ford100 skrev:
Men hur i helvete tänkte verkstan som kopplade in mina extraljus måste dom inte göra ett arbetet som lagen godkänner ?
det är dom jag ska kräva pengar av alltså
Men vrf får lastbilar ha 30 tusen ljuspunkter framåt då för o inte jag 7?
O varför har bes o polis godkänt det i 3 år men inte nu?
Dom har inte "godkänt" det.
Vad bilprovningen släpper igenom och vad som är lagligt, har egentligen inte mycket med varandra att göra. Bara för att en bil rullar igenom besiktningen med eftermonterat xenon, så betyder inte det att det är lagligt.
Bara för att polisen inte ger samma "bil" böter, gör det inte heller lagligt, utan säger bara att de antingen missat det eller "inte orkat bry sig" (det är inte för inte som var och varannan bil kör runt med halvljus och dimljus tänt samtidigt).
VVFS 2003:22
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872812Framåt får en lastbil ha:
Två parkeringslyktor, som får kombineras med strålkastare.
Två breddmarkeringslyktor, fyra om två är monterade på hyttak och två på påbyggnad.
Tre identifikationslyktor, det är dessa som sitter i mitten på solskyddet/hyttaket på vissa.
Detta ger alltså 9 alt. 11 framåt.
Bakåt får en lastbil/släpvagn ha:
Minst två baklyktor, inget övre antal men inom 40 cm från ytterkant och minst 35 cm från backen, högst 150 cm (210 cm om konstruktionen kräver det) Minst 60 cm mellan lyktorna i mitten.
Två breddmarkeringslyktor bakåt.
Tre identifikationslyktor bakåt.
Detta är vad som generellt gäller för lastbilar. Samma lagar och regler gäller helt enkelt inte för lastbilar som för personbilar.
Så nej, en lastbil -får- inte ha 50-11 ljuspunkter...egentligen (om den nu mot förmodan inte skulle ha lyckats ta sig igenom regbesiktning med dessa)
- - Edit - -
Igen, det är du som förare som har fullt ansvar.
Biltema säljer strålkastarfilm (toningsfilm att sätta på strålkastarna). Detta är inte lagligt att ha på allmän väg. Ska du kräva Biltema på pengar om du åker dit för det?