3546
Sök

Opel Ascona A-75 V6 + kompressor

Nu har tiden kommit för min Ascona A att få sig en liten stor make over. Den kommer nu få ett mer renodlat race och lek syfte. Efter den här lilla ombyggnaden ska den få smaka massa fullgasande på både gator och isar.

60 035 Visningar
Uppdaterades senast 13 juli 2017
87 Inlägg
2 maj 2015
Trådstartare
#81
Det är då typiskt att gasen till svetsen ska ta slut när det är långhelg mad
Men men då blir det mer att göra i veckan och då kommer stolar och bälten också big_smile


87 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
#82
Nu är det dags för en liten update smile
Eftersom stolar och bälten lyser med sin frånvaro så har burbygget stannat upp mad

Men då har det passats på att få lite annat gjort:D

Byggt boxar till främre delen av buren och lagat lite golv
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-7a1ab77ed0a1efed56d3d3838a909beb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-b7930369167634f486be574a6ff15edb.jpg

Provade också nya motorlyften, och några minuter senare så var motor och låda ur wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-914fe99c18cd0eb2e286d852868188db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-ce20bc36af21922cb06f16a1708f5040.jpg

Sen hade jag en briljant ide om att förstora upp växellådstunneln lite så det går lättare att få i och ur grejerna ( fast ärligt talat så är det lite förbredelse om ett motorbyte sker wink )
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-108aa4ade2abf53f340d877a3e97169a.jpg

Och till sist så är nästan alla tusen och en skruvhål igenlagda
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-b15656583948220d0de5364997587b08.jpg


32 Inlägg
24 maj 2015
#83
Fan vad du grejar! Du får komma ut och bygga coils på min 240 i veckan!big_smile

169 Inlägg
24 maj 2015
#84
Åk saab turbo istället så slipper du krångla, b204e motorn från 9000 är ju kanon 150hk/215nm bara att åka och regga direkt på bilprovningen, finns igentligen bara 3 fyrcylindriga motorer att välja på om man ska kunna regga smidigt direkt på bilprovningen med turbo, då är det saabs b204e den som jag har eller volvos sura b230fk 8v och volvos 16v 2.0l italien import med turbo men lycka till att hitta en sån. Och om man är riktig snik går det är åka 280hk på e85 på saab motor med endast en chiptrimning alla dar i veckan☺

87 Inlägg
25 maj 2015
Trådstartare
#85
Flugefmunt skrev:
Fan vad du grejar! Du får komma ut och bygga coils på min 240 i veckan!big_smile

Ja måste ju bli klar nån gång wink absolut det är bara att du skriker till, så slänger vi ihop coilsen big_smile


87 Inlägg
25 maj 2015
Trådstartare
#86
Erngard skrev:
Åk saab turbo istället så slipper du krångla, b204e motorn från 9000 är ju kanon 150hk/215nm bara att åka och regga direkt på bilprovningen, finns igentligen bara 3 fyrcylindriga motorer att välja på om man ska kunna regga smidigt direkt på bilprovningen med turbo, då är det saabs b204e den som jag har eller volvos sura b230fk 8v och volvos 16v 2.0l italien import med turbo men lycka till att hitta en sån. Och om man är riktig snik går det är åka 280hk på e85 på saab motor med endast en chiptrimning alla dar i veckan☺

Jag har varit inne å tittat på saab snurror lite då och då men blir lite osäker när det kommer till att sveta som hela oljetråget och pickupen för att få det att funka (torrsump är ju för dyrt wink), men att köra en standard b204 är inget alternativ då jag redan har över 200hk i motorn jag har. Det finns väll igentligen 4 motorer att välja på om man vill köra 4 cylindrigt, saab b204, volvo 8v och 16v och opels c20xe 16v.
Men eftersom jag är lite anti turbo wink(sugmotorer är lite fränare) , så blir det bara volvo och opel kvar, saabs motorer är kassa som sugmotorer, och sen sket de sig med volvo för det är ett "för vanligt" swap alla gör (tråkigt när det sätts volvo i allt) , då blev det bara opel kvar och eftersom jag har så mycket investerat i den snurran jag redan har så är det billigare att slänga i smidda lågkopms kolvar, en turbo och e85 om jag ska köra turbo.
Men om jag ska göra något roligt swap så vore en vr6, m104, alfa v6:a, eller en lsx rätt så roligt och de är bra sugmotorer
big_smile


