2964
Sök

Chevrolet 3100 -48, rat?

I kontrast mot Hondan!

Got N/A?
50 067 Visningar
Uppdaterades senast 5 februari 2021
Got N/A?
358 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
#1
I avsaknad av märkesspecifikt forum i Sverige så får det bli en tråd här.

På menyn står en Chevrolet 3100 från härliga 40-talet, riktig ram och ordentlig plåt vill säga!

Steg1 är att få henne rullande, som det är nu så är det bara ett skal.
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/2014-09-20184721_zps8dd3e980.jpg

Följande skall paras ihop:
Framvagn från Volvo 140
Styrväxel från ??? (Hur gör ni volvo V8-byggare med cheva-servo och volvo-styrväxel?)
POSI-Bakaxel från Nova/Camaro med blad (någon som har som ligger?)
350TBI-motor och 700r4-låda
Nytt bromsservo och HBC.
osv...

Påbörjad uppsnyggning av motor:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/2014-11-09145313_zps41d85a2e.jpg

De gamla mätarna må vara charmiga, men knappast speciellt funktionabla. Nya får det bli smile
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/2014-11-08170500_zps598cfd8b.jpg


490 Inlägg
21 december 2014
#2
kör styrväxel från 240. smidiga och bra

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383

900 Inlägg
21 december 2014
#3
Snygga bilar de dära. Kommer absolut att följas. ....

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

Got N/A?
358 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#5
pellepervert skrev:
kör styrväxel från 240. smidiga och bra

Så du menar att det går bra att köra en 240-växel, förlänga styrlederna och hitta lämpligt sätt att koppla ihop styrväxeln med chevapumpen? Blir kanonbra i så fall smile


Got N/A?
358 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#6
Jävlar vad skitig lådan var, men nu är den mindre skitig:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141221_193356_zps8b817c4d.jpg

Bolt-on var det ja... i amerikansk väg så betyder bolt-on följande: "Har du en jävla tur så kanske det passar med massa modifikation".
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141222_134822_zpsd90b5619.jpg

Lite hammarlack på dom här så:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/2014-11-15174317_zpsa1f16985.jpg

Nya ventilkåpspackningar blir det, de förra var alldeles för hårt åtdragna och läckte mer än nödvändigt:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141222_135044_zpsfe312024.jpg
Senast redigerat av GroundX (22 december 2014)


Got N/A?
358 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#7
Några lager aluprimer och motorlack senare:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141222_172814_zps91f52d64.jpg

Diverse på plats, ett par timmar till så får det nog betraktas som klart smile
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141222_192211_zpsd3efdb86.jpg


Retarded or just Overjoyed
353 Inlägg
23 december 2014
#8
Skall följas, roligt med gammel pickisar smile


Got N/A?
358 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
#9
bbellman skrev:
Skall följas, roligt med gammel pickisar smile

Ja, dom är inte snabba eller pålitliga (amerikanskt skräp). Men charmiga kan ingen säga någonting om smile

Dagens skörd (bland annat):
Moddat motorbalken:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141223_174116_zpsb78e7352.jpg

Och ramfästena:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141223_180857_zpsfe4ecbd0.jpg

Nu passar skiten i ramen i alla fall:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141223_183314_zps5398fff2.jpg

Orginal 1-krets broms"fördelare" is no more sad
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141223_190150_zpsfa73fd9e.jpg

Interiörslipning påbörjad... måååånga timmar kvar:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141223_190547_zpsd7362c04.jpg


1 514 Inlägg
27 december 2014
#10
Kul projekt kommer att följas
Lycka till smile


Got N/A?
358 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
#11
Mätte lite och insåg snabbt att orginalbalken för växellådan var tvungen att kapas bort:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141226_125052_zpsecad1894.jpg

Och jääääääääääääävlar vad det fick kapas. Ingen snålplåt i den balken kan jag lova:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141226_162641_zps44c2c54a.jpg

3:e kapskivan hann inte vara med många tusen varv. Använd skydd barn!
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141227_121739_zpsa8ae1f30.jpg

Men tillslut så:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141227_125011_zps5cb5b421.jpg

Nytt växellådsfäste (Bolt-on!!!!!!!!!!)
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141230_190030_zps294f62a7.jpg

