbet och slutligen skickar på elförzinkning. Det jag funderar på är isåfall en holley 500 kubiks 4portare, eller dubbla holley 2 portare, ska ju dock vara icke vakuumstyrda, nu vet jag ju inte om det ens sitter vakuum på någon av holleygasarna?

Min fråga till er är isåfall, vad hade ni tyckt såg bäst ut? Insuget kommer isåfall byggas för att öppna upp för ett birdcatcher scoop igenom huven, kanske bara hade sett dumt ut osv? Vad tror ni? och tror ni jag hade förlorat i effekt om jag byter till holley? Har läst på en del forum folk som haft holley att det går ungefär som webrar, men dom dricker mer, en annan skriver att han fått ner förbrukningen till under 1 liter milen.

Synpunkter hade varit schysst, eftersom jag själv är osäker på hur det hade blivit.

Anledningen till att jag vill ha holley isåfall är för att min far är kunnig på just holley, däremot är han oerfaren på solex så jag hade haft en duktig herre till hjälp med inställning av förgasarna.

Hade varit skönt att man bara kan starta bilen och köra utan några bekymmer, farsans corvette som han har dubbla 670 street avengers på skruvade han inte en enda dag på under tiden han körde en hel sommar, bara finjustering när bilen togs ut efter vinterdvalan.

Tack på förhand!
Senast redigerat av Vonbackman (22 juli 2015)


350 Inlägg
22 juli 2015
#107
Vonbackman skrev:
Oj vad tiden går när man har semester.. hehe..
Tänkte väl att det kanske är dags för en update.

Bilen står nu tyvärr stilla, förra ägaren som byggde motorn har varit ett stort ljushuvud och haft på en adapter som han satt i bulthålet till oljetryckskontakten för att koppla in både oljetryckskontakt och en annan tryckkontakt för att ha en oljetrycksmätare inne i bilen, hur som helst så har denna kontakten kommit såpass nära mitt grenrör, eller ja den ligger rakt på grenröret (Original kontakten då som är kopplad till instrumenthuset) så kontakten har smällt, och det orsakar att all min olja pissar rakt ut på backen. Imorgon skruvas både grenrör och förgasarna av för att kunna byta ut alternativt plugga igen hålet som tryckkontakten sitter i just nu. Bilen ska ju trots all med till W&W i falkenberg.

Hur som helst, har beställt nya packningar till hela motorn samt skärkantspackning till toppen och skärkantspackning till min portade steg 3 topp. Sen passade jag även på att beställa nya huvudmunstycken till mina förgasare eftersom dom som satt i är till för 2,6-2,8L motorerna, inte konstigt att bilen inte velat gå ordentligt och dessutom ge mig de symptom vid hastiga gaspådrag som den gjort. Tack Micke Bogren på Weberkliniken på facebook som hjälpte mig ur det här.

Nu sitter det 155 i huvudmunstycke istället för 195. cool

Sedan beställde jag även nya fälgar för nästan 3 veckor sedan, kan ju inte åka runt med rostiga fula chrome spokes fälgar, eller ska man kalla dom för rustyspokes? lol Denna gången fick det bli lite fetare fälgar, blev en komplett uppsättning America Classic 17x8" med 205-40/17 däck på. Jag är helt klart nöjd! Tack så mycket Robin på Treviks Bil i smålandsstenar!

http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b616963ad8055c1e63a591840cd8e808.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-904a26f1b50fc7cc5ea6f85992fd3def.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-aa51c862f944be8f867559e4c4095dd1.jpg

Oj! vilket lyft det blev med andra fäljar!! Btw, holly på b20 är lite skoj. Hade en 390 4ports en gång i tiden i min p1800. Gick rättt bra,men sen vart det dubbla weber 48or..
mw
Senast redigerat av mattew (22 juli 2015)

Bäckman
952 Inlägg
22 juli 2015
Trådstartare
#108
Så en 390 hade räckt? Eller körde du oborrat? Jag har ju 2,1L i pvn och hittade en 570 street avenger för drygt 4000 kronor direkt ifrån holley sidan. Står att dom ska vara inställda och bara montering sen köra. Kanske blir lite för mkt sås?