87 Inlägg
26 maj 2015
Trådstartare
#87
Nu ska det snart ske ännu mer spännande saker här, Häromdagen va jag till autoexperten och hade tänkt mig att köpa lite nya spindelleder och styrleder, men till min (inte så stora) förvåning så fanns det inte att uppbringa till Ascona A längre....Vilket suger och om man skulle lyckas få tag i nått till en A modell så kostar de en ohuman summa roll.
Men då när jag var på bilträff senare på kvällen kom jag på den brilljantaste iden av dom alla....Jag bygger nya undre bärarmar av typen rallycross och på dom sätta volvo 240:is spindelleder(humanare pris på dom), modifierar in en övre spindelled från nån annan bil.
Och när man ändå håller på varför inte titta in på iden att flytta krängaren till framsidan av vaggan också så kan jag bygga en finare kollektor
big_smilebig_smilebig_smile


87 Inlägg
26 maj 2015
Trådstartare
#88
Vart upp till garaget en sväng och svetsat lite och även funderat på nya hjulupphängningen fram

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-2966bf8c3f867c635b9a694693f020fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-e4d2a100042c8788d8dfa518b7ded07e.jpg

Det är till 90% bestämmt att det bli mcpherson fjädring, ska sova på dom sista 10% inatt wink


87 Inlägg
2 juni 2015
Trådstartare
#89
Framvagn nerplockad, dags för coilovers cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-2502944d0a32025e9ef1ef9fcc0c5b82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-ad380e36776016139c2a8ec8687fc6b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-f51a04f4f860434f3865ac270b38e637.jpg


87 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
#90
Hej och hå, nu var det väldigt länge sedan jag uppdaterade tråden, men i garaget har det inte stått stilla

Hade en liten grillkväll med framvagnen cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-d0a7f9cd8c014903b0e3e1aea32721ba.jpg

Mina coilovers till framvagnen har också ramlat in
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-1aef1b83dd882f1bba2f89681ccad08e.jpg

Passade på att göra en liten jämförelse på nya och gamla kopplingen och svänghjulet
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-9bf004108cee4e20cd8bc0cab23ca674.jpg

Och till sist så har bågen blivit klar big_smilebig_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-7be2fed26e28c2a9e9e5e623ccf0f9f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-3e66e4f46a5051725312a3a1826b26f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-02ed5da216b36f816ec835723ba5fd89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-c324e3f6b4677e8dfa2d26cce23afc1f.jpg

Mer har hänt men kameramannen har varit dålig på att fota hmm


169 Inlägg
9 juli 2015
#91
Fin båge.big_smile Varför just skruvbur? Jag håller också på att bygg framvagn, men jag använder ascona b bakstag ascona b undrebärarm och ascona b spindel, den undrebärarmen förlänger jag 45 mm för att få rätt ET plus att jag kan få mer styrvinkel den övrelänkarmen blir helt ny med uniballs så jag kan ställa camber och caster och sen använder jag ascona a framvagnsbalk som jag skärt bort tornen på och svetsat på en rejäl platta på för att montera gaz dämparna

169 Inlägg
9 juli 2015
#92
Jag kan ju tillägga att ascona b undrebärarm och spindlen är betydligt kraftigare än ascona a samt att du slipper köpa dyra uniballs och bygga stag för den undrebärarmen då ascona b redan är uppstagad i sidled

87 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
#93
Erngard skrev:
Fin båge.big_smile Varför just skruvbur? Jag håller också på att bygg framvagn, men jag använder ascona b bakstag ascona b undrebärarm och ascona b spindel, den undrebärarmen förlänger jag 45 mm för att få rätt ET plus att jag kan få mer styrvinkel den övrelänkarmen blir helt ny med uniballs så jag kan ställa camber och caster och sen använder jag ascona a framvagnsbalk som jag skärt bort tornen på och svetsat på en rejäl platta på för att montera gaz dämparna