Också var det amerikansk bolt-on för växellådsbalken också... SUCK
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141230_152439_zpsdbb57eb1.jpg

Tänkte borra hål för bromsservo, tror inte hålsågen var gjord för gammal chevaplåt big_smile
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141227_185309_zps16a81010.jpg

Sakta men säkert fick det bli istället:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141230_173938_zps5738380a.jpg

Jodå... märkte att mätarna tar i den inre trianguleringsbracketen, amerikansk bolt-on alltså = Fram med kapen!
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141230_190016_zps415e2d04.jpg

Men det får bli en annan dag - imorgon är det nyår! Då ska vi dricka öl och inte hålla på med bilar smile
Senast redigerat av GroundX (30 december 2014)


Got N/A?
358 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#12
Lite kapning i inre bracketen för bromsservot/pedalställ. Nu går mätarna in igen smile
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150102_124548_zpsbfafcd40.jpg

Började kika på tanken, den gamla armaturen såg ju fin ut. Det roliga är att den fungerade finfint med lite 5-56.
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150102_133103_zps1d3c414a.jpg

Bolt-on skulle det vara. Jajjemänsan!
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150102_134248_zpsd5712873.jpg

Lite kortning av allt möjligt:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150102_141102_zps9fe58d65.jpg

Ihoplött igen och fungerar fortfarande. Prisa gudarna!
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150102_141623_zps4358ba15.jpg
Senast redigerat av GroundX (2 januari 2015)


298 Inlägg
2 januari 2015
#13
Klart man följer detta!


126 Inlägg
3 januari 2015
#14
Blir bra!

Got N/A?
358 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
#15
Repson skrev:
Blir bra!

Det får vi se smile men mål 1 är att få den rullande lagligt. Så uppnås det så är det enligt min definition skitbra. Lite skiter det sig då man som jag - har tummen mitt i handen och behöver handskas med amerikansk bolt-on.

Dagens skörd är en jävla massa slipning/tvättning, hur kul som helst! *NOT*
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150103_155636_zpsc5789204.jpg


Got N/A?
358 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#16
Ännu mer slipning!
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150104_182828_zps0b22fc7a.jpg

Och påbörjat montering för ny torkarmotor, jäkligt mycket lättare sagt än gjort sad
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150104_175725_zps62410199.jpg

Och sen lite nostalgi, hittade denna platta som dealern satt dit när bilen var ny:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150104_173432_zps33390995.jpg
Rudolph's Chevrolet

Det visade sig att firman bytt namn några gånger och att stället den låg på under 10-50-talet är helt ombyggt idag. Hittade dock någon bild från stället:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/Ed_Rudolph_Chevrolet_interior_300-400_E_Adams_1942_zpsf5bb5bfe.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/Ed_Rudolph_ad_Chevrolet_316_E_Adams_1930s_zpsee317900.jpg

Frugan hittade även denna i ett av hålen bakom sätet, burken är från 1964-72 någon gång:
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150104_172619_zps846c7a18.jpg


Got N/A?
358 Inlägg
6 januari 2015
Trådstartare
#17
Dagens fångst:
Bracket klar för torkararmarna, eventuellt behövs lite förstärkning + att rotorarmen måste kapas och svetsas.
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150106_184005_zps0a7f1126.jpg

Och ett par lager slipdamm i hela garaget....suck.. insåg även att jag behöver en punktbläster, pronto!
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150106_183853_zps6f2246f1.jpg
Senast redigerat av GroundX (6 januari 2015)


368 Inlägg
7 januari 2015
#18
Jag känner skarpt att jag vill haka på detta bygget smile


Got N/A?
358 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#20
Nu har det hänt lite av värde igen!

Gamla pedalstället borta, en bultjävel satt under hytten. Funderade på om golvet skulle behöva borras upp för att få tag på den. Men det gick tillslut ändå.
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150110_165444_zps6b6aaefd.jpg

Börjat tillverka div. delar till framvagnen för att få ihop den.
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150201_171531_zpsffb8d171.jpg

Uppfräschning av grillen.
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20141221_132437_zps6ad027ff.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150117_123044_zpsb051d911.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g122/GroundX/Bilen/Cheva3100/20150124_132152_zps8419c4ad.jpg



Sök