Tack förresten! smile
Senast redigerat av Vonbackman (22 juli 2015)


Bäckman
952 Inlägg
22 juli 2015
Trådstartare
#109
Blir ju lättare att få maskinen att gå med enkel förgasare med


350 Inlägg
23 juli 2015
#110
Vonbackman skrev:
Så en 390 hade räckt? Eller körde du oborrat? Jag har ju 2,1L i pvn och hittade en 570 street avenger för drygt 4000 kronor direkt ifrån holley sidan. Står att dom ska vara inställda och bara montering sen köra. Kanske blir lite för mkt sås?

Tack förresten! smile

Nä det va b20,ev förts öd inget större. Kan kanske funka,men det låter lite stort.. fast det är ju värt å pröva!
mw

Bäckman
952 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
#111
mattew skrev:
Vonbackman skrev:
Så en 390 hade räckt? Eller körde du oborrat? Jag har ju 2,1L i pvn och hittade en 570 street avenger för drygt 4000 kronor direkt ifrån holley sidan. Står att dom ska vara inställda och bara montering sen köra. Kanske blir lite för mkt sås?

Tack förresten! smile

Nä det va b20,ev förts öd inget större. Kan kanske funka,men det låter lite stort.. fast det är ju värt å pröva!
mw

Men funkade det bra på din p1800 då? Jag menar med tanke på att du hade en 390, och jag tänker beställa en 570, min är ju som jag nämde, väldigt vass motor.. 2,1L, extraktor grenrör, 2,5" hela vägen bak, steg 3 topp, dubbla ventilfjädrar och en enem h3 kam, är ju inte lönt att nämna mina solex om jag ändå ska byta förgasare.. en enkel 500 alternativt 570 kanske med rätt bestyckning i det här laget hade fungerat lika bra som mina solex när väl bilen går som den ska?


Bäckman
952 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
#112
Eller ja, "väldigt vass" kanske inte är rätta ordet, men vassare än en original


350 Inlägg
23 juli 2015
#113
Jo funkade gjorde helt klart.
böt från weber 36/36, till holly. Det vart bra stor ökning. Så även soppa förbrukningen.. Så webern kom tillbaks. Kom över en typ rally b20 senare, med dubbla 48or dcoe.Topp med stoora ventiler vass kam,byggde grovt avgasmm.Då kan man snacka om drag.. :-)
mw

Bäckman
952 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
#114
mattew skrev:
Jo funkade gjorde helt klart.
böt från weber 36/36, till holly. Det vart bra stor ökning. Så även soppa förbrukningen.. Så webern kom tillbaks. Kom över en typ rally b20 senare, med dubbla 48or dcoe.Topp med stoora ventiler vass kam,byggde grovt avgasmm.Då kan man snacka om drag.. :-)
mw

Har läst att folk kommit ner under 1L med holley på b20, jag måste hursom helst byta bort mina förgasare och det står holley som första alternativ, vill helt enkelt ha enkel förgasare eftersom synkningen är svår på webrar/solex eller ja, helt enkelt dubbla förgasare, lättare att få maskinen att gå ordentligt med en grov enkel förgasare, har även läst som du skriver att soppan ökad något, men har man vass motor så kostar det helt enkelt att köra, inget jag har något emot smile men vad tycker du, hade jag blivit besviken om jag byter till en holley?


Baronen
1 434 Inlägg
24 juli 2015
#115
Mitt råd är att istället för att kringå problemet och skaffa ett ännu större bekymmer så tar du tjuren i hornen och lär dig det du har istället. Din far må vara kunnig på holley men det har han väl inte alltid varit? Lär dig solex/weber eller vad du nu har istället så blir du kunnig på solex. Tro mig, en 500 eller 570cfm på en 2100cc är too Big.  Du måste ner på det minsta dom har i fyrport för att det ska fungera. Less is more brukar man säga. Men som sagt, varför inte våga lära sig något nytt? smile

Elbilar kan dra åt helvete.

