Nu har tiden kommit för min Ascona A att få sig en liten stor make over. Den kommer nu få ett mer renodlat race och lek syfte. Efter den här lilla ombyggnaden ska den få smaka massa fullgasande på både gator och isar.
Det är då typiskt att gasen till svetsen ska ta slut när det är långhelg Men men då blir det mer att göra i veckan och då kommer stolar och bälten också
Nu är det dags för en liten update Eftersom stolar och bälten lyser med sin frånvaro så har burbygget stannat upp
Men då har det passats på att få lite annat gjort:D
Byggt boxar till främre delen av buren och lagat lite golv
Provade också nya motorlyften, och några minuter senare så var motor och låda ur
Sen hade jag en briljant ide om att förstora upp växellådstunneln lite så det går lättare att få i och ur grejerna ( fast ärligt talat så är det lite förbredelse om ett motorbyte sker )
Och till sist så är nästan alla tusen och en skruvhål igenlagda
Åk saab turbo istället så slipper du krångla, b204e motorn från 9000 är ju kanon 150hk/215nm bara att åka och regga direkt på bilprovningen, finns igentligen bara 3 fyrcylindriga motorer att välja på om man ska kunna regga smidigt direkt på bilprovningen med turbo, då är det saabs b204e den som jag har eller volvos sura b230fk 8v och volvos 16v 2.0l italien import med turbo men lycka till att hitta en sån. Och om man är riktig snik går det är åka 280hk på e85 på saab motor med endast en chiptrimning alla dar i veckan☺
Åk saab turbo istället så slipper du krångla, b204e motorn från 9000 är ju kanon 150hk/215nm bara att åka och regga direkt på bilprovningen, finns igentligen bara 3 fyrcylindriga motorer att välja på om man ska kunna regga smidigt direkt på bilprovningen med turbo, då är det saabs b204e den som jag har eller volvos sura b230fk 8v och volvos 16v 2.0l italien import med turbo men lycka till att hitta en sån. Och om man är riktig snik går det är åka 280hk på e85 på saab motor med endast en chiptrimning alla dar i veckan☺
Jag har varit inne å tittat på saab snurror lite då och då men blir lite osäker när det kommer till att sveta som hela oljetråget och pickupen för att få det att funka (torrsump är ju för dyrt ), men att köra en standard b204 är inget alternativ då jag redan har över 200hk i motorn jag har. Det finns väll igentligen 4 motorer att välja på om man vill köra 4 cylindrigt, saab b204, volvo 8v och 16v och opels c20xe 16v. Men eftersom jag är lite anti turbo (sugmotorer är lite fränare) , så blir det bara volvo och opel kvar, saabs motorer är kassa som sugmotorer, och sen sket de sig med volvo för det är ett "för vanligt" swap alla gör (tråkigt när det sätts volvo i allt) , då blev det bara opel kvar och eftersom jag har så mycket investerat i den snurran jag redan har så är det billigare att slänga i smidda lågkopms kolvar, en turbo och e85 om jag ska köra turbo. Men om jag ska göra något roligt swap så vore en vr6, m104, alfa v6:a, eller en lsx rätt så roligt och de är bra sugmotorer
Nu ska det snart ske ännu mer spännande saker här, Häromdagen va jag till autoexperten och hade tänkt mig att köpa lite nya spindelleder och styrleder, men till min (inte så stora) förvåning så fanns det inte att uppbringa till Ascona A längre....Vilket suger och om man skulle lyckas få tag i nått till en A modell så kostar de en ohuman summa . Men då när jag var på bilträff senare på kvällen kom jag på den brilljantaste iden av dom alla....Jag bygger nya undre bärarmar av typen rallycross och på dom sätta volvo 240:is spindelleder(humanare pris på dom), modifierar in en övre spindelled från nån annan bil. Och när man ändå håller på varför inte titta in på iden att flytta krängaren till framsidan av vaggan också så kan jag bygga en finare kollektor
Fin båge. Varför just skruvbur? Jag håller också på att bygg framvagn, men jag använder ascona b bakstag ascona b undrebärarm och ascona b spindel, den undrebärarmen förlänger jag 45 mm för att få rätt ET plus att jag kan få mer styrvinkel den övrelänkarmen blir helt ny med uniballs så jag kan ställa camber och caster och sen använder jag ascona a framvagnsbalk som jag skärt bort tornen på och svetsat på en rejäl platta på för att montera gaz dämparna
Jag kan ju tillägga att ascona b undrebärarm och spindlen är betydligt kraftigare än ascona a samt att du slipper köpa dyra uniballs och bygga stag för den undrebärarmen då ascona b redan är uppstagad i sidled
Fin båge. Varför just skruvbur? Jag håller också på att bygg framvagn, men jag använder ascona b bakstag ascona b undrebärarm och ascona b spindel, den undrebärarmen förlänger jag 45 mm för att få rätt ET plus att jag kan få mer styrvinkel den övrelänkarmen blir helt ny med uniballs så jag kan ställa camber och caster och sen använder jag ascona a framvagnsbalk som jag skärt bort tornen på och svetsat på en rejäl platta på för att montera gaz dämparna
Erngard skrev:
Jag kan ju tillägga att ascona b undrebärarm och spindlen är betydligt kraftigare än ascona a samt att du slipper köpa dyra uniballs och bygga stag för den undrebärarmen då ascona b redan är uppstagad i sidled
Tackar jag valde skruvbur för att jag vill ha möjligheten att kunna plocka ur den och lägga fina svetsar runt rören samt att den blir lättare att lacka om bilen inte är där. Man tjänar rätt så mycket på att slippa trassla med en bil som är ivägen när man svetsar Finuligt av dig att anväda dig av Ascona B framvagnsdelar. Vi har nästan samma byggnadssätt på framvagnen bara att du kör på ascona b delar istället. hur har du tänkt lösa krängningshämmaren? blir det en ascona b krängare ?
