3561
Sök

Maskintvätt eller handtvätt?

Evildan
29 december 2014
#41
Bike skrev:
Evildan skrev:
Bike skrev:
Retas lite med er.
Jag menade att dom vanliga (gul) svampar repar lättare bilen än finare modeller.
och allt för många tvättar utan att knappt skölja svampen så dom bara snurrar in allt grus.

Det var det jag menade att felaktig handtvätt kan repa lika mycket som automattvätt
speciellt med japanska bilar.

Menar du att lacken är mjukare och mindre reptålig på japsarna än på exempelvis en Peugeot eller FIAT?

Oh ja i högsta grad

Märkligt då exempelvis Peugeot 107 och Toyota AYGO är precis samma konstruktion som tillverkas och lackeras i samma fabrik, precis som Suzuki SX4 och FIAT Seidici givetvis med få kosmetiska skillnader såsom emblem .
Men det används väl olika färger till de olika modellerna, dom laddar om lackeringsrobotarna beroende på vilket emblem som ska på bilen. roll

Jag tror bestämt att min herre är ute på sin velociped med sin felaktiga generalisering.
Senast redigerat av Evildan (29 december 2014)

Bike
29 december 2014
#42
Jag vet att jag har rätt
googla runt på hårdhet på lack och stickypaint
så får du se vad jag menar.

Evildan
29 december 2014
#43
Bike skrev:
Jag vet att jag har rätt
googla runt på hårdhet på lack och stickypaint
så får du se vad jag menar.

Du menar alltså att lacken på en Peugeot 107 är hårdare än på en Toyota Aygo?  Trots att bilarna lackas i samma fabrik med samma färg, exempelvis vit likaså för Sx4 och Sidici?

Länka gärna till den texten där det står att japanska bilar har mjukare lack än exempelvis en VW eller BMW.
Du tror inte att du generaliserar och olika lacker har olika hårdhet beroende på om det är metallic eller en solid lack med olika typer av klarlack?
Jag menar enkelt uttryckt, alla japaner har inte mjuk lack som du påstår.

322 Inlägg
29 december 2014
#44
Tyska bilar (bmw,mercedes m.fl) har generellt sett hårdare lack än japanska märken, dock beror det på årsmodeller osv så man kan inte säga att alla är det.. Sen hur repmotståndig lacken är beror nog mer på själva klarlacken än hur hård den är så man kan inte riktigt dra alla japanare över en kam tongue


Evildan
29 december 2014
#45
Dannekkk skrev:
Tyska bilar (bmw,mercedes m.fl) har generellt sett hårdare lack än japanska märken, dock beror det på årsmodeller osv så man kan inte säga att alla är det.. Sen hur repmotståndig lacken är beror nog mer på själva klarlacken än hur hård den är så man kan inte riktigt dra alla japanare över en kam tongue

Det är precis detta jag försöker få Bike att inse.

Att påstå att en 107 har hårdare lack än en Aygo tillika SX4 vs Sidici är i mina ögon bara rent utav korkat.

Bike
29 december 2014
#46
Kan säga huvuddelen av japanska bilar har mjuka lacker
men sista åren så har Subaru skärpt sig lite då dom var kända för super mjuk till medium hård nu.

Självklart skiljer det sig lite finns inget rakt fakta som säger så här är det.
ex en volvo från 95 kan vara en hårdhet medans från 2013 är mycket hårdare.

Evildan
29 december 2014
#47
Bike skrev:
Kan säga huvuddelen av japanska bilar har mjuka lacker
men sista åren så har Subaru skärpt sig lite då dom var kända för super mjuk till medium hård nu.

Självklart skiljer det sig lite finns inget rakt fakta som säger så här är det.
ex en volvo från 95 kan vara en hårdhet medans från 2013 är mycket hårdare.

Då är det alltså inte alla japsar som har mjuk lack, vilket ditt tidigare inlägg med japanska bilar åsyftade då det är bestämd form plural.

Nu är det reducerat till huvuddelen av japanska bilar som gäller enligt dig fast inte Subaru.

Jag vill påstå att även det är felaktigt att huvuddelen skulle vara mjuka.

Väntar BTW fortfarande på länken till texten som påvisar detta fenomen.
Senast redigerat av Evildan (29 december 2014)

Evildan
30 december 2014
#49
Bike skrev:
http://www.detailedimage.com/Ask-a-Pro/hard-paint-and-soft-paint-what-are-your-polishing-choices/

http://www.meguiarsonline.com/forums/sh … soft-paint

Är det detta du syftar på, där det står att det bara är en riktlinje och inte alls behöver vara korrekt?

Perhaps the two most frequently asked questions that the blog authors receive are: (1) “How do I know if the paint is soft or hard?”, and (2) “What’s the best combination to use on my hard/soft paint?”. Well, the first question is relatively easy to answer, but the second is not.

First of all there are a lot of trends from the manufacturers that we learn through experience in terms of paint hardness. We have come to learn that manufacturers like Audi, Lamborghini, Ferrari, Volkswagen, BMW, and Mercedes typically have hard paint, and Honda/Acura, Toyota/Lexus (most Japanese manufacturers), and Porsche have soft paints. As for the American manufacturers…they’re all across the board from soft to hard and can vary from factory to factory even when dealing with the same car. But these are merely guidelines because while most colors from BMW for instance would be hard paint, their Jet Black is very soft (most companies have at least one car / color that are on the other end of the spectrum than the rest). And the manufacturers can change their paint from year to year, so just because a certain paint code from one manufacturer is really soft for several years, it doesn’t mean that ALL years of that exact paint code/name will be that way. Just to repeat…these are merely guidelines and there are many, many exceptions which is why a thorough test section on each car needs to be performed to determine just how hard or soft a paint is and to establish your proper combination for paint correction.

So the answer to the first question can be handled in two ways. The first is by experience, and knowing a particular car / color / year and how the paint typically reacts. The second is by doing a test section to figure out how the paint is reacting. If you first try a light polish / pad combination and it barely makes a difference at all, then you know it’s a hard paint and you need to work your way up in terms of aggressive combinations to find out what’s going to give you the best cut and finish.


Hos Meguiars forum får du gärna klippa in texten du anser påvisar Japanska lackers mjukhet för jag hittar det inte i texten.


Sök