Vepoxs skrev:
Du väljer fortfarande att på ett spydigt sätt svara och blunda för vad jag skriver. Atteviks är alltså Min audiverkstad och även den verkstad som är ansluten till mitt försäkringsbolag. Atteviks tycker alltså att en förbrukning på 6dl olja på 700 mil är en för hög förbrukning för gällande modell. Sen får du som självutnämnd expert tycka och säga vad fan du vill. Jag går på vad yrkesfolket säger idag, imorgon och alla nästkommande dagar. Sen kanske du ska fundera på varför Audi i sina instruktionsböcker skriver en sådan hög förbrukning på oljan. Det kan ju vara så att dom friskriver sig från det och tar därför i för kung och fosterland för att allas förbrukning skall falla inom ramen för vad som anses okej, enligt deras deklaration.
Du skriver att en A3 kan dra upp till 1L olja per 100 mil. Du finner inte den siffran orimligt hög? Är detta något du själv hade godtagit om du köpt bilen när den var relativt ny?
Jag har inte utnämnt mig till expert på något vis i frågan. Men vill du se det så så för all del. Men jag tar det igen, OM detta ligger inom ramarna för vad din bil "får dra", är det inte per automatik ett symtom. Sen huruvida du, jag eller någon helt annan tycker det är mycket/lite, spelar egentligen ingen roll. Har jag någonstans påstått att jag anser denna siffra vara rimlig, "bra" eller liknande? Nej jag har ju inte det. Igen; ingen av mina nuvarande bilar, eller de jag tidigare haft, har dragit i närheten av vad Audi säger är "ok" (vilket för diskussionen egentligen är helt ovidkommande).
Igen; det jag undrar är vad din kärra "får" dra. Om den "får" dra, vi tar värsting exemplet, 1L/100mil (nej jag säger inte att detta skulle vara bra, vettigt eller något liknande) och din drar 6dl/700mil, så ligger du alltså på under 1/10 av vad Audi (som i tillverkaren, inte VAG-ansluten verkstad, inte du, inte jag, inte någon välrenommerad mekaniker, utan tillverkaren) säger är "ok". Då -bör- detta, igen, inte per automatik ses som ett symtom. Jag säger inte heller att 1dl/100mil är bra, vettigt eller liknande (rent generellt), utan är som sagt nyfiken på vad Audi säger kontra din bils förbrukning.
Ska vi sen bli petiga så blir det som så, att om du köper en bil som har en deklarerad "upp till XXXX"-förbrukning, så godtar man det när man köper bilen. Om någon talar om att "så här kan det vara/bli", och man trots att tillverkaren (i detta fall) talar om det, köper varan (bilen), ja, då är det också accepterat av köparen. Så för att besvara frågan lite närmare; säger en tillverkare "Såhär är det/kan det bli", så får jag godta det om jag nu prompt vill ha just den specifika bilen. Det innebär inte på något vis att jag måste gilla det eller tycka att det är "bra", men skulle jag finna det helt oacceptabelt hade jag helt enkelt fått titta efter något "annat" (detta är också helt irrelevant i sammanhanget, men som svar på din fråga iaf).
viccoA skrev:
Om en A3 drar 1L per 100 mil ska man alltså hälla i 30 liter mellan servicearna och med min körsträcka ca 60 liter om året i bilen. Oavsett vad som står i boken har den motorn allvarliga fel, slitagefel eller konstruktionsfel. Firmans gamla XC90 D5 som hade gått 62.000 mil drog ca 1,5 liter mellan servicearna med orenoverad orginalmotor.
Fast nu är det ju ingen som pratat om något exempel där bilen faktiskt -drar- 1L/100mil. Det handlar inte om en specifik motor utan, igen, vad som är angivet av tillverkaren och gäller för "alla" motorer men är då som sagt inget "den ska", utan "den kan". Just för A3:an som detta togs från, är det grundservice (med bl.a. olje- och oljefilterbyte) var 1500mil (så ja, ditt räkneexempel är ju rätt, även om det är med fel sträcka).
Det handlar alltså inte om något "ja men -min- A3/A6 drar..." eller "jag vet en Audi XXXX som drar..." utan mer om det faktum att mindre än 1dl/100mil, när Audi i -vissa- fall (därav att jag undrar vad Audi säger i TS' fall) deklarerar en mer än tio gånger högre förbrukning, inte -nödvändigtvis- måste innebära att något är galet eller att detta i sig är ett symtom på något fel. Men det kan givetvis vara som så att något ("oljerelaterat") är galet, men det har jag inte heller sagt att det garanterat inte är.