Erngard skrev:
Jag kan ju tillägga att ascona b undrebärarm och spindlen är betydligt kraftigare än ascona a samt att du slipper köpa dyra uniballs och bygga stag för den undrebärarmen då ascona b redan är uppstagad i sidled

Tackar big_smile jag valde skruvbur för att jag vill ha möjligheten att kunna plocka ur den och lägga fina svetsar runt rören samt att den blir lättare att lacka om bilen inte är där. Man tjänar rätt så mycket på att slippa trassla med en bil som är ivägen när man svetsar smile
Finuligt av dig att anväda dig av Ascona B framvagnsdelar. Vi har nästan samma byggnadssätt på framvagnen bara att du kör på ascona b delar istället. hur har du tänkt lösa krängningshämmaren? blir det en ascona b krängare ?

Jag vet att ascona b framvagnen är grövre än A:s men känns lite overkill på en så lätt bil som A. Personligen så tycker jag att bygga på hela A framvagnen var fördelaktigt för mig, då jag kan få tag i bra uniballs genom jobbet, och för att arbetsinsatsen för att få det att fungera med bromsstag och boxning var mindre.
Men jag gillar helt klart att du bygger nya övre bärarmar så att det går att ställa caster och camber big_smile


169 Inlägg
14 juli 2015
#94
Men om du ska använda ascona a prylar rakt av då gör du "bromstaget" som egentiligen blir casterstag gör man det så man kan justera så ändrar man caster med fördel gör man vänster och högergänga på det staget så man ändra castervinklen på plats det räcker med att du sätter powerflex i bärarmen så flexar det tillräkligt övrelänkarm gör du bara spår till övrelänkaramen så kan du och justera cambern, jag gjorde nya övrelänkarm för att dom blir betydligt smalare och då kan man göra mer styrvinkel vilket gör att det blir roligare att sladda med bilen, tänken är att jag ska kunna änvända bilen på bana stipp drift och gatan, 40grader styrvinkel är ju ingen höjdare vilket det är nu, man kan inte få mer med orginal övre bärarmar

87 Inlägg
6 september 2015
Trådstartare
#95
BILD EXTRA!!!!!

Efter en tid med extremt låg byggarmotivation sad så har det äntligen hänt lite kreativa saker i garaget

Snickrat ihop en "super" lätt och rejsig instrumentpanel, inget onödigt lyx här inte tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-00f5b55cc774074d583b5b8511261e52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-10219fdd6b2048627efcdb83dd70daae.jpg

Har även förlängt kardantunneln lite för att få plats med växellänkaget och alltihop hamnade helt perfekt för min förar position
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-dfcfc54063f3d259e0960ed0bc7f4437.jpg

Monterade dit koppling och tryckplatta, man kan ju tycka att det är lite tråkigt att man inte kan se detta konstverk när det väl är monterat
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-01d6990192b61163974890e9e6c318f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-07761717766d7720cce4ce002307f059.jpg

Svarvade en liten distans ring till urtrampningslagret
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-5f46d083e7fb86fb9df1a0aa30d60af3.jpg

Slängt på lite färg i motorrummet, nu kan man äntligen känna att man kan öppna huven utan att det ser ur som insidan på en apelsin där wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-07eafe8147a99800beb2d757062d107f.jpg

Har nu också gjort klart adaptrarna för att få på volvo 240 nav på ascona a spindeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-89d8e0c72d89c1c055ad3758d4c0691e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-626259a2477d9596f46b4c941db23666.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-58e8c43a57072df12d47c946870f5391.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-e669c9ea074bff7af12aeb0643d07298.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-0ce14dcdbee0962fa5558430107d6c79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-effbdb1109725c135bb542f7e7e905bb.jpg