Bäckman
952 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
#116
vEight skrev:
Mitt råd är att istället för att kringå problemet och skaffa ett ännu större bekymmer så tar du tjuren i hornen och lär dig det du har istället. Din far må vara kunnig på holley men det har han väl inte alltid varit? Lär dig solex/weber eller vad du nu har istället så blir du kunnig på solex. Tro mig, en 500 eller 570cfm på en 2100cc är too Big.  Du måste ner på det minsta dom har i fyrport för att det ska fungera. Less is more brukar man säga. Men som sagt, varför inte våga lära sig något nytt? smile

Mycket kloka ord, jag har försökt googla upp vad en 500-570 cfm är till för hur stor motor men utan resultat, eftersom att bilen stått såpass länge som den gjort efter att jag köpte den så hade en totalrenovering av förgasarna varit ganska smart, hade kontakt med weberkliniken på facebook och han tipsade mig om att kolla upp mina huvudmunstycken och det visade sig att jag har som jag skrev för ett tag sedan i projekttråden, 195 i huvudmunstycke, så jag köpte ett par han sa skulle fungerar på min bil, men resultatet var katastrofalt, jag är orolig för att mina luftmunstycken är för stora. Bytte sedan tillbaka till mina 195 (155 var de jag beställde) och då gick bilen igen. 195 i huvudmunstycke är väldigt grovt på en 2,1L maskin. Får helt enkelt skicka upp dom till den killen så kan han ta sig en titt på mina förgasare.


Baronen
1 434 Inlägg
24 juli 2015
#117
Ja, det ska ju funka med dom förgasarna som sitter på för det är ju inte den första Volvo motorn med en sån uppsättning smile en 500-570 cfm skulle jag anse vara "optimal" för en 5 till 5,7 liters motor. Även om det körs med 600, 650 och 750 på 305" och 350" så kan dom gå mycket bättre med en mindre förgasare. Beror ju lite på kam och portningar naturligtvis. Men även en holley 390 känns stor för din motor. Har en gubbe på jobbet som kör mycket med solex förgasare. Det verkar funka fint. Om du ger dig fan på det så är det snart du som är kung på att bemästra en solex! wink

Elbilar kan dra åt helvete.

Bäckman
952 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
#118
vEight skrev:
Ja, det ska ju funka med dom förgasarna som sitter på för det är ju inte den första Volvo motorn med en sån uppsättning smile en 500-570 cfm skulle jag anse vara "optimal" för en 5 till 5,7 liters motor. Även om det körs med 600, 650 och 750 på 305" och 350" så kan dom gå mycket bättre med en mindre förgasare. Beror ju lite på kam och portningar naturligtvis. Men även en holley 390 känns stor för din motor. Har en gubbe på jobbet som kör mycket med solex förgasare. Det verkar funka fint. Om du ger dig fan på det så är det snart du som är kung på att bemästra en solex! wink

Har hört av folk i min omgivning att kunskap är bland det bästa vi kan ha, utan kunskap kommer man ingenstans och självklart ska man ge sig fan på saker så sitter det till slut där. Det är som witwicky i transformers filmerna: No sacrifice, no victory. Antar att det ligger något i det dom säger. Nu var ju självklart allt prat om holley spekulationer, om det hade fungerat eller inte, eller om det är för stort eller för litet.

Hursom helst så ska jag givetvis försöka. Skickar upp mina förgasare till weberkliniken så får han kolla på dom.


Bäckman
952 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
#119
Sedan är jag lite sugen på att bygga egna insug också på jobbet, de kommer isåfall elförzinkas för att få en "chrome" look och slippa polera med chromeglans varje sommar. Bara man bygger i rätt storlek och diameter osv på rören så ska ju det gå, eller? Hade varit snyggt med andra insug då mina är skadade osv, grenrör skickas nog eventuellt också på elförzinkning..


Baronen
1 434 Inlägg
24 juli 2015
#120
Är dom 100% täta, insugsrören? smile

Elbilar kan dra åt helvete.


Sök