Jag vet att ascona b framvagnen är grövre än A:s men känns lite overkill på en så lätt bil som A. Personligen så tycker jag att bygga på hela A framvagnen var fördelaktigt för mig, då jag kan få tag i bra uniballs genom jobbet, och för att arbetsinsatsen för att få det att fungera med bromsstag och boxning var mindre. Men jag gillar helt klart att du bygger nya övre bärarmar så att det går att ställa caster och camber
Men om du ska använda ascona a prylar rakt av då gör du "bromstaget" som egentiligen blir casterstag gör man det så man kan justera så ändrar man caster med fördel gör man vänster och högergänga på det staget så man ändra castervinklen på plats det räcker med att du sätter powerflex i bärarmen så flexar det tillräkligt övrelänkarm gör du bara spår till övrelänkaramen så kan du och justera cambern, jag gjorde nya övrelänkarm för att dom blir betydligt smalare och då kan man göra mer styrvinkel vilket gör att det blir roligare att sladda med bilen, tänken är att jag ska kunna änvända bilen på bana stipp drift och gatan, 40grader styrvinkel är ju ingen höjdare vilket det är nu, man kan inte få mer med orginal övre bärarmar
Efter en tid med extremt låg byggarmotivation så har det äntligen hänt lite kreativa saker i garaget
Snickrat ihop en "super" lätt och rejsig instrumentpanel, inget onödigt lyx här inte
Har även förlängt kardantunneln lite för att få plats med växellänkaget och alltihop hamnade helt perfekt för min förar position
Monterade dit koppling och tryckplatta, man kan ju tycka att det är lite tråkigt att man inte kan se detta konstverk när det väl är monterat
Svarvade en liten distans ring till urtrampningslagret
Slängt på lite färg i motorrummet, nu kan man äntligen känna att man kan öppna huven utan att det ser ur som insidan på en apelsin där
Har nu också gjort klart adaptrarna för att få på volvo 240 nav på ascona a spindeln.
Tog med kort på lite mått och utformning utifall någon skulle vilja göra en uppsättning till sin egen ascona. Naven jag använt kommer från nyare modellens 240, artikelnumret på det lagren jag använt till mina nav syns på bilderna ovan
Kommer snart med bilder, nu är motivationen påväg upp igen och likaså förhoppningen att hinna köra lite i år också
Jag tänkte på utrampningslagret, jag har nog en bättre lösning, man monterar ur "kulan" som kopplingkafflen har sitt mothåll och förlänger den istället så slipper du använda en distans, det har jag iallafall gjort själv med ett jättebra resultat. Annard ser det ju bra ut, kämpa på😃
Jag tänkte på utrampningslagret, jag har nog en bättre lösning, man monterar ur "kulan" som kopplingkafflen har sitt mothåll och förlänger den istället så slipper du använda en distans, det har jag iallafall gjort själv med ett jättebra resultat. Annard ser det ju bra ut, kämpa på😃
Det här med urtrampningslagret måste ( enligt mig ) lösas med distans mellan lager och tryckplatta, provade att förlänga pinnen till kopplingsgaffeln men det resulterar bara i att gaffeln hamnar för nära kanten i hålet på sprängkåpan och då blir det för lite slag för att kopplingen ska släppa. De här små speciellt 1 och 2 skiviga tryckplattorna är väldigt tunna av naturen om man jämför med en "vanlig" tryckplatta
Du körde med delad kardanaxel på din ascona, jag ska snart ge mig på att korta av min axel. Jag antar att du va tvungen att korta din axel, men min fråga är kortade du av båda delarna eller bara ena?
Jag har kortat båda och skickat hela axlen till kardanaxelservice i göteborg ab för kortning svetsning sambalansering och målning samt att han samtidigt går igenom knutkors så allt är schysst och redigt
En bit aluminium fick sätta livet till när jag gick lös på den för att göra en adapterplatta mellan opels ingående axel till växellådan och volvos kardanaxel. Att ha en hardyskiva var uteslutet och rätt omöjligt för den delen
En lyckligt ovetande bit aluminium ligger och gottar sig på bordet
Här är den ökända hardyskivan som ska bli utbytt
Liten live bild från tillverkningsprocessen
Hålbilden för opels ingående axel
Hålbilden utmärkt för volvos kardanaxel
Några jämförelsebiler, inget flex i den nya biten
Färdig del monterad
Gav mig sedan på att montera knutkorset på den första delen av kardanaxeln, närmast växellådan. Gick bara åt två stycken även fast det bara ska sitta en på plats, alltså råkade jag pajja en. lösningen blev att frysa in knutkorset bland isbitarna i frysen
Eftersom knutkorset gick så bra så gav jag mig på stödlagret, med mindre lyckad framgång, 2 lager senare och en hållare åt helvete, så väntar jag på nytt lager och hållare och bättre lycka denna gång