Tog med kort på lite mått och utformning utifall någon skulle vilja göra en uppsättning till sin egen ascona.
Naven jag använt kommer från nyare modellens 240, artikelnumret på det lagren jag använt till mina nav syns på bilderna ovan 

Kommer snart med bilder, nu är motivationen påväg upp igen och likaså förhoppningen att hinna köra lite i år också  big_smile


169 Inlägg
7 september 2015
#96
Jag tänkte på utrampningslagret, jag har nog en bättre lösning, man monterar ur "kulan" som kopplingkafflen har sitt mothåll och förlänger den istället så slipper du använda en distans, det har jag iallafall gjort själv med ett jättebra resultat. Annard ser det ju bra ut, kämpa på😃

87 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#97
Erngard skrev:
Jag tänkte på utrampningslagret, jag har nog en bättre lösning, man monterar ur "kulan" som kopplingkafflen har sitt mothåll och förlänger den istället så slipper du använda en distans, det har jag iallafall gjort själv med ett jättebra resultat. Annard ser det ju bra ut, kämpa på😃

Det här med urtrampningslagret måste ( enligt mig ) lösas med distans mellan lager och tryckplatta, provade att förlänga pinnen till kopplingsgaffeln men det resulterar bara i att gaffeln hamnar för nära kanten i hålet på sprängkåpan och då blir det för lite slag för att kopplingen ska släppa.
De här små speciellt 1 och 2 skiviga tryckplattorna är väldigt tunna av naturen om man jämför med en "vanlig" tryckplatta big_smile

Du körde med delad kardanaxel på din ascona, jag ska snart ge mig på att korta av min axel. Jag antar att du va tvungen att korta din axel, men min fråga är kortade du av båda delarna eller bara ena? smile


169 Inlägg
12 september 2015
#98
Jag har kortat båda och skickat hela axlen till kardanaxelservice i göteborg ab för kortning svetsning sambalansering och målning samt att han samtidigt går igenom knutkors så allt är schysst och redigt

87 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
#99
En bit aluminium fick sätta livet till när jag gick lös på den för att göra en adapterplatta mellan opels ingående axel till växellådan och volvos kardanaxel. Att ha en hardyskiva var uteslutet och rätt omöjligt för den delen wink

En lyckligt ovetande bit aluminium ligger och gottar sig på bordet
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-e70b1961e803d4f7882638e0f0b54449.jpg

Här är den ökända hardyskivan som ska bli utbytt
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-01f144d4db1ac019d5d85ecb67565297.jpg

Liten live bild från tillverkningsprocessen
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-6a4121f0e1a1609956453a717ac6f321.jpg

Hålbilden för opels ingående axel
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-af3c09cc74c0e363f3068981e9329be5.jpg

Hålbilden utmärkt för volvos kardanaxel
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-86fbd4c5c668374d0aa2c66f1165fece.jpg

Några jämförelsebiler, inget flex i den nya biten
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-f1a2754e36944a5220a2a2f848da9f1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-fb9b5d3dad8ddffb1b9874d045c35c13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-e4796e00353f60e82136153bef1cda7e.jpg

Färdig del monterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-df46aba1efa8b497e38deeffdfe414c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187719/187719-3a784750e26d07ab705bbf772cdfc8b0.jpg

Gav mig sedan på att montera knutkorset på den första delen av kardanaxeln, närmast växellådan. Gick bara åt två stycken även fast det bara ska sitta en på plats, alltså råkade jag pajja en. lösningen blev att frysa in knutkorset bland isbitarna i frysen cool

Eftersom knutkorset gick så bra så gav jag mig på stödlagret, med mindre lyckad framgång, 2 lager senare och en hållare åt helvete, så väntar jag på nytt lager och hållare och bättre lycka denna gång


62 Inlägg
20 oktober 2015
#100
grymt jobbat.

har du gjort något åt toppen typ planat för att få det att lira med 2,0 botten.

anledningen till att jag frågar är för att jag har inte bestämt mig för vilken motortyp jag ska ha.

velar mellan 2,0 med 2,2 topp eller en 2,4